Chap. 11
בִּכְלָל זֶה יְבֹאַר אִסּוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע וּשְׁמִיעַת לָשׁוֹן הָרָע, וְאֵיךְ יִתְנַהֵג אָדָם בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ לְכַתְּחִלָּה, וְגַם אִם נִתְפָּס בַּחֲבוּרָה רָעָה שֶׁל בַּעֲלֵי הַלָּשׁוֹן, אֵיךְ יִתְנַהֵג לָצֵאת בָּזֶה על פִּי הַתּוֹרָה, וְעוֹד הַרְבֵּה עִנְיָנִים, וּבוֹ י''ב סְעִיפִים.
אָסוּר לְקַבֵּל לָשׁוֹן הָרָע מִן הַתּוֹרָה, בֵּין שֶׁהוּא מֵהַדְּבָרִים, שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם, אוֹ מֵהַדְּבָרִים, שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, דְּהַיְנוּ (א) שֶׁלֹּא נַאֲמִין בְּלִבֵּנוּ שֶׁהַסִּפּוּר הוּא אֱמֶת, כִּי עַל יְדֵי זֶה יְבֻזֶּה בְּעֵינֵינוּ, מִי שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו. וַאֲפִלּוּ אִם לֹא יַסְכִּים לוֹ בְּפֵרוּשׁ לְסִפּוּרוֹ, דְּאִי לָאו הָכִי, הָרֵי הוּא שׁוֹנֶה אֶת הֶעָוֹן בְּכִפְלַיִם, שֶׁהוּא מְסַפֵּר וּמְקַבֵּל. וְהַמְקַבֵּל עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: ''לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא''. וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ''ל בִּמְכִילְתָּא, שֶׁזּוֹ הִיא אַזְהָרָה לַמְקַבֵּל לָשׁוֹן הָרָע, וּלְבַד שְׁאָר לָאוִין וַעֲשִׂין הַמִּצְטָרְפִים לָזֶה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב לְעֵיל בַּפְּתִיחָה, עַיֵּן שָׁם. וְאָמְרוּ חֲזַ''ל, שֶׁכָּל הַמְקַבֵּל לָשׁוֹן הָרָע, רָאוּי לְהַשְׁלִיכוֹ לַכְּלָבִים, שֶׁנֶּאֱמַר ''לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא'' וּסְמִיךְ לֵהּ ''לַכֶּלֶב תַּשְׁלִיכוּן אוֹתוֹ''. עוֹד אָמְרוּ, שֶׁגָּדוֹל עֹנֶשׁ הַמְקַבְּלוֹ יוֹתֵר מִן הָאוֹמְרוֹ.
אַף עַל (ב) שְׁמִיעַת לָשׁוֹן הָרָע לְבַד גַּם כֵּן יֵשׁ אִסּוּר מִן הַתּוֹרָה, אַף דִּבְעֵת הַשְּׁמִיעָה אֵין בְּדַעְתּוֹ לְקַבֵּל אֶת הַדָּבָר, כֵּיוָן שֶׁמַּטֶּה אָזְנָיו לִשְׁמֹעַ. אַךְ יֵשׁ חִלּוּק בֵּין שְׁמִיעָה לְקַבָּלָה בְּכַמָּה עִנְיָנִים, דְּבִשְׁמִיעָה אֵין אִסּוּר, רַק אִם אֵין הַדָּבָר נוֹגֵעַ לוֹ עַל לְהַבָּא, אֲבָל אִם הַדָּבָר נוֹגֵעַ לוֹ עַל לְהַבָּא, אִם אֱמֶת הוּא, כְּגוֹן שֶׁהוּא מֵבִין מִתְּחִלַּת הַסִּפּוּר, שֶׁהוּא רוֹצֶה לְהַרְאוֹתוֹ בְּסִפּוּרוֹ, אֵיךְ שֶׁפְּלוֹנִי אֵינוֹ אִישׁ מְהֵימָן וּכְהַאי גַּוְנָא, וְהָיָה בְּדַעְתּוֹ מִתְּחִלָּה לְהַכְנִיסוֹ בְּעִסְקוֹ אוֹ לְהִשְׁתַּתֵּף עִמּוֹ אוֹ לַעֲשׂוֹת שִׁדּוּךְ עִמּוֹ וְכָל כְּהַאי גַּוְנָא, (ג) מֻתָּר לְכַתְּחִלָּה לִשְׁמֹעַ כְּדֵי לָחוּשׁ לָזֶה וּלְהִשָּׁמֵר מִמֶּנּוּ, כֵּיוָן דְּמַה שֶּׁהוּא רוֹצֶה לִשְׁמֹעַ, אֵין כַּוָּנָתוֹ לִשְׁמֹעַ גְּנוּתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, רַק הוּא רוֹצֶה לְהַצִּיל אֶת עַצְמוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יָבוֹא אַחַר כָּךְ לִידֵי הֶזֵּק אוֹ לִידֵי מַצָּה וּמְרִיבָה וּכְהַאי גַּוְנָא. וְהוּא הַדִּין הֵיכָא, דְּאֵין נוֹגֵעַ לוֹ שׁוּם טוֹבָה מֵהַשְּׁמִיעָה, רַק עַל יְדֵי שְׁמִיעָתוֹ יְסֻבַּב טוֹבָה לַאֲחֵרִים, גַּם כֵּן מֻתָּר, כְּגוֹן, שֶׁרוֹצֶה לִשְׁמֹעַ דָּבָר זֶה (ד) כְּדֵי לַחֲקֹר אַחַר כָּךְ, אִם אֱמֶת הוּא, וּלְהוֹכִיחַ לִפְלוֹנִי עַל זֶה, וְאוּלַי עַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה סִבָּה, שֶׁיָּשׁוּב הַחוֹטֵא מֵחֶטְאוֹ אוֹ שֶׁיָּשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה לִבְעָלָיו אוֹ שֶׁיְּפַיֵּס לְמִי שֶׁחֵרֵף וְגִדֵּף וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, דְּמֻתָּר, וְהַטַּעַם כַּנַּ''ל. אֲבָל לְקַבֵּל, דְּהַיְנוּ, לְהַחְלִיט הַדָּבָר בְּלִבּוֹ, שֶׁהוּא אֱמֶת, (ה) אָסוּר בְּכָל גַּוְנֵי.
וְאַל יִהְיֶה לְפֶלֶא בְּעֵינֵי הַקּוֹרֵא, אִם כֵּן, אֵיךְ נוּכַל לָצֵאת בָּזֶה יְדֵי שָׁמַיִם, כֵּיוָן שֶׁגָּדַרְתָּ עָלֵינוּ אֶת הַדֶּרֶךְ, דַּאֲפִלּוּ הַשְּׁמִיעָה לְבַד בִּגְנוּת חֲבֵרוֹ אָסוּר, וּפֶן יִהְיֶה נוֹגֵעַ לִי זֶה בְּעִנְיְנֵי עֲסָקַי וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה. תְּשׁוּבָה לַדָּבָר: הָרוֹצֶה לָצֵאת יְדֵי שָׁמַיִם בְּעִנְיְנֵי הַשְּׁמִיעָה, יִתְנַהֵג כָּךְ, אִם אִישׁ אֶחָד בָּא אֵלָיו וְרוֹצֶה לְסַפֵּר לוֹ עַל חֲבֵרוֹ, וְהוּא מֵבִין, שֶׁרוֹצֶה לְסַפֵּר עָלָיו דִּבְרֵי גְּנוּת, יִשְׁאָלֶנּוּ מִתְּחִלָּה, אִם הָעִנְיָן שֶׁאַתָּה רוֹצֶה לְסַפֵּר לִי, יִהְיֶה נוֹגֵעַ לִי עַל לְהַבָּא, אוֹ שֶׁאוּכַל לְתַקֵּן אֶת הַדָּבָר בְּהוֹכָחָה אוֹ כַּיּוֹצֵא בָּזֶה וְכַנַּ''ל, אִם יֹאמַר אֵלָיו, שֶׁנּוֹגֵעַ לוֹ עַל לְהַבָּא, אוֹ שֶׁהוּא יָכוֹל לְתַקֵּן אֶת הַדָּבָר וְכַנַּ''ל, מֻתָּר לִשְׁמֹעַ, וְלֹא יַאֲמִין לְעֵת עַתָּה, רַק לָחוּשׁ, עַד שֶׁיִּתְבָּרֵר הַדָּבָר, אֲבָל אִם יָבִין מִתְּשׁוּבָתוֹ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה תּוֹעֶלֶת מִזֶּה, אוֹ שֶׁיָּבִין שֶׁהוּא רַק דִּבְרֵי חֵרוּפִין וְגִדּוּפִין בְּעָלְמָא, שֶׁהוּא מַעֲלִיל עָלָיו עֲלִילוֹת בְּרֶשַׁע וּמְגַנֶּה אוֹתוֹ מֵחֲמַת גֹּדֶל שִׂנְאָתוֹ אוֹתוֹ אָסוּר אֲפִלּוּ לִשְׁמֹעַ.
הגה''ה: וּבֶאֱמֶת נוּכַל לִרְאוֹת זֶה בְּחוּשׁ, שֶׁמִּי שֶׁהוּא שׁוֹמֵעַ לָשׁוֹן הָרָע, אַף שֶׁאֵין בְּדַעְתּוֹ לְקַבְּלָהּ, הוּא נוֹתֵן יָד לַפּוֹשְׁעִים עַל יְדֵי זֶה, כִּי אִם פַּעַם אַחַת יִרְאֶה, אֲשֶׁר הַשּׁוֹמֵעַ יִשְׁמַע לוֹ, לֹא יַחְשׂוֹךְ פִּיו מִזֶּה תָּמִיד, וְהָיָה כָּזֶה יוֹם מָחָר יִשְׁנֶה עוֹד בְּאִוַּלְתּוֹ לְסַפֵּר תָּמִיד דִּבְרֵי גִּדּוּף עַל חֲבֵרוֹ וּלְהַעֲלִיל עֲלִילוֹת עָלָיו, לֹא כֵן אִם הָיָה מְשִׁיבוֹ: אֵין רְצוֹנִי לִשְׁמוֹעַ דָּבָר שֶׁלֹּא רָאִיתִי בְּעַצְמִי, אוֹ לְפָחוֹת הָיָה מַרְאֶה לוֹ פָּנִים זְעוּמִים עֲבוּר זֶה, עַל יְדֵי זֶה הָיָה שׁוֹמֵר אֶת עַצְמוֹ עַל לְהַבָּא, שֶׁלֹּא לְסַפֵּר בִּגְנוּת שֶׁל חֲבֵרוֹ, בִּרְאוֹתוֹ כִּי סִפּוּרוֹ לְקָלוֹן יִהְיֶה לוֹ, שֶׁיַּחֲזִיקוּ אוֹתוֹ לְבַעַל לָשׁוֹן הָרָע עֲבוּר זֶה, וּכְמוֹ שֶׁנִּזְכַּר בְּרַבֵּנוּ יוֹנָה בְּמַאֲמָר רי''ב. (הַגָּהָה)
וְלִפְעָמִים (ו) מִצְוָה לִשְׁמֹעַ, מַה שֶּׁאֶחָד מְסַפֵּר דִּבְרֵי גְּנוּת עַל חֲבֵרוֹ, כְּגוֹן, שֶׁהוּא מְשַׁעֵר שֶׁעַל יְדֵי שְׁמִיעָתוֹ אֶת הָעִנְיָן בִּשְׁלֵמוּת, יִהְיֶה אַחַר כָּךְ בְּכֹחוֹ לְהַרְאוֹת לִפְנֵי הַמְסַפֵּר אוֹ שְׁאָר הַשּׁוֹמְעִים, שֶׁאֵין הַמַּעֲשֶׂה כֵּן, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו אוֹ שְׁאָר עִנְיְנֵי זְכוּת * . וְעוֹד יֵשׁ אֹפֶן אַחֵר גַּם כֵּן דְּמִצְוָה לִשְׁמֹעַ, כְּגוֹן, אִם בָּא אֶחָד לְפָנָיו לִקְבֹּל עַל חֲבֵרוֹ מֵאֵיזֶה דָּבָר, שֶׁעָשָׂה נֶגְדּוֹ, וְהוּא מַכִּיר בְּהַמְסַפֵּר, שֶׁבָּזֶה שֶׁיִּתֵּן אֹזֶן לִדְבָרָיו, יִהְיֶה יְכֹלֶת בְּיָדוֹ לְהַשְׁקִיט אֶת אַפּוֹ מֵעָלָיו, וְלֹא יָשׁוּב עוֹד לְסַפֵּר לַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, (כִּי אוּלַי הָאֲחֵרִים יַאֲמִינוּ לִדְבָרָיו וְיִהְיוּ מְקַבְּלֵי לָשׁוֹן הָרָע), וּבָזֶה יִתְרַבֶּה הַשָּׁלוֹם בְּיִשְׂרָאֵל. אַךְ בְּכָל הַהֶתֵּרִים, שֶׁאָמַרְנוּ בְּעִנְיַן הַשְּׁמִיעָה, יִזָּהֵר בְּנַפְשׁוֹ מְאֹד, שֶׁלֹּא יַאֲמִין בְּעֵת הַשְּׁמִיעָה בְּהֶחְלֵט, רַק לָחוּשׁ לָזֶה בִּלְבַד, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלָּכֵד גַּם הוּא בְּרֶשֶׁת עֲוֹן קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע.
* הגה''ה: וְזֶה גַּם כֵּן בֶּאֱמֶת עֵצָה הַיְּעוּצָה בְּעִנְיָן, שֶׁאִם נִכְשָׁל בְּאִסּוּר שְׁמִיעַת לָשׁוֹן הָרָע, תֵּכֶף יְחַפֵּשׂ עָלָיו, בְּכָל כֹּחוֹתָיו זְכוּת בִּפְנֵי הַמְסַפֵּר, וְיִשְׁתַּדֵּל לְהוֹצִיא מַה שֶׁיֵּשׁ בְּלִבּוֹ עָלָיו וְעַל יְדֵי זֶה יְתַקֵּן אֶת הָאִסּוּר לְמַפְרֵעַ [עַיֵּן לְקַמָּן סָעִיף י''ב, (ז) תִּקּוּן לְמִי שֶׁנִּכְשַׁל בְּאִסּוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע]. וְכָל זֶה בִּסְתָמָא, אֲבָל אִם הוּא מַכִּיר אֶת רֹעַ טִבְעוֹ שֶׁל הַמְסַפֵּר, שֶׁכָּל מַה שֶּׁיַּכְרִיעֵהוּ לְכַף זְכוּת הוּא יְגַנֵּהוּ יוֹתֵר, בְּוַדַּאי הַשְּׁתִיקָה בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה טוֹב יוֹתֵר בָּזֶה, וְרַק אַחַר כָּךְ, כְּשֶׁיֵּלֵךְ הַמְסַפֵּר מֵאֵת הַשּׁוֹמְעִים, מִצְוָה שֶׁיַּסְבִּיר אֶחָד מֵהַשּׁוֹמְעִים לִפְנֵי שְׁאָר הַשּׁוֹמְעִים אֶת כָּל הָעִנְיָן לִזְכוּת, וּלְהִשְׁתַּדֵּל עֲבוּר זֶה לְהוֹצִיא מִלִּבָּם הַגְּנוּת שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתָּפְשׂוּ הוּא וְהֵם לֶעָתִיד לָבוֹא בְּשֵׁם חֲבוּרָה שֶׁל אַנְשֵׁי רָשָׁע וּבַעֲלֵי לָשׁוֹן הָרָע. (הַגָּהָה)
וְעַתָּה נַחֲזֹר לְעִנְיָנֵנוּ הַנַּ''ל, דְּמַה שֶּׁכָּתַבְנוּ בְּסָעִיף ב' דַּאֲפִלּוּ שְׁמִיעַת לָשׁוֹן הָרָע הוּא אִסּוּר תּוֹרָה, הַיְנוּ לֵילֵךְ וְלִשְׁמֹעַ, אֲבָל אִם יָשַׁב בַּחֲבוּרַת אֲנָשִׁים, שֶׁנִּתְקַבְּצוּ (ח) לְעִנְיַן מָה, וְהִתְחִילוּ לְדַבֵּר דְּבָרִים אֲסוּרִים, וְהוּא מְשַׁעֵר, (ט) שֶׁדִּבְרֵי תּוֹכַחְתּוֹ לֹא יוֹעִילוּ לָהֶם מְאוּמָה, תָּלוּי בָּזֶה (י) אִם אֶפְשָׁר לוֹ לֵילֵךְ מִמְּסִבָּתָם, אוֹ לְהַנִּיחַ אֶצְבָּעוֹ בְּאָזְנָיו, מִצְוָה רַבָּה הוּא עוֹשֶׂה בָּזֶה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲז''ל בִּכְתֻבּוֹת, (דף ה') אֲבָל אִם אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהִשָּׁמֵט מִמְּסִבָּתָם, וּמְשַׁעֵר בְּעַצְמוֹ, שֶׁעֵצָה זוֹ דְּהֲנָחַת אֶצְבָּעוֹ בְּאָזְנָיו, גַּם כֵּן קָשֶׁה לוֹ מְאֹד (יא) מִפְּנֵי שֶׁיִּלְעֲגוּ עָלָיו, וּבְוַדַּאי לֹא יַעֲשֶׂה עֵצָה זוֹ, עַל כָּל פָּנִים יִרְאֶה אָז לְזָרֵז אֶת עַצְמוֹ וּלְהַעֲמִיד עַל נַפְשׁוֹ בְּעֵת צָרָה כָּזוֹ וְלִלְחֹם מִלְחֶמֶת ה' עִם יִצְרוֹ, כְּדֵי (יב) שֶׁלֹּא יִכָּשֵׁל עַל כָּל פָּנִים בְּאִסּוּר דְּאוֹרַיְתָא שֶׁל שְׁמִיעַת וְקַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע. וְלָזֶה צָרִיךְ ג' פְּרָטִים, שֶׁיִּזָּהֵר בָּהֶן מְאֹד וְיִנָּצֵל עַל יְדֵי זֶה עַל כָּל פָּנִים מֵהָאִסּוּר תּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ בְּהֶעָוֹן הַנַּ''ל:
א. יַחְלִיט בְּנַפְשׁוֹ בְּהֶסְכֵּם גָּמוּר, (יג) שֶׁלֹּא לְהַאֲמִין לְהַדִּבְרֵי גְּנוּת, שֶׁמְּסַפְּרִין עַל חַבְרֵיהֶם.
ב. (יד) לֹא יִהְיֶה נִיחָא לֵהּ בִּשְׁמִיעַת סִפּוּרֵיהֶם הָאֲסוּרִים הָאֵלֶּה.
ג. (טו) גַּם יַעֲמִיד עַל עַצְמוֹ, שֶׁלֹּא לְהַרְאוֹת לִפְנֵי הַמְסַפְּרִין שׁוּם תְּנוּעָה, שֶׁיֵּרָאֶה מִמֶּנָּה, שֶׁהוּא מַסְכִּים לְדִבְרֵיהֶם, אַךְ יֵשֵׁב כְּאֶבֶן דּוֹמֵם. וְאִם יוּכַל לְהַרְאוֹת לִפְנֵיהֶם פָּנִים נִזְעָמִים, שֶׁיָּבִינוּ מִמֶּנּוּ, שֶׁהוּא אֵינוֹ מַסְכִּים לְדִבְרֵיהֶם הַהֲבָלִים, בְּוַדַּאי הוּא טוֹב יוֹתֵר.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? אִם בְּעֵת שֶׁיָּשַׁב בֵּינֵיהֶם, לֹא דִּבְּרוּ אָז דִּבּוּרִים הָאֲסוּרִים, וְגַם עַתָּה אֵינוֹ יָכוֹל לְהִשְׁתַּמֵט מֵהֶם, אֲבָל אִם בְּעֵת, שֶׁהוּא רוֹצֶה לֵישֵׁב בֵּינֵיהֶם, (טז) כְּבָר הִתְחִילוּ לְדַבֵּר דִּבּוּרִים הָאֲסוּרִים, אוֹ שֶׁהוּא (יז) יָכוֹל לְהִשָּׁמֵט וְלֵילֵךְ מֵאִתָּם, וְהוּא מִתְעַצֵּל בָּזֶה, אוֹ שֶׁהוּא מַכִּיר מִכְּבָר לְאֵלּוּ הָאֲנָשִׁים בְּטִבְעָם, שֶׁהֵם מִבַּעֲלֵי הַלָּשׁוֹן, שֶׁתְּשׁוּקָתָם תָּמִיד לְדַבֵּר מִגְּנוּת חַבְרֵיהֶם, וְהוּא הוֹלֵךְ וְיוֹשֵׁב בֵּינֵיהֶם, אַף שֶׁלֹּא יְסַיֵּעַ לְדִבְרֵיהֶם כְּלָל וְלֹא נִיחָא לֵהּ בָּהֶם, אַף עַל פִּי כֵן פּוֹשֵׁעַ מִקְרֵי כְּמוֹתָם, (יח) שֶׁעָבַר עַל דִּבְרֵי חֲזַ''ל, שֶׁצִּוּוּ לְהִתְרַחֵק מִשְּׁמִיעַת דְּבָרִים שֶׁאֵינָם הֲגוּנִים. וְכָל שֶׁכֵּן (יט) אִם הוּא מְכַוֵּן לִשְׁמֹעַ אֶת דִּבְרֵיהֶם גָּדוֹל עֲוֹנוֹ מִנְּשׂוֹא, וְיֵחָקֵק עֲבוּר זֶה לְמַעְלָה בְּסֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת בְּשֵׁם אִישׁ רָשָׁע וּבַעַל לָשׁוֹן הָרָע, וְכִדְאִיתָא בְּפִרְקֵי דְּר' אֱלִיעֶזֶר בְּצַוָּאַת ר' אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל, שֶׁצִּוָּה לִבְנוֹ הוּרְקָנוֹס, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: בְּנִי, אַל תֵּשֵׁב בַּחֲבוּרַת הָאוֹמְרִים רַע מֵחַבְרֵיהֶם, כִּי כְּשֶׁהַדְּבָרִים עוֹלִים לְמַעְלָה, בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִים, וְכָל הָעוֹמְדִים שָׁם נִכְתָּבִים בְּשֵׁם חֲבוּרַת רֶשַׁע וּבַעֲלֵי לָשׁוֹן הָרָע, עַל כֵּן צָרִיךְ הָאָדָם לְהִתְרַחֵק מְאֹד מְאֹד מֵחֲבוּרָה רָעָה כָּזוֹ.
וְדַע דִּכְשֵׁם שֶׁכָּתַבְנוּ בְּשֵׁם הַפּוֹסְקִים, דְּמִן הַתּוֹרָה אָסוּר לְהַאֲמִין דִּבְרֵי גְּנוּת, שֶׁמְּסַפְּרִים עַל חַבְרֵיהֶם, כֵּן הַדִּין, אֲפִלּוּ אִם יוֹדֵעַ שֶׁהַדְּבָרִים שֶׁסִּפֵּר לוֹ הוּא אֱמֶת, אַךְ יֵשׁ בָּהֶם לְצַדֵּד לְכָאן וּלְכָאן, וְהַמְסַפֵּר לוֹ דָּן אוֹתוֹ לְכַף חוֹב, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא מְגַנֶּה אוֹתוֹ, וְיָדוּעַ דְּמִצְוָה לְהַשּׁוֹמֵעַ לָדוּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, (וְהוּא דִּינָא דִּגְמָרָא בִּשְׁבוּעוֹת (דף ל, א) וּמִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא לְכַמָּה פּוֹסְקִים), וְהָעוֹבֵר עַל זֶה וְאֵינוֹ דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת וְהוּא מַסְכִּים לְהַמְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ, לֹא דַּי שֶׁעָבַר עַל (ויקרא יט, טו): ''בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ'', אֶלָּא הוּא גַּם כֵּן נִכְלָל (כ) בְּשֵׁם מְקַבֵּל לָשׁוֹן הָרָע, כֵּיוָן דְּעַל יְדֵי שֶׁלֹּא דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, מִמֵּילָא נִשְׁתַּרְבֵּב עָלָיו הַדִּבְרֵי גְּנוּת.
וְכָל זֶה, אֲפִלּוּ אִם הַסִּפּוּר הָיָה עַל אִישׁ בֵּינוֹנִי, אֲשֶׁר דַּרְכּוֹ לִזָּהֵר מִן הַחֵטְא וּפְעָמִים יִכָּשֵׁל בּוֹ, וְכָל שֶׁכֵּן אִם הַסִּפּוּר הָיָה עַל אִישׁ יְרֵא אֱלֹהִים, שֶׁעָלָיו שַׁיָּךְ יוֹתֵר מִצְוַת עֲשֵׂה דִּ־''בְצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ'' (כַּמְבוֹאָר ברמב''ם פרק א' דאבות משנה ו', וּבְשַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה לְרַבֵּנוּ יוֹנָה, בְּמַאֲמָר רי''ח) וְהוּא עוֹבֵר עַל זֶה וְדָן אוֹתוֹ לְכַף חוֹב וּמַסְכִּים לְהַמְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ, בְּוַדַּאי עוֹבֵר עַל אִסּוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע.
הגה''ה: וְעַתָּה נְבָאֵר מַה שֶׁנִּכְשָׁלִין בָּזֶה, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, בְּעִנְיָן קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע בְּלִי רְאוֹת, וַאֲצַיֵּר צִיּוּר אֶחָד וּמִמֶּנּוּ יָקִּישׁ הַמַּשְׂכִּיל לְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה, וְהוּא, מַה שֶּׁמָצוּי כְּשֶׁאֶחָד יוֹצֵא מִבֵּית דִּין חַיָּב, וְהוּא מְסַפֵּר לַחֲבֵרוֹ וּמְסַדֵּר דִּבְרֵי זְכוּתוֹ לְפָנָיו לֵאמֹר: רְאֵה בְּעַצְמְךָ אֵיךְ שֶׁהַדִּין עִמִּי, וּבֵית דִּין פָּסְקוּ מֵהֶפֶךְ לְהֶפֶךְ, וְאִם הָיָה בָּא דִּין שֶׁלִּי לִפְנֵי רֹב פְּלוֹנִי וּפְלוֹנִי, שֶׁהוּא מְפֻרְסָם לְחָכָם, בְּוַדַּאי הָיָה מֵבִין הָאֱמֶת עִם מִי וְלֹא הָיָה פּוֹסֵק פְּסַק מְהֻפָּךְ וּמְקֻלְקָל כָּזֶה. וּמְדַבֵּר עוֹד עַל הַבֵּית דִּין עֲבוּר זֶה דִּבְרֵי חֵרוּפִין וְגִדּוּפִין, אֲשֶׁר אֵין לְהַעֲלוֹת עַל הַכְּתָב. וְאִם חֲבֵרוֹ מְשִׁיבוֹ אֵינֶנִּי מַאֲמִין שֶׁיִּפְסְקוּ כֵּן, יֹאמַר לוֹ: רְאֵה אֶת הַפְּסָק וּקְרָא אוֹתוֹ הֵיטֵב וְתִרְאֶה בְּעַצְמְךָ אֲשֶׁר לֹא בְּדַעַת וּבְהַשְׂכֵּל נַעֲשָׂה, וְהוּא מַרְאֶה אֶת הַפְּסָק וְקוֹרֵא אוֹתוֹ פַּעַם אַחֲרֵי פַּעַם, וּבְכָל פַּעַם הוּא מִתְפַּלֵּא יוֹתֵר, וּמוֹצֵא גַּם כֵּן בְּהַפְּסָק דְּבָרִים אֲשֶׁר לֹא נִרְאוּ לוֹ לְפִי דַּעְתּוֹ, [כַּיָּדוּעַ שֶׁפִּסְקֵי בַּעֲלֵי בָּתִּים אֵינָן שָׁוִין לְפִסְקֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה], עַד שֶׁנֶּחְלָט בְּעֵינֵי שְׁנֵיהֶם, שֶׁהָרַב אוֹ הַבֵּית דִּין שֶׁבָּעִיר הַזֹּאת אֵין לָהֶם שִׁקּוּל הַדַּעַת לֵידַע אֵיךְ לִפְסֹק דִּין עַל בֻּרְיוֹ.
וְעַתָּה נָבוֹא לְעִנְיָנֵנוּ, רְאֵה אֵיךְ בִּשְׁאָט נֶפֶשׁ עָבַר עַל לָאו דְּ־''לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא'', וְעַל עֲשֵׂה דִּ־''בְצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ'', וְעוֹד שְׁאָרֵי לָאוִין הַמְבֹאָרִין לְעֵיל בַּפְּתִיחָה, וְאֵלּוּ הָיָה הַשּׁוֹמֵעַ הוֹלֵךְ בְּדֶרֶךְ הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, כְּשֶׁבָּא אֶחָד לְפָנָיו בְּעִנְיָן כָּזֶה, בְּוַדַּאי הַחִיּוּב מוּטָל עָלָיו, אִם יָכוֹל לְהוֹצִיא אַף מִלֵּב הַבַּעַל דִּין, שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ תַּרְעוֹמֶת עַל הַבֵּית דִּין, וּלְהַרְחִיב לְפָנָיו בְּדִבְרֵי אֲמַתְלָאוֹת, שֶׁעַל הַבֵּית דִּין אֵין שׁוּם עַוְלָה, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהֵם פּוֹסְקִין כְּפִי הַמְבֹאָר בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה עַל פִּי הַטְּעָנוֹת, וְאֵין לוֹ לַדַּיָּין, אֶלָּא מַה שֶׁעֵינָיו רוֹאוֹת, כִּי יֵשׁ כַּמָּה פְּעָמִים, שֶׁאַף שֶׁהָאֱמֶת עִם אֶחָד, אַף עַל פִּי כֵן נִסְבַּב מִן הַשָּׁמַיִם לְהַשֵּׁנִי שֶׁיִּזְכֶּה בַּדִּין, כְּמַאֲמָרָם בִּבְרָכוֹת (דַּף ז'): וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁזּוֹכֶה בַּדִּין, שֶׁנֶּאֱמַר: ''מָרוֹם מִשְׁפָּטֶיךָ מִנֶּגְדּוֹ'' וכו', וְאֶפְשָׁר דְּמַזָּלָא דְּהַאי גַּבְרָא קָגָרִים, (מַזָּל אוֹתוֹ אָדָם גּוֹרֵם), [וְכִדְאִיתָא בהרא''ש פֶּרֶק אֶחָד דִּינֵי מָמוֹנוֹת סִימָן ה', וְעַיֵּן שָׁם בְּפִלְפּוּלָא חֲרִיפְתָּא סָעִיף קָטָן י''ח], וְאֵין לְךָ לִדְאוֹג, בְּוַדַּאי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יַשְׁלִים אֶת גְּזֵלָתְךָ מִמָּקוֹם אַחֵר, כְּמַאֲמָר: וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁמַּטְרִיחִין אוֹתִי לְהָשִׁיב הַגְּזֵלָה לִבְעָלָיו, וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלֶּה דִּבְרֵי נִחוּמִים לְהָסִיר הַצַּעַר מִלִּבּוֹ וּלְהוֹצִיא מִלִּבּוֹ הַתַּרְעֹמֶת שֶׁעַל הַבֵּית דִּין [וְעַיֵּן לְקַמָּן בִּכְלַל ט' בִּבְאֵר מַיִם חַיִּים סָעִיף קָטָן ה', מַה שֶּׁשַּׁיָּךְ לְעִנְיַן זֶה].
וְאִם רוֹאֶה, שֶׁדְּבָרָיו לֹא יוֹעִילוּ, עַל כָּל פָּנִים יֵשׁ לוֹ לְהִתְחַזֵּק עַל עַצְמוֹ, שֶׁלֹּא לְקַבֵּל לְדִבְרֵי הַגְּנוּת וְהַתַּרְעֹמֶת שֶׁל חֲבֵרוֹ, שֶׁהוּא מִתְרַעֵם עַל הַבֵּית דִּין שֶׁבָּעִיר, כִּי הָאִסּוּר שֶׁל קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע וְהַמִּצְוָה דִּ־''בְצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ'' הוּא נֶאֱמַר, אֲפִילּוּ עַל סְתָם אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, וְכָל שֶׁכֵּן עַל מִי שֶׁמֻּחְזָק בָּעִיר לְתַלְמִיד חָכָם, וּבְדִידֵהּ הַמִּצְוָה דִּ־''בְצֶדֶק תִּשְׁפֹּט'' הוּא אֲפִילּוּ אִם הַדֶּרֶךְ לְכַף חוֹב מַכְרִיעַ הַרְבֵּה יוֹתֵר מִלְּכַף זְכוּת, (וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ יוֹנָה בְּשַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה בְּמַאֲמָר רי''ח, עַיֵּן שָׁם, וְהוּא כְּעֵין מַאֲמָר הַגְּמָרָא בִּבְרָכוֹת (י''ט) אִם רָאִיתָ וכו', עַיֵּן שָׁם), כָּל שֶׁכֵּן בָּזֶה שֶׁהַכַּף זְכוּת מַכְרִיעַ הַרְבֵּה יוֹתֵר, כִּי יָדוּעַ הוּא לְכָל יוֹדְעֵי דָּת וָדִין, שֶׁפְּעָמִים הַרְבֵּה הַדִּין מִשְׁתַּנֶּה מִפְּנֵי טַעֲנָה אַחַת אוֹ מִפְּנֵי סְבָרָא אַחַת, וַאֲפִלּוּ אִם הוּא חָכָם גָּדוֹל בַּתּוֹרָה וְרוֹאֶה הוּא לְפִי דִּבְרֵי הַבַּעַל דִּין, שֶׁהוּא מְסַפֵּר לוֹ אֶת טַעֲנוֹתָיו שֶׁהַדִּין עִמּוֹ, עִם כָּל זֶה יֵשׁ לוֹ לַחְשֹׁב עָלָיו, פֶּן לֹא טָעַן כָּךְ בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה, וְרַק עַתָּה, אַחַר שֶׁיָּצָא חַיָּב מִבֵּית דִּין, נִתְיַשֵּׁב בְּדַעְתּוֹ שֶׁהָיָה לוֹ לִטְעֹן כָּךְ וְכָךְ.
הַכְּלָל בְּעִנְיָן זֶה יֵשׁ הַרְבֵּה וְהַרְבֵּה מֵעִנְיְנֵי זְכוּת שֶׁנּוֹטֶה יוֹתֵר מִלְּכַף חוֹבָה, וַאֲפִלּוּ אִם הָפַךְ עַל כָּל צְדָדֵי הָעִנְיָן, וְאֵין לוֹ עַל הַבֵּית דִּין שׁוּם זְכוּת, עִם כָּל זֶה מִן הַתּוֹרָה אָסוּר לְהַחְלִיט עֲלֵיהֶם וְלוֹמַר, שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים הֵיאַךְ לִפְסֹק דִּינֵי הַתּוֹרָה, אֶלָּא יֵשׁ לֵילֵךְ אֶל הָרַב אוֹ אֶל הַבֵּית דִּין וְלִדְרֹשׁ מֵאִתָּם הַטַּעַם, וּכְמַאֲמָרָם בְּאָבוֹת: אַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ וכו', אוּלַי יַרְאֶה לוֹ שֶׁהַמַּעֲשֶׂה לֹא הָיָה, אוֹ יַרְאֶה לוֹ אֶת טַעַם דְּבָרָיו, מֵאֵיזֶה מָקוֹם הוֹצִיא אֶת הַפְּסָק שֶׁלּוֹ, אוֹ יוֹדֶה לוֹ וְיֹאמַר: טָעִיתִי, כִּי אֲפִילּוּ בָּאָמוֹרָאִים הָרִאשׁוֹנִים מָצִינוּ שֶׁטָּעוּ בְּפִסְקֵי הַדִּינִים וְאַחַר כָּךְ חָזְרוּ בָּהֶן, (וּכְמַאֲמָרָם בְּנִדָּה (דַּף סח, א): הֲדַר אוֹקֵי רָבָא אָמוֹרָא עֲלֵהּ (לְאַחַר מִכֵּן הֶעֱמִיד רָבָא אָמוֹרָא) וְדָרַשׁ: דְּבָרִים שֶׁאָמַרְתִּי לִפְנֵיכֶם טָעוּת הֵם בְּיָדִי, בְּרַם כָּךְ אָמְרוּ וכו'), וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה: ''הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא'', וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ הרמב''ם בְּהִלְכוֹתָיו שֶׁפֵּרוּשׁ הַכָּתוּב כָּךְ הוּא, שֶׁיִּתְוַכַּח עִם חֲבֵרוֹ עַל מַה עָשָׂה לוֹ כָּךְ וְכָךְ, וְלֹא שֶׁיִּנְקֹט לוֹ בְּלִבּוֹ עַל זֶה, עַיֵּן שָׁם.
וְהָעוֹבֵר עַל דְּבָרֵינוּ אֵלֶּה, דְּהַיְנוּ, שֶׁמַּחְלִיט בְּלִבּוֹ אַחַר סִפּוּרוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ שֶׁהָרַב אוֹ שֶׁהַבֵּית דִּין לֹא דָּנוּ אֶת הַדִּין יָפֶה, וְטָעוּת הָיָה בְּהוֹרָאָה זוֹ, בְּלִי דְּרִישָׁה וַחֲקִירַת טַעַם הַדָּבָר מֵהַבֵּית דִּין עַצְמָם, עוֹבֵר עַל כַּמָּה גּוּפֵי תּוֹרָה, וּבִפְרָט עַל אִסּוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע וְעַל לָאו דְּ־''לֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא'' לְפֵרוּשׁ הרמב''ם. וְכָל הַדָּן אֶת חֲבֵרוֹ לְכַף זְכוּת דָּנִין אוֹתוֹ מִן הַשָּׁמַיִם לְכַף זְכוּת. (הַגָּהָה)
כְּשֵׁם שֶׁשַּׁיָּךְ אִסּוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע, בְּאִם הַמְסַפֵּר סִפֵּר לוֹ עַל אֶחָד, שֶׁעָשָׂה עַתָּה דָּבָר שֶׁאֵינוֹ הָגוּן, שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ עַל זֶה, שֶׁלֹּא לְהַחְלִיט בְּלִבֵּנוּ, שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת, וְכַנַּ''ל בְּסָעִיף א', כֵּן שַׁיָּךְ גַּם אִסּוּר קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע לְעִנְיַן שְׁאָר חֶלְקֵי אִסּוּר לָשׁוֹן הָרָע, שֶׁבֵּאַרְנוּ לְעֵיל, (כְּגוֹן לְבַזּוֹתוֹ (כא) בְּמַעֲשֵׂה אֲבוֹתָיו אוֹ בְּמַעֲשָׂיו הָרִאשׁוֹנִים, כֵּיוָן שֶׁהוּא (כב) מִתְנַהֵג עַתָּה כַּשּׁוּרָה, אוֹ בְּחֶסְרוֹן חָכְמָה, הֵן בַּתּוֹרָה וְהֵן בְּעִנְיְנֵי עוֹלָם, וְכַנַּ''ל בִּכְלָל ד' וְה' וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה), בְּכָל דָּבָר שֶׁהוּא גְּנוּת עָלָיו, שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ גַּם כֵּן, שֶׁלֹּא לְהִתְקַבֵּל דִּבְרֵי הַמְסַפֵּר לְפָנֵינוּ לְהִתְבַּזּוֹת עַל יְדֵי זֶה בְּעֵינֵינוּ, אֶת מִי שֶׁנֶּאֶמְרוּ עָלָיו. כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר: (כג) כָּל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ עַל הַמְסַפֵּר אִסּוּר עֲבוּר דִּבּוּרוֹ, (כד) יֵשׁ עַל הַמְקַבֵּל אִסּוּר עֲבוּר קַבָּלָתוֹ.
אַף עַל פִּי שֶׁבֵּרַרְנוּ, דְּקַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע, דְּהַיְנוּ לְהַחְלִיט בְּלִבּוֹ שֶׁהַדָּבָר אֱמֶת, אָסוּר מִן הַתּוֹרָה, מִכָּל מָקוֹם אָמְרוּ חֲזַ''ל, דְּלָחוּשׁ מִיהוּ בָּעֵי (שֶׁלַּחְשׁוֹשׁ אָמְנָם צָרִיךְ). וּבֵאוּר הַדָּבָר, דְּצָרִיךְ לְקַבֵּל אֶת הַדָּבָר (כה) בְּדֶרֶךְ חֲשָׁשׁ בְּעָלְמָא, הַיְנוּ רַק כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת עַצְמוֹ מִמֶּנּוּ שֶׁלֹּא יַגִּיעַ לוֹ הֶזֵּק עַל יָדוֹ, וְלֹא יִהְיֶה זֶה הַדָּבָר אֲפִלּוּ בְּגֶדֶר סָפֵק דְּמַעֲמִידִין לְאָדָם בְּחֶזְקַת כַּשְׁרוּת, וְלָכֵן מְחֻיָּב עֲדַיִן (כו) לְהֵיטִיב עִם הַנִּדּוֹן בְּכָל הַטּוֹבוֹת, שֶׁצִּוְּתָה הַתּוֹרָה, לִשְׁאָר אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, כִּי לֹא נִגְרַע עֶרְכּוֹ בְּעֵינֵינוּ על יְדֵי הַלִּישָׁנָא בִּישָׁא (הלשה''ר) לְשׁוּם דָּבָר * , רַק שֶׁהַתּוֹרָה הִתִּירָה לָחוּשׁ לַלִּישָׁנָא בִּישָׁא לְעִנְיַן לִשְׁמֹר אֶת עַצְמוֹ וְאֶת אֲחֵרִים מִמֶּנּוּ, וְעַל כֵּן כָּתְבוּ הַפּוֹסְקִים דְּמַה שֶּׁמֻּתָּר לָחוּשׁ, הַיְנוּ הֵיכָא שֶׁיּוּכַל לָבוֹא לִידֵי הֶזֵּק (כט) לוֹ אוֹ לַאֲחֵרִים, אִם לֹא יָחוּשׁ לוֹ, (דָּבָר זֶה, דְּלַאֲחֵרִים צָרִיךְ בְּאוּר רָחָב וְעַיֵּן פֹּה בִּבְאֵר מַיִם חַיִּים וּלְקַמָּן בַּחֵלֶק ב' בִּכְלָל ט' עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב, כִּי שָׁם נַרחִיב בָּזֶה, בְּעֶזְרַת ה'), אֲבָל בְּעִנְיָן אַחֵר אָסוּר לָחוּשׁ לְלָשׁוֹן הָרָע וּלְהַאֲמִינוֹ כְּלָל.
* הגה''ה: וְלֹא מִבָּעֵי הֵיכָא דִּבְלָאו (וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר כָּאן שֶׁבְּלֹא) הַלִּישָׁנָא בִּישָׁא הוּא כִּשְׁאָר אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, אֶלָּא אֲפִילּוּ אִם בְּלָאו הָכִי (בְּלֹא כָּךְ) גַּם כֵּן נִתְחַזֵּק בָּעִיר לְאָדָם רָשָׁע עַל יְדֵי מַעֲשָׂיו הָרָעִים, אַךְ שֶׁעַל יָדָם לֹא יָצָא עֲדַיִן לְגַמְרֵי מִכְּלַל שְׁאָר אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, כְּגוֹן, (כז) לְהָשִׁיב לוֹ אֲבֵדָה וּכְדֵי לִתֵּן לוֹ צְדָקָה אוֹ לִפְדּוֹתוֹ וְכַיּוֹצֵא בּוֹ, וְעַתָּה נִשְׁמַע עָלָיו עוֹד מֵאֲנָשִׁים שֶׁיָּצָא לְגַמְרֵי מִכְּלַל ''עֲמִיתֶךָ'', כְּגוֹן, דְּשָׁבֵיק הֶתֵּרָא וְאָכֵיל אִסּוּרָא (עוֹזֵב הֶתֵּר וְאוֹכֵל אִסּוּר), כֵּיוָן שֶׁלֹּא נִתְבָּרֵר דִּבְרֵיהֶם בְּבֵית דִּין, רַק שֶׁאָמְרוּ אֲנָשִׁים בַּדֶּרֶךְ סִיפּוּר בְּעָלְמָא (כח) אֵין לְקַבֵּל דִּבְרֵיהֶם לֶאֱמֶת כְּדֵי לִמְנֹעַ אֶת עַצְמוֹ עַל יְדֵי זֶה מִפִּדְיוֹנוֹ, אִם נִשְׁבָּה וְכַיּוֹצֵא בּוֹ. (הַגָּהָה)
וְיֵשׁ הַרְבֵּה דְּבָרִים, שֶׁנִּכְשָׁלִין בּוֹ הָעוֹלָם בְּעִנְיַן לָחוּשׁ, וְרָאוּי לְדַבֵּר בָּזֶה הַרְבֵּה, אַךְ אֵין כָּאן מָקוֹם לְהַאֲרִיךְ בּוֹ, וְאֶכְתֹּב אוֹתָן אִם יִרְצֶה ה' לְקַמָּן בַּכְּלָל הָאַחֲרוֹן. אַךְ כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר, דְּמַה שֶּׁאָמְרוּ, דְּצָרִיךְ לָחוּשׁ לַלִּישָׁנָא בִּישָׁא, הַיְנוּ רַק לְעִנְיַן לִשְׁמֹר אֶת עַצְמוֹ מֵהַנִּדּוֹן, אֲבָל, חַס וְשָׁלוֹם, (ל) לַעֲשׂוֹת לוֹ שׁוּם מַעֲשֶׂה אוֹ לִגְרֹם לוֹ שׁוּם הֶזֵּק אוֹ בִּיּוּשׁ עֲבוּר זֶה, גָּדוֹל אוֹ קָטָן, אֲפִלּוּ אִם הַלִּישָׁנָא בִּישָׁא (הַלָּשׁוֹן הָרָע) יָצָא עָלָיו עַל יְדֵי עֵד אֶחָד כָּשֵׁר, שֶׁהֵעִיד עָלָיו כֵּן בְּבֵית דִּין, לֹא מַהְנֵי, רַק לִשְׁבוּעָה. וְיוֹתֵר מִזֶּה, (לא) שֶׁאֲפִלּוּ רַק לִשְׂנֹא אוֹתוֹ בַּלֵּב עֲבוּר זֶה, אָסוּר גַּם כֵּן מִן הַתּוֹרָה, וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִפְטֹר אֶת עַצְמוֹ עַל יְדֵי הַלִּישָׁנָא בִּישָׁא (לב) מֵהַחִיּוּבִין שֶׁהוּא מְחֻיָּב לְהַנִּדּוֹן.
הגה''ה: וּבְכָאן נְצַיֵּיר פְּרָט אֶחָד קָטָן, שֶׁכַּמָּה אֲנָשִׁים נִכְשָׁלִים בּוֹ, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, כְּגוֹן, שֶׁיֵּשׁ בָּעִיר אֲנָשִׁים שֶׁמֻּחְזָקִים לַעֲנִיִּים, וְצָרִיךְ לִתֵּן לָהֶם צְדָקָה, וְאֵרַע שֶׁאֶחָד הוֹצִיא עֲלֵיהֶם דִּבָּה שֶׁהֵם בֶּאֱמֶת אֵינָם עֲנִיִּים, אַךְ שֶׁעוֹשִׂים עַצְמָם כַּעֲנִיִּים כְּדֵי לְרַמּוֹת בְּנֵי אָדָם, וְעַל יְדֵי הַדָּבָר מוֹנְעִים אַחַר כָּךְ הַרְבֵּה אֲנָשִׁים מִלִּתֵּן לָהֶם אֶת קִצְבָּתָם, אֲשֶׁר נָהֲגוּ בָּהֶן מֵאָז וּמִקֶּדֶם.
וְעַל פִּי דִּין תּוֹרָה הוּא עַוְלָה רַבָּה, כִּי דָּבָר זֶה נִכְנָס בִּכְלַל מְקַבֵּל לָשׁוֹן הָרָע מַמָּשׁ, כִּי אִם הָיָה הוֹלֵךְ עַל פִּי הַתּוֹרָה, שֶׁאֵין לְהַאֲמִין לָשׁוֹן הָרָע רַק לָחוּשׁ, לֹא הָיָה פּוֹטֵר אֶת עַצְמוֹ לְעֵת עַתָּה מִן הֶעָנִי הַזֶּה, כִּי עֲדַיִן הוּא עוֹמֵד בְּחֶזְקָתוֹ, שֶׁנִּתְחַזֵּק מִקַּדְמַת דְּנָא לְאִישׁ עָנִי, כָּל זְמַן שֶׁלֹּא נִתְבָּרֵר בְּהֶפְכּוֹ, וּמְחַיְּבִין אַנְשֵׁי הָעִיר לְפַרְנְסוֹ, וּגְדוֹלָה מִזֶּה אָמְרוּ: הֲרֵי שֶׁבָּא וְאָמַר: פַּרְנְסוּנִי, אֵין בּוֹדְקִין אַחֲרָיו, וְכָל שֶׁכֵּן בָּזֶה, שֶׁנִּתְחַזֵּק עַד עַתָּה לְאִישׁ עָנִי, הֲיִתְבַּטֵּל חֶזְקָתוֹ וְחִיּוּבוֹ מֵאַנְשֵׁי הָעִיר עֲבוּר זֶה הַמּוֹצִיא דִּבָּה. וְרַק צָרִיךְ לָחוּשׁ לְדִבְרֵי הַמְסַפֵּר וְלִדְרשׁ אַחַר זֶה הֵיטֵב, וּבְוַדַּאי כָּל זְמַן, שֶׁלֹּא יִתְבָּרֵר הַדָּבָר לַאֲמִתּוֹ, אֵין רַשָּׁאִין לִפְטֹר אֶת עַצְמָן מִדִּין חִיּוּב צְדָקָה, וְעַל זֶה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה אָמְרוּ רז''ל עַל פָּסוּק: ''אַל תִּגְזָל דָּל כִּי דַּל הוּא'', שֶׁקָּאֵי (שֶׁעוֹלֶה) עַל הָרָגִיל לִתֵּן צְדָקָה לֶעָנִי אֶחָד, וּפוֹסֵק וְאֵינוֹ נוֹתֵן לוֹ, נִקְרָא עֲבוּר זֶה גּוֹזֵל הַדָּל. (הַגָּהָה)
וְאִם כְּבָר עָבַר וְשָׁמַע לָשׁוֹן הָרָע וְהֶאֱמִין בְּלִבּוֹ, בֵּין שֶׁהוּא מֵחֶלְקֵי הַגְּנוּת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם וּבֵין שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, (לג) תִּקוּנוֹ, שֶׁיִּתְחַזֵּק לְהוֹצִיא הַדְּבָרִים מִלִּבּוֹ, שֶׁלֹּא לְהַאֲמִינָם, וִיקַבֵּל עַל עַצְמוֹ עַל לְהַבָּא, שֶׁלֹּא לְקַבֵּל עוֹד לָשׁוֹן הָרָע עַל אָדָם מִיִּשְׂרָאֵל, וְיִתְוַדֶּה עַל זֶה, וּבָזֶה יְתַקֵּן הַלָּאוִין וְהָעֲשִׂין שֶׁעָבַר עַל יְדֵי קַבָּלַת לָשׁוֹן הָרָע, כַּמְבֹאָר לְעֵיל בַּפְּתִיחָה, (לד) אִם עֲדַיִן לֹא סִפֵּר לַאֲחֵרִים.
Textes partiellement reproduits, avec autorisation, et modifications, depuis les sites de Torat Emet Online et de Sefaria.
Traduction du Tanakh du Rabbinat depuis le site Wiki source