Chap. 4
וְעַתָּה אַתְחִיל בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ לְבָאֵר כַּמָּה מִצְוֹת עֲשִׂין, שֶׁעוֹבֵר עַל יְדֵי הַסִּפּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת כְּמוֹ שֶׁיָּעַדְנוּ לְעֵיל, וְזֶה הֵחֵלִי בְּעֶזְרַת צוּרִי וְגוֹאֲלִי.
הַמְרַגֵּל בַּחֲבֵרוֹ, מִלְּבַד הַלָּאוִין שֶׁמָּנִינוּ לְעֵיל, עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל כַּמָּה עֲשִׂין, וַאֲבָאֲרֵם בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ אֶחָד לְאֶחָד.
עוֹבֵר עַל יְדֵי זֶה (א) עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (דברים כד, ט) ''זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֶיךָ לְמִרְיָם בַּדֶּרֶךְ'' וְגוֹ', שֶׁהִזְהִירָנוּ הַתּוֹרָה בָּזֶה, שֶׁנִּזְכֹּר בַּפֶּה תָּמִיד הָעֹנֶשׁ הַגָּדוֹל, אֲשֶׁר עָשָׂה ה' יִתְבָּרַךְ לַצַּדֶּקֶת מִרְיָם הַנְּבִיאָה שֶׁלֹּא דִּבְּרָה אֶלָּא בְּאָחִיהָ אֲשֶׁר אָהֲבַתְהוּ כְּנַפְשָׁהּ, וְגִדְּלַתְהוּ עַל בִּרְכֶּיהָ, וְסִכְּנָה עַצְמָהּ לְהַצִּילוֹ מִן הַיָּם, וְהִיא לֹא דִּבְּרָה בִּגְנוּתוֹ אֶלָּא מַה שֶּׁהִשְׁוְתָה אוֹתוֹ לִשְׁאָר נְבִיאִים, וְלֹא דִּבְּרָה בְּפָנָיו שֶׁיֵּבוֹשׁ וְלֹא בִּפְנֵי רַבִּים, רַק בֵּינָהּ לְבֵין אָחִיהָ הַקָּדוֹשׁ בְּצִנְעָה, וְהוּא לֹא הִקְפִּיד עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר יב, ג): ''וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד'', וְאַף עַל פִּי כֵן לֹא הוֹעִילוּהָ כָּל מַעֲשֶׂיהָ הַטּוֹבִים וְנֶעֶנְשָׁה בְּצָרַעַת עַל זֶה, קַל וָחֹמֶר לִשְׁאָר בְּנֵי אָדָם הַטִּפְּשִׁים, הַמַּרְבִּים לְדַבֵּר גְּדוֹלוֹת וְנִפְלָאוֹת עַל חַבְרֵיהֶם, שֶׁבְּוַדַּאי יֵעָנְשׁוּ עַל זֶה מְאֹד.
וְעוֹבֵר (ב) עַל יְדֵי הַסִּפּוּר הַזֶּה גַּם עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (ויקרא יט, יח): ''וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ'', שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ בָּזֶה לָחוּס עַל מָמוֹן חֲבֵרוֹ, כְּמוֹ שֶׁהוּא חָס עַל שֶׁל עַצְמוֹ, וְלָחוּס עַל כְּבוֹד חֲבֵרוֹ וּלְסַפֵּר בְּשִׁבְחוֹ, כְּמוֹ שֶׁהוּא חוֹשֵׁשׁ עַל כְּבוֹד עַצְמוֹ, וְהַמְסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת עַל חֲבֵרוֹ, אוֹ הַמְקַבֵּל, אַף אִם הַדָּבָר אֱמֶת, נִרְאֶה בַּעֲלִיל שֶׁאֵינוֹ אוֹהֲבוֹ כְּלָל, וְכָל שֶׁכֵּן דְּכָמוֹךָ בְּוַדַּאי אֵינוֹ מְקַיֵּם.
וְהָרְאָיָה הַגְּדוֹלָה עַל זֶה, דַּהֲלֹא כָּל אָדָם יוֹדֵעַ אֶת נִגְעֵי עַצְמוֹ, וְאַף עַל פִּי כֵן אֵינוֹ רוֹצֶה בְּשׁוּם אֹפֶן, שֶׁחֲבֵרוֹ יֵדַע מִזֶּה אַף אֶחָד מֵאָלֶף. וְאַף אִם אֵרַע, שֶׁנּוֹדַע מְעַט מֵחֶסְרוֹנוֹתָיו אֵצֶל חֲבֵרוֹ, וַחֲבֵרוֹ הוֹלֵךְ וּמְסַפֵּר זֶה לַאֲנָשִׁים, אַף עַל פִּי כֵן הוּא עוֹמֵד וּמְצַפֶּה, הַלְוַאי שֶׁיִּתֵּן ה' שֶׁלֹּא יְקַבְּלוּ אֶת דְּבָרָיו וְלֹא יַאֲמִינוּ לוֹ, וְהַכֹּל כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְחַזֵּק בְּעֵינֵיהֶם לְאָדָם שֶׁאֵינוֹ הָגוּן, אַף דְּהוּא יוֹדֵעַ בְּעַצְמוֹ הַרְבֵּה וְהַרְבֵּה מֵהָעֲוֹנוֹת, יוֹתֵר מִמַּה שֶׁסִּפֵּר חֲבֵרוֹ עָלָיו, אַף עַל פִּי כֵן מֵרוֹב הָאַהֲבָה שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת עַצְמוֹ, נִדְחֶה הַכֹּל מֵחֲמַת זֶה. כֵּן בְּאֹפֶן זֶה מַמָּשׁ צָרִיךְ עַל פִּי הַתּוֹרָה לַעֲשׂוֹת לְרֵעֵהוּ, לָחוּס עַל כְּבוֹדוֹ בְּכָל הָאֳפָנִים.
וְלֹא לְחִנָּם כָּתְבָה לָנוּ הַתּוֹרָה מַעֲשֶׂה דְּנֹחַ (בראשית ט, כא־כב): ''וַיֵּשְׁתְּ וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל וְגוֹ' וַיַּרְא חָם וְגוֹ' וְשֵׁם וְיֶפֶת כִּסּוּ אֶת עֶרְוַת אֲבִיהֶם'', וְגַם סִפְּרָה לָנוּ הַתּוֹרָה אֶת הַבְּרָכָה שֶׁבֵּרְכָם נֹחַ וְנִתְקַיְּמָה לְבַסּוֹף, לְהַרְאוֹת לָנוּ אֶת גְּדֻלַּת הַמִּדָּה הַזֹּאת, שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם לְחַפּוֹת עַל גְּנוּת חֲבֵרוֹ בְּכָל כֹּחוֹ כְּמוֹ עַל שֶׁל עַצְמוֹ.
וְלִפְעָמִים עוֹבֵר נַמֵי (ג) בְּמִצְוַת עֲשֵׂה דִּ־''בְצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ''. כְּגוֹן שֶׁרָאָה אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁדִּבֵּר אוֹ עָשָׂה מַעֲשֶׂה, וְיֵשׁ בַּדָּבָר הַזֶּה לְשָׁפְטוֹ לְצַד הַטּוֹב וּלְצַד הַזְּכוּת אוֹ לְהֶפְכוֹ, אֲפִלּוּ אִם הוּא אִישׁ בֵּינוֹנִי, נִתְחַיַּבְנוּ מִן הַתּוֹרָה בְּמִצְוַת עֲשֵׂה הַזּוֹ לָדוּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת. (וְאִם הָאִישׁ הַהוּא יְרֵא אֱלֹקִים, נִתְחַיַּבְנוּ לָדוּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, גַּם כִּי קָרוֹב וְנוֹטֶה יוֹתֵר הַדָּבָר לְכַף חוֹבָה מִלְּכַף זְכוּת) וּמִי שֶׁהוֹלֵךְ וּמְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ עֲבוּר הַדִּבּוּר הַזֶּה שֶׁדִּבֵּר אוֹ הַמַּעֲשֶׂה הַזֶּה שֶׁעָשָׂה, אוֹ הַמְקַבֵּל, שֶׁנִּתְחַזֵּק אֶצְלוֹ לִגְנוּת, עֲבוּר זֶה שֶׁשָּׁמַע עָלָיו, וְלֹא דָּן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, עוֹבֵר בְּמִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ.
וְאִם עַל יְדֵי סִפּוּרוֹ הַלָּשׁוֹן הָרָע אוֹ הָרְכִילוּת הִשְׁפִּיל אֶת חֲבֵרוֹ, עַד שֶׁאִבֵּד מִחְיָתוֹ עַל יְדֵי זֶה, (ד) כְּגוֹן שֶׁמִּפְּנֵי רֹעַ לְבָבוֹ פִּרְסֵם עַל חֲבֵרוֹ, שֶׁאֵינוֹ אִישׁ מְהֵימָן, אוֹ אִם הוּא בַּעַל מְלָאכָה, פִּרְסֵם עָלָיו שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לַמְּלָאכָה הַהִיא, וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּהּ, עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כה, לה): ''גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ'' וְנֶאֱמַר (שם לו): ''וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ'', שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ בָּזֶה לְהַחֲזִיק בְּיַד יִשְׂרָאֵל שֶׁמָּךְ, וְלִתֵּן לוֹ מַתָּנָה אוֹ הַלְוָאָה אוֹ לַעֲשׂוֹת עִמּוֹ שֻׁתָּפוּת אוֹ לְהַמְצִיא לוֹ מְלָאכָה, כְּדֵי שֶׁיִּתְחַזֵּק בָּזֶה וְלֹא יִפֹּל וְיִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת, וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה דִּמְצֻוִּין אָנוּ, שֶׁלֹּא לִגְרֹם לוֹ שֶׁיְּאַבֵּד מִחְיָתוֹ.
וְלִפְעָמִים עוֹבֵר עַל יְדֵי קַבָּלָתוֹ אֶת הַלָּשׁוֹן הָרָע אוֹ הָרְכִילוּת גַּם עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (שם יט, טז) דְּ־''הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ'', (ה) כְּגוֹן אִם רוֹאֶה שֶׁחֲבֵרוֹ מַתְחִיל לְסַפֵּר לוֹ בִּגְנוּת חֲבֵרוֹ וְהוּא יוֹדֵעַ שֶׁדְּבָרָיו יִהְיוּ נִשְׁמָעִין לְהַמְסַפֵּר, וַאֲפִלּוּ אִם סָפֵק לוֹ בָּזֶה, מְחֻיָּב מִן הַדִּין לְהוֹכִיחוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִגְמֹר הַחֵטְא. וְלָכֵן אִם מַנִּיחוֹ לִגְמֹר סִפּוּרוֹ הָרַע עַל חֲבֵרוֹ, בְּוַדַּאי עוֹבֵר עַל מִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ.
* וְאַף אִם יַסְכִּים בְּדַעְתּוֹ בְּעֵת הַשְּׁמִיעָה לְהוֹכִיחוֹ אַחַר שֶׁיִּגְמֹר סִפּוּרוֹ, גַּם כֵּן שֶׁלֹּא כְּדִין הוּא, דְּאֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁאִם אֶחָד רוֹאֶה, שֶׁחֲבֵרוֹ יִשְׂרָאֵל אוֹכֵל בְּשַׂר חֲזִיר, חַס וְחָלִילָה, יַנִּיחֶנּוּ מִתְּחִלָּה שֶׁיֹּאכַל עַל סְמַךְ שֶׁיּוֹכִיחֶנּוּ אַחַר כָּךְ, וּבְוַדַּאי מִן הַדִּין מְחוּיָּב לְהוֹכִיחוֹ תֵּכֶף, אוּלַי יְקַבֵּל מִמֶּנּוּ וְיִפְסֹק מִלֶּאֱכֹל דְּכָל כְּזַיִת הוּא לֹא תַּעֲשֶׂה בִּפְנֵי עַצְמוֹ. וְכֵן בְּדִידַן נַמִּי כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר שֶׁל גְּנוּת הוּא אִסּוּר בִּפְנֵי עַצְמוֹ. אִם לֹא שֶׁהוּא רוֹאֶה, שֶׁאִם יַנִּיחֶנּוּ לִגְמֹר הַסִּפּוּר, יִהְיֶה טוֹב לוֹ לְבָרֵר לִפְנֵי הַשּׁוֹמְעִים מִן הַסִּפּוּר הַזֶּה גּוּפָא, שֶׁהוּא, דִּבְרֵי הוֹצָאַת שֵׁם רַע בְּעָלְמָא, אוֹ לִפְעָמִים שֶׁמִּן הַדִּין צָרִיךְ לְהַנִּיחוֹ לִגְמוֹר, שֶׁהוּא דָּבָר שֶׁצָּרִיךְ לְקַבְּלוֹ לָחוּשׁ, וּכְמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר, אִם יִרְצֶה ה', כָּל זֶה לְקַמָּן בְּהִלְכוֹת לָשׁוֹן הָרָע כְּלָל ו'. אֲבָל אִם הוּא רוֹאֶה, שֶׁהוּא רַק דִּבְרֵי קִנְטוּרִין בְּעָלְמָא עַל חֲבֵרוֹ אוֹ רַק דִּבְרֵי הִתּוּל וְלַעַג בְּעָלְמָא מֵחֲבֵרוֹ, בְּוַדַּאי כָּל הַמְזָרֵז עַצְמוֹ בְּתוֹכַחְתּוֹ וּמוֹנֵעַ לַחֲבֵרוֹ מִזֶּה, מִצְוָה רַבָּה הוּא עוֹשֶׂה, וְכָל זֶה כָּתַבְנוּ אֲפִילּוּ בְּיֵשׁ עוֹד שׁוֹמְעִים זוּלָתוֹ. וּלְעִנְיַן ''לִפְנֵי עִוֵּר'', עַיֵּן לְעֵיל בְּלָאוִין בְּאוֹת ד' בִּבְאֵר מַיִם חַיִּים. (הַגָּהָה)
וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ הוּא אֲפִלּוּ אִם מְסַפֵּר דִּבְרֵי גְּנוּת עַל חֲבֵרוֹ בֵּינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ, אֲבָל אִם מְדַבֵּק אֶת עַצְמוֹ לַחֲבוּרָה שֶׁל אַנְשֵׁי רֶשַׁע וּבַעֲלֵי לָשׁוֹן הָרָע כְּדֵי לְסַפֵּר לָהֶם דִּבְרֵי גְּנוּת עַל חֲבֵרוֹ אוֹ כְּדֵי לִשְׁמֹעַ מֵהֶם, (ו) עוֹבֵר גַּם עַל הַמִּצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל (דברים י' ב'): ''וּבוֹ תִדְבָּק'', וּבָא הַפֵּרוּשׁ עַל זֶה בְּדִבְרֵי חֲזַ''ל (כְּתֻבּוֹת קיא), לְהִתְדַּבֵּק בְּחַכְמֵי הַתּוֹרָה וּלְהַתְמִיד בִּישִׁיבָתָם בְּכָל אֹפֶן מֵהָאֳפָנִים, אֲפִלּוּ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת עִם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְלַעֲשׂוֹת פְּרַקְמַטְיָא לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים וּלְהִתְדַּבֵּק עִמָּהֶן בְּכָל מִינֵי חִבּוּר, וְהַכֹּל כְּדֵי שֶׁיִּלְמֹד מִמַּעֲשֵׂיהֶן. וְלָכֵן בְּוַדַּאי, מִי שֶׁעוֹשֶׂה הֵפֶךְ זֶה, שֶׁמְּדַבֵּק עַצְמוֹ עִם חֲבוּרָה שֶׁל רְשָׁעִים, עוֹבֵר עַל מִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ.
* וְכָל שֶׁכֵּן לְפִי מַה שֶּׁמָצוּי, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, בְּשַׁבָּת קֹדֶשׁ אַחַר סְעוּדָה שְׁלִישִׁית, שֶׁיֵּשׁ כַּמָּה כִּתּוֹת אֲנָשִׁים הַלּוֹמְדֵי תּוֹרָה מִסְּתָמָא מְשִׂיחִין בְּדִבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים, וּשְׁאָרֵי אֲנָשִׁים מִסְּתָמָא מְשִׂיחִין בְּעִנְיָן הַבְלֵי הָעוֹלָם וּבְוַדַּאי מִתְגַּנְדֵּר עַל לְשׁוֹנָם דִּבְרֵי לָשׁוֹן הָרָע וְהוֹלֵלוּת וְלֵצָּנוּת. אִם כֵּן מִי שֶׁפּוֹרֵשׁ מֵהַבַּעֲלֵי תּוֹרָה וְהוֹלֵךְ וּמַטֶּה אָזְנוֹ לַחֶבְרָה הָרָעָה הַזֹּאת כְּדֵי לִשְׁמֹעַ מֵהֶם סִפּוּרֵיהֶם הַהֲבָלִים, עוֹבֵר עַל מִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ, וּלְבַד מַה שֶׁעוֹבֵר עַל ''לֹא תִּהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת'', כְּמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ לְעֵיל בְּלָאוִין אוֹת יא, וְעַיֵּן [שָׁם] בְּאוֹת ד מַה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּשֵׁם צַוָּאַת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל עַל עִנְיָן זֶה.
וַאֲפִלּוּ אִם אֵין לוֹ אֶל מִי לְהִתְחַבֵּר, מִצְוָה רַבָּה לַחֲסֹם פִּיו וְלֵישֵׁב בִּיחִידִי וְלֹא לֵילֵךְ אֶל כִּתּוֹת רָעוֹת הָאֵלּוּ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רז''ל: כָּל רֶגַע וְרֶגַע, שֶׁאָדָם חוֹסֵם פִּיו, זוֹכֶה בִּשְׁבִילוֹ לָאוֹר הַגָּנוּז, שֶׁאֵין כָּל מַלְאַךְ וּבְרִיָּה יָכוֹל לְשַׁעֵר. (הַגָּהָה)
וְכָל זֶה אֲפִלּוּ (ז) שֶׁלֹּא בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, אֲבָל אִם מְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ אוֹ בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, עוֹבֵר עוֹד עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (ויקרא יט, ל): ''וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ'' וּבֵית הַמִּדְרָשׁ שֶׁלָּנוּ גַּם כֵּן בִּכְלַל מִקְדָּשׁ הוּא, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בַּפּוֹסְקִים, וְנִצְטַוֵּינוּ בְּזֶה הַפָּסוּק לִירֹא, מִמִּי שֶׁשּׁוֹכֵן בּוֹ, וְלָכֵן אֵין מְחַשְּׁבִין בּוֹ חֶשְׁבּוֹנוֹת, כִּי אִם שֶׁל מִצְוָה, כְּגוֹן קֻפָּה שֶׁל צְדָקָה וְכַדּוֹמֶה, וְכָל שֶׁכֵּן דְּאָסוּר בָּהֶם שְׂחוֹק וְהִתּוּל וְשִׂיחָה בְּטֵלָה, וְלֹא מוֹעִיל בָּזֶה שׁוּם תְּנַאי, כַּמְבֹאָר בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ אֹרַח חַיִּים (בסימן קנא סעיף יא). וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה דְּאָסוּר לְדַבֵּר בָּהֶם לְשׁוֹן הָרָע אוֹ רְכִילוּת מִפְּנֵי אֵימַת ה' יִתְבָּרַךְ הַשּׁוֹכֵן בּוֹ, לְבַד מֵאִסּוּרוֹ הֶחָמוּר הָעַצְמִי, וּבָזֶה שֶׁמְּדַבֵּר, מַרְאֶה בְּעַצְמוֹ שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יַשְׁרֶה שְׁכִינָתוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה, וּלְכָךְ הוּא מֵעִיז פָּנָיו אֲפִלּוּ לְדַבֶּר בְּבֵית הַמֶּלֶךְ שֶׁלֹּא כִּרְצוֹן הַמֶּלֶךְ.
* וְזֶה לְשׁוֹן הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת תְּרוּמָה: מַאן דְּאִשְׁתָּעֵי בְּבֵי כְּנִישְׁתָּא מִלִּין דְּחוֹל, וַי לֵיהּ דְאַחֲזֵי פְּרוּדָא, וַי לֵיהּ דָּגָרַע מְהֵימָנוּתָא, וַי לֵיהּ וכו' דְאַחֲזֵי דְּהָא לֵית אֱלָהָא וְלָא אִשְׁתַּכַּח תַּמָּן, וְלֵית לֵיהּ חֻלָקָא בֵּהּ וְלָא דָּחֵל מִנֵּהּ, וְאַנְהִיג קְלָנָא בְּתִקּוּנָא עִלָּאָה דִּלְעֵילָא.
תַּרְגּוּם: מִי שֶׁמְּדַבֵּר בְּבֵית הַכְּנֶסֶת דִּבְרֵי חוֹל אוֹי לוֹ שֶׁמַּרְאֶה פֵּרוּד, אוֹי לוֹ שֶׁגּוֹרֵעַ הָאֱמוּנָה, אוֹי לוֹ שֶׁאֵין לוֹ חֵלֶק בֶּאֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי מַרְאֶה בָּזֶה, שֶׁאֵין אֱלֹקִים וְאֵינוֹ נִמְצָא שָׁם, וְאֵין לוֹ חֵלֶק בּוֹ, וְאֵינוֹ מְפַחֵד מִמֶּנּוּ, וְנוֹהֵג בִּזָּיוֹן בַּתִּקּוּן הָעֶלְיוֹן שֶׁל מַעְלָה, (כִּי בֵּית הַכְּנֶסֶת מְתֻקָּן כְּנֶגֶד הַמַּלְכוּת הָעֶלְיוֹנָה) (הַגָּהָה)
וַאֲפִלּוּ הַלּוֹמְדֵי תּוֹרָה בִּקְבִיעוּת בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, שֶׁהֻתַּר לָהֶם לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, כַּמְבֹאָר בְּאֹרַח חַיִּים בְּסִימָן הַנַּ''ל (סעיף א'), מִכָּל מָקוֹם, אִם יִהְיוּ נִכְשָׁלִין בְּאִסּוּר שְׂחוֹק וְהִתּוּל אוֹ לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, הֵם עוֹבְרִים עַל מִצְוַת עֲשֵׂה דְּ־''מִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ'', לְבַד מֵאִסּוּרוֹ הָעַצְמִי, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב הַ־''מָגֵן אַבְרָהָם'' (בסימן קנא סעיף קטן ב'), דְּאָטוּ (וכי) הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים אֵינָם מֻזְהָרִין עַל מוֹרָא הַמִּקְדָּשׁ, וְלֹא הֻתַּר לָהֶם, אֶלָּא אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה מִדֹּחַק, מִתּוֹךְ שֶׁהֵם לוֹמְדִים בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, אִם יִצְטָרְכוּ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת חוּץ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ, יִתְבַּטְּלוּ עַל יְדֵי זֶה מִלִּמּוּדָם, עַיֵּן שָׁם בַּ־''מָגֵן אַבְרָהָם''. וּלְעִנְיַן סְתָם דִּבּוּרִים, שֶׁאֵינָם שֶׁל לֵיצָנוּת, לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ, עַיֵּן בְּמַה שֶּׁכָּתַבְנוּ בְּעֶזְרַת ה' בְּחֵלֶק ג'.
* הגה''ה: וְאַגַּב דְּאָיְרִינַן בְּזֶה הָאִסּוּר הֶחָמוּר שֶׁל שִׂיחָה בְּטֵלָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, רָאִיתִי לְהַזְכִּיר אֶת עֹצֶם הַמִּכְשׁוֹל שֶׁנַּעֲשָׂה עַל יְדֵי זֶה. וְהוּא לְפִי מַה שֶּׁמָצוּי, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, שֶׁמַּתְחִיל לְסַפֵּר לַחֲבֵרוֹ אֶת הַמַּעֲשִׂיּוֹת שֶׁלּוֹ, שֶׁהֵם מְעֹרָבִים בְּלָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת מֵרֹאשָׁן וְעַד סוֹפָן, קֹדֶם קְרִיאַת הַתּוֹרָה, וְקוֹדֶם גְּמַר הַסִּפּוּר פּוֹתְחִין הָעָם לִקְרוֹא בַּתּוֹרָה, וְהַיֵּצֶר הָרָע מְסִיתוֹ, שֶׁלֹּא לְהַפְסִיק בְּאֶמְצַע הַסִּפּוּר וְלִגְמוֹר אֶת הַלָּשׁוֹן הָרָע שֶׁלּוֹ בְּעֵת הַקְּרִיאָה. וּפְעָמִים הַרְבֵּה שֶׁהוּא גַּם כֵּן מִן הָאֲנָשִׁים הַחֲשׁוּבִים שֶׁעוֹמְדִים בַּמִּזְרָח בֵּית הַכְּנֶסֶת, וַעֲווֹנוֹ נִרְאָה לְעֵין כָּל, וְעַל יְדֵי זֶה מְחַלֵּל אֶת ה' בָּרַבִּים דְּהַיְנוּ בִּפְנֵי עֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל, וַעֲווֹנוֹ גָּדוֹל הַרְבֵּה מִסְּתַם חִלּוּל ה', כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בְּסֵפֶר הַמִּצְוֹת להרמב''ם לֹא תַּעֲשֶׂה סִימָן ג', עַיֵּן שָׁם, וְעָבַר בָּזֶה עַל לָאו דְּ־''לֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי''.
וְעַתָּה רְאֵה כַּמָּה אִסּוּרִים עָבַר: א. אִסּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת, שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה לְבַד כַּמָּה וְכַמָּה לָאוִין וַעֲשִׂין. ב. עָבַר עַל לָאו ד־''לֹא תְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי'' בִּפְנֵי עֲשָׂרָה מִיִּשְׂרָאֵל. ג. שֶׁבִּטֵּל קְרִיאַת הַתּוֹרָה. אֲפִילּוּ אִם יְחַסֵּר עַל יְדֵי זֶה אֲפִילּוּ פָּסוּק אֶחָד אוֹ אֲפִילּוּ תֵּבָה אַחַת הוּא עָוֹן פְּלִילִי וְגָדוֹל עֲוֹנוֹ מִנְּשׂוֹא, שֶׁאֲפִלּוּ מִי שֶׁיּוֹצֵא בְּאֶמְצַע הַקְּרִיאָה, נֶאֱמַר עָלָיו: ''וְעוֹזְבֵי ה' יִכְלוּ'', כִּדְאָמְרִינַן בִּבְרָכוֹת (דף ח, א), עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה בָּזֶה שֶׁעוֹמֵד בְּבֵית הַכְּנֶסֶת וְחִימּוּד שֶׁל הַשִּׂיחָה בְּטֵלָה וְהַלָּשׁוֹן הָרָע שֶׁלּוֹ מַעֲבִירוֹ מִלִּשְׁמוֹעַ דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים.
וְכַמָּה פְּעָמִים אֵרַע זֶה בְּשַׁבָּת וַעֲוֹנוֹ חָמוּר הַרְבֵּה יוֹתֵר מִימוֹת הַחוֹל, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בְּכַמָּה סְפָרִים קְדוֹשִׁים. וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה אֵרַע כַּמָּה פְּעָמִים, לְמִי שֶׁמֻּרְגָּל לְדַבֵּר בְּבֵית הַכְּנֶסֶת אוֹ בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ לִגְמֹר הַמַּעֲשִׂיּוֹת שֶׁלּוֹ, אַף בְּעֵת אֲמִירַת הַקַּדִּישׁ, וְעַל יְדֵי זֶה מוֹנֵעַ אֶת עַצְמוֹ מִלּוֹמַר אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא, אֲשֶׁר אֲמִירָתוֹ הוּא נַעֲלֶה מְאֹד עַל פִּי הַגְּמָרָא, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חז''ל: אֲפִילּוּ יֵשׁ בּוֹ שֶׁמֶץ אֶפִּיקוֹרְסוּת מוֹחֲלִין לוֹ, וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁעוֹנֶה הוּא שֶׁלֹּא בִּזְמַנּוֹ, וְהוּא אָמֵן יְתוֹמָה, וְחָס וְחָלִילָה, יִהְיוּ בָּנָיו יְתוֹמִים עַל יְדֵי זֶה, כִּי אֲפִילּוּ אִם מֵחֲמַת עַצְלוּת בִּלְבַד נִשְׁתַּהָא הָאָמֵן שֶׁלּוֹ, יֵשׁ עָלָיו קְלָלָה זֹאת, וּכְמוֹ שֶׁמַּשְׁמָע בַּפּוֹסְקִים. וְקַל וָחֹמֶר בָּזֶה שֶׁדָּחָה הָאָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מִפְּנֵי הַלָּשׁוֹן הָרָע וְהָרְכִילוּת שֶׁלּוֹ.
וְעַל כֻּלָּם עוֹבֵר בְּזֶה הַזְּמַן עַל אִסּוּר רְבִיעִי, דְּהַיְנוּ, שִׂיחָה בְּטֵלָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת וּבְבֵית הַמִּדְרָשׁ, שֶׁהוּא אִסּוּר גָּדוֹל שֶׁמְּפֹרָשׁ בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב לְמַעְלָה, שֶׁקַּל וָחֹמֶר הוּא עַל לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת. וְאוֹי וַאֲבוֹי לְהַמְסַפֵּר וְהַשּׁוֹמֵעַ, וּכְבָר כָּתַב הגר''א בְּאִגַּרְתּוֹ הַקְּדוֹשָׁה ''עָלִים לִתְרוּפָה'', שֶׁעַל כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר צָרִיךְ לֵירֵד לַשְּׁאוֹל לְמַטָּה הַרְבֵּה מְאֹד, וְאִי אֶפְשָׁר לְשַׁעֵר גּוֹדֶל הַיִּסּוּרִין וְהַצָּרוֹת שֶׁסּוֹבֵל בִּשְׁבִיל דִּבּוּר אֶחָד, וְלֹא נֶאֱבָד אֲפִילּוּ דִּבּוּר אֶחָד, עַיֵּן שָׁם. (הַגָּהָה)
וְאִם עַל מִי שֶׁמְּסַפֵּר הַלָּשׁוֹן הָרָע אוֹ הָרְכִילוּת הוּא זָקֵן, וְגִנָּהוּ בָּזֶה בְּפָנָיו, (ח) אֲפִלּוּ הוּא זָקֵן עַם הָאָרֶץ, עוֹבֵר עוֹד עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (ויקרא יט, לב) ד־''וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן'', (וְאַף שֶׁזָּקֵן דִּקְרָא הַיְנוּ חָכָם, הַאי וְהָדַרְתָּ פֵּרְשׁוּ רַזַ''ל דא־''שֵּׂיבָה'' דִּלְפָנָיו נַמֵי קָאֵי) , שֶׁהִדּוּר הוּא כִּבּוּד דְּבָרִים, דְּהַיְנוּ לְדַבֵּר לוֹ בְּדֶרֶךְ כָּבוֹד וְאַדְנוּת. וּבְמָקוֹם שֶׁמְּגַנֵּהוּ, בְּוַדַּאי אֵינוֹ מְהַדְּרוֹ. וְכֵן אִם הוּא חָכָם, אֲפִלּוּ אֵינוֹ זָקֵן, עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל מִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ, דְּזָקֵן דִּקְרָא הַיְנוּ חָכָם, כִּדְדָרְשִׁינַן: זֶה שֶׁקָּנָה חָכְמָה (וּלְבַד מַה שֶּׁכַּמָה פְּעָמִים בָּא עַל יְדֵי זֶה לָאִסּוּר הֶחָמוּר, דִּמְבַזֶּה תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, שֶׁנִּכְנָס בָּזֶה בִּכְלַל אֶפִּיקוֹרֶס עַל פִּי דִּין, וּלְקַמָּן נַאֲרִיךְ בָּזֶה אִם יִרְצֶה ה'). וְאִם הוּא זָקֵן וְגַם חָכָם, עוֹבֵר עַל מִצְוַת ''וְהָדַרְתָּ'' בְּכִפְלַיִם.
וְאִם עַל מִי שֶׁמְּסַפֵּר הוּא כֹּהֵן, וְגִנָּהוּ בָּזֶה בְּפָנָיו, (ט) עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (ויקרא כא, ח) דִּ־''וְקִדַּשְׁתּוֹ''. שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ בָּזֶה לִנְהֹג בָּהֶן כָּבוֹד הַרְבֵּה, וְכֵיוָן שֶׁמְּדַבֵּר עָלָיו לָשׁוֹן הָרָע אוֹ רְכִילוּת וּמְבַזֵּהוּ, בָּזֶה בְּוַדַּאי אֵינוֹ מְכַבְּדוֹ וְעוֹבֵר.
וְאִם הוּא אָחִיו הַגָּדוֹל (י) אוֹ בַּעַל אִמּוֹ אוֹ אֵשֶׁת אָבִיו, עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל מִצְוַת עֲשֵׂה דְּכִבּוּד, דְּאִתְרַבּוּ מֵרִבּוּיָא (שמות כ, יב) דְּ־''וְאֶת'', כִּדְאָמְרִינַן בִּכְתֻבּוֹת (דף קג) וְכָל שֶׁכֵּן אִם, חַס וְשָׁלוֹם, עַל אָבִיו וְאִמּוֹ מַמָּשׁ, דְּוַדַּאי עוֹבֵר עַל מִצְוַת עֲשֵׂה דְּכִבּוּד אָב וָאֵם. מִלְּבַד כָּל זֶה עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל (דברים כז, טז): ''אָרוּר מַקְלֶה אָבִיו וְאִמּוֹ'', ה' יִשְׁמְרֵנוּ.
וְעַל כֻּלָּם עוֹבֵר (יא) עוֹד עַל מִצְוַת עֲשֵׂה (שם ו, יג) דְּ־''אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ תִּירָא'', שֶׁהֻזְהַרְנוּ בָּזֶה לִירֹא מִלִּפְנֵי ה' יִתְבָּרַךְ כָּל יְמֵי חַיֵּינוּ, וּבְבוֹא מַעֲשֶׂה לְיָדֵינוּ, נִתְחַיַּבְנוּ לְהָעִיר אֶת רוּחֵנוּ בְּאוֹתוֹ הַפֶּרֶק, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁגִּיחַ בְּכָל מַעֲשֵׂה בְּנֵי אָדָם, וְיָשִׁיב לָהֶם נָקָם כְּפִי רוֹעַ הַמַּעֲשֶׂה, וְעַל יְדֵי זֶה יִמָּנַע מִלַּעֲבֹר עַל דַּעַת קוֹנוֹ, וּבְוַדַּאי מִי שֶׁמַּפְקִיר אֶת נַפְשׁוֹ לְעָוֹן הֶחָמוּר הַזֶּה שֶׁל לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת, בִּטֵּל עֲשֵׂה זוֹ.
* הגה''ה: וּבְעָסְקֵנוּ בְּמִצְוָה זוֹ, אָמַרְתִּי לְהַזְהִיר עוֹד מַה שֶּׁמָצוּי, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, לַעֲבוֹר עַל אִסּוּר אַזְהָרַת מוֹצִיא שֵׁם שָׁמַיִם לְבַטָּלָה, דְּנָפְקָא מִכְּלַל עֲשֵׂה זוֹ, כִּדְאִיתָא בִּתְמוּרָה (דף ד, א) וְהוּא, כְּשֶׁרוֹאֶה לִפְעָמִים שֶׁאֶחָד מִתְקַנֵּא עַל דָּבָר אֲשֶׁר נַעֲשָׂה שֶׁלֹּא כְּדַת הַתּוֹרָה, בֵּין בְּבֵין אָדָם לַמָּקוֹם וּבֵין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, וּמָצוּי הוּא, בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, בְּבַעֲלֵי הַלָּשׁוֹן, שֶׁאַחַר כָּךְ מִתְלוֹצְצִין עָלָיו לֵאמֹר בִּלְשׁוֹן לַעַג: רְאוּ מִפְּלוֹנִי וּפְלוֹנִי, גַּם הוּא לָבַשׁ עָלָיו לְפָנִים אֶת מְעִיל הַיִּרְאָה וְגַם הוּא קִנֵּא קִנְאַת ה' צְבָאוֹת, וַהֲלֹא הוּא בְּעַצְמוֹ חוֹטֵא יוֹתֵר מִפְּלוֹנִי, וְכָהֵנָּה וְכָהֵנָּה סִפּוּרִים שֶׁל עַוְלוֹת עָלָיו.
וְהִנֵּה עַל הַמַּלְעִיג הַזֶּה נוּכַל לוֹמַר בֶּאֱמֶת עֲבֵרָה גּוֹרֶרֶת עֲבֵרָה, כִּי עַל יְדֵי אִסּוּר לָשׁוֹן הָרָע הֶחָמוּר מְאֹד, נִגְרָר גַּם כֵּן לְאִסּוּר הוֹצָאַת שֵׁם שָׁמַיִם לְבַטָּלָה, כְּמוֹ שֶׁנִּפְסַק בְּיוֹרֶה דֵּעָה (סִימָן רעו, סָעִיף ט') דִּ־''צְבָאוֹת'' גַּם כֵּן הוּא מִשִּׁבְעָה שְׁמוֹת שֶׁאֵינָם נִמְחָקִים. (וְשֵׁם ''צְבָאוֹת'' אֲפִילּוּ בְּלֹא שֵׁם ה', גַּם כֵּן שֵׁם גָּמוּר הוּא, וּרְאָיָה מִשְּׁבוּעוֹת (דַּף לה, ב) בַּמִּשְׁנָה: ''מַשְׁבִּיעַנִי עֲלֵיכֶם וכו' בִּצְבָאוֹת'', וְלָא קָמַקְשֶׁה עַל זֶה בַּגְּמָרָא מִידֵי, (עַיֵּן שָׁם) וְיָדוּעַ מַאֲמָר חז''ל גֹּדֶל עָנְשׁוֹ שֶׁל הַזְכָּרַת שֵׁם שָׁמַיִם לְבַטָּלָה, שֶׁעַל יְדֵי זֶה חַיָּב נִדּוּי וּבָא לִידֵי עֲנִיּוּת, חַס וְשָׁלוֹם, כִּדְאִיתָא בִּנְדָרִים (דַּף ז, ב) עַיֵּן שָׁם. עַל כֵּן הַשּׁוֹמֵר נַפְשׁוֹ יִרְחַק מִזֶּה מְאֹד. (הַגָּהָה)
וְעַל כֻּלָּם (יב) עוֹבֵר בְּזֶה הַזְּמַן שֶׁל סִפּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת עַל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל לִמּוּד תּוֹרָה, שֶׁהִיא מִצְוַת עֲשֵׂה גְּמוּרָה, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בָּרַמְבַּ''ם בְּהִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה (פרק א') וּבְסֵפֶר הַמִּצְוֹת שֶׁלּוֹ (מִצְוַת עֲשֵׂה יא) וּבְכָל מוֹנֵי הַמִּצְוֹת. וְאֵין קֵץ לִשְׂכַר מִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ, שֶׁהִיא שְׁקוּלָה כְּנֶגֶד כָּל הַמִּצְוֹת, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בְּמִשְׁנָה דְּפֵאָה (פרק א' משנה א') וּבִירוּשַׁלְמִי פֶּרֶק א' דְּפֵאָה (הֲלָכָה א'), שֶׁכָּל הַמִּצְוֹת אֵינָן שָׁווֹת לְדִבּוּר אֶחָד מִן הַתּוֹרָה, וּלְהֶפֶךְ, עֹנֶשׁ בִּטּוּלָהּ שָׁקוּל כְּנֶגֶד כָּל הָעֲוֹנוֹת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ''ל (פתיחה, דאיכה רבתי אות ב'): וִתֵּר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל עֲוֹן עֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים, וְלֹא וִתֵּר עַל עֲוֹן בִּטּוּל תּוֹרָה.
וּשְׁאָרֵי זְמַנִּים לִפְעָמִים יוֹצֵא הָאָדָם נָקִי מִזֶּה הֶעָוֹן מִדִּין שֶׁל מַעְלָה, עֲבוּר שֶׁעָסַק בְּפַרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁמְּחַשֵּׁב בְּרַעֲיוֹנָיו בְּאֵיזֶה אֹפֶן לְהַשִּׂיג אֶת מִחְיָתוֹ.
* הגה''ה: אַךְ גַּם בָּזֶה צָרִיךְ לִזָּהֵר מְאֹד, שֶׁלֹּא יוֹצִיא עַל זֶה זְמַן לְיוֹתֵר מִכְּדֵי הַהֶכְרֵחַ הָאֲמִתִּי וְשֶׁלֹּא לְהַנִּיחַ לְהַיֵּצֶר אֶת דַּרְכּוֹ בָּזֶה, כִּי הוּא יֹאמַר שֶׁהַכֹּל הוּא הֶכְרֵחַ. וּבְחַן אֲחִי וּרְאֵה, הֵיאַךְ הַיֵּצֶר מְסַמֵּא אֶת עֵינֵינוּ בָּזֶה, כִּי הֲלֹא לְפִי טֶבַע הָאָדָם, אִם יֵיטִיב עִמּוֹ רֵעֵהוּ, אֲשֶׁר הוּא בָּשָׂר וָדָם כָּמוֹהוּ, בְּמַתְּנַת חִנָּם, אוֹ אִם הוּא בַּעַל מְלָאכָה, וְיִשְׂכְּרֶנּוּ בַּעַל בַּיִת אֶחָד לִמְלַאכְתּוֹ, כָּל שֶׁיִּתֵּן לוֹ יוֹתֵר, הוּא יוֹתֵר נִכְנַע וְיוֹתֵר זָרִיז בַּעֲבוֹדָתוֹ לַעֲשׂוֹתָהּ עַל צַד הַטּוֹב, וְאִלּוּ בַּעֲבוֹדַת מַלְכּוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲשֶׁר גַּם בָּהּ אָנוּ נֶחְשָׁבִין כִּשְׂכִירֵי יוֹם, כְּמַאֲמָרָם ז''ל: אֲנַן אֲגִירֵי יוֹמֵי אֲנַן, הַיֵּצֶר הָרָע מַטֶּה אֶת דַּרְכֵּנוּ לַעֲשׂוֹתָהּ מֵהִפּוּךְ לְהִפּוּךְ, כִּי כָּל מַה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹסִיף לוֹ בְּטוֹבָה וְיַרְוִיחַ לוֹ בַּעֲסָקָיו יוֹתֵר, יְסִיתֶנּוּ הַיֵּצֶר לֵאמֹר: כִּי עַתָּה לְפִי עָשְׁרְךָ שֶׁנָּתַן לְךָ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אַתָּה מֻכְרָח לָדוּר בְּדִירָה נָאָה יוֹתֵר וְלֵילֵךְ בְּמַלְבּוּשֵׁי רִקְמָה וּלְהִתְנַהֵג כְּדֶרֶךְ בַּעֲלֵי הַבָּתִּים הַגְּבוֹהִים, שֶׁאִם לֹא כֵּן תִּתְבַּזֶּה לְעֵינֵי חֲבֵרֶיךָ, וְלָכֵן אַתָּה מֻכְרָח עַתָּה לְבַטֵּל בַּפַּעַם הַזֹּאת אֶת הַקְּבִיעוּת עִתִּים לַתּוֹרָה שֶׁלְּךָ וְלִסַּע לְמָקוֹם פְּלוֹנִי וּפְלוֹנִי לְהַרְוִיחַ.
וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁיַּעֲזוֹר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְיַצְלִיחַ לְמַעְלָה מַעְלָה, יְסִיתֶנּוּ הַיֵּצֶר, שֶׁיִּטּוֹל עֲסָקִים רַבִּים תַּחַת יָדוֹ, וּכְשֶׁלֹּא יִהְיֶה בִּיכָלְתּוֹ בְּעַצְמוֹ לְפַרְנֵס בְּכָל הָעֲסָקִים הָהֵם, יַרְאֵנּוּ הַיֵּצֶר הֶכְרֵחַ אַחֵר, וְיֹאמַר: שֶׁעַתָּה לְפִי רִבּוּי הָעֲסָקִים שֶׁנָּתַן לְךָ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אַתָּה מוּכְרָח לִיטּוֹל אֲנָשִׁים רַבִּים תַּחַת מִשְׁמַרְתְּךָ וּלְהַעֲמִיד כָּל אִישׁ עַל פְּקֻדָּתוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּךָ בַּעֲסָקֶיךָ, וְיִהְיוּ לְךָ לְבַד כָּל הָעֲסָקִים. וּמִידֵי יוֹם וָיוֹם יִתְרַבּוּ עֲסָקָיו יוֹתֵר וְיוֹתֵר וְטִרְדוֹתָיו יוֹתֵר וְיוֹתֵר. בְּקִצּוּר, סוֹף דָּבָר יִהְיֶה כָּל מַה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹסִיף לוֹ בְּטוֹבָה וְיִתֵּן לוֹ הַצְלָחָה בַּעֲסָקָיו, יוֹתֵר יְסִיתֶנּוּ הַיֵּצֶר עַל פִּי דַּרְכֵי הֶכְרֵחִיּוֹתָיו לִבָּטֵל מִתּוֹרָה וַעֲבוֹדָה, עַד שֶׁלְּבַסּוֹף לֹא יַנִּיחַ לוֹ פְּנַאי, אֲפִילּוּ לִתְפִלָּה בְּצִבּוּר, וְיַרְאֶה לוֹ הַיֵּצֶר בְּכָל זֶה, כִּי הוּא מֻכְרָח לְפִי עָשְׁרוֹ וּכְבוֹדוֹ וַעֲסָקָיו הָרַבִּים, וִידַמֶּה אֶת עַצְמוֹ כְּאוֹהֲבוֹ בֶּאֱמֶת וּמִתְכַּוֵּן רַק לְטוֹבָתוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לְלַעַג וּלְבִזָּיוֹן בִּפְנֵי שְׁאָרֵי חֲבֵרָיו שֶׁבָּעִיר, כְּשֶׁלֹּא יַעֲלֶה מַעְלָה מַעְלָה. וּבְעִנְיְנֵי עוֹלָם הַבָּא יַרְגִּילֶנּוּ הַיֵּצֶר בְּמִדַּת הַהִסְתַּפְּקוּת, שֶׁיִּהְיֶה אֲפִילּוּ עָנִי שֶׁבַּעֲנִיִּים, שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ אֲפִילּוּ מְקוֹם מַחֲסֶה לְהִסָּתֵר מִן הַקְּלִיפּוֹת, כְּמַאֲמָרָם ז''ל: בָּנְתָה בֵּיתָהּ זוֹ תּוֹרָה וכו', שֶׁכָּל מִי שֶׁקָּנָה לוֹ דִּבְרֵי תּוֹרָה קָנָה לוֹ בַּיִת לָעוֹלָם הַבָּא וכו', כִּי סְבִיב הַגָּן עֵדֶן הוּא הַגֵּיהִנֹּם, וּמִמֵּילָא, חַס וְחָלִילָה, כְּשֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ בַּיִת בְּגַן עֵדֶן, מֻכְרָח הוּא לִהְיוֹת, חַס וְחָלִילָה, תַּחַת יְדֵי הַקְּלִיפּוֹת רַחֲמָנָא לִיצְלָן, וְתַחַת שֶׁהֶרְאָה לוֹ הַיֵּצֶר בְּזֶה הָעוֹלָם פָּנִים צְהוּבּוֹת לֵילֵךְ בְּמַלְבּוּשֵׁי רִקְמָה, שָׁם יְקַטְרֵג הוּא בְּעַצְמוֹ עָלָיו, שֶׁיִּהְיֶה לָבוּשׁ בְּגָדִים הַצּוֹאִים הַנַּעֲשִׂים מֵחֶלְאַת עֲוֹנוֹתָיו, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בִּזְכַרְיָה: ''וִיהוֹשֻׁעַ הָיָה לָבוּשׁ בְּגָדִים צוֹאִים וְעוֹמֵד לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ וגו' הָסִירוּ הַבְּגָדִים הַצּוֹאִים'' וגו', וּכְמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים עַל כֵּן מְאֹד וּמְאֹד צָרִיךְ לְהִתְיַשֵּׁב בָּזֶה, אֵיזֶה הוּא הֶכְרֵחַ אֲמִיתִּי, שֶׁבִּלְתּוֹ אִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם פָּנִים, וְהַיּוֹתֵר יַחֲרִים. עַד כָּאן ההגה''ה. (הַגָּהָה)
אֲבָל בְּעֵת שֶׁמְּסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע אוֹ רְכִילוּת, מַה תּוֹעֶלֶת יַגִּיעַ לוֹ בְּפַרְנָסָתוֹ מִזֶּה? וְגַם עוֹבֵר בָּעֵת הַזֶּה שֶׁל סִפּוּרוֹ עַל כַּמָּה לָאוִין גַּם כֵּן, כַּמְבֹאָר בַּסְמָ''ג (בלא תעשה יג), עַיֵּן שָׁם, שֶׁהֻזְהַרְנוּ מִן הַתּוֹרָה בְּכַמָּה לָאוִין, שֶׁלֹּא לִפְרֹשׁ מִן הַתּוֹרָה בְּשׁוּם פָּנִים, כִּי בְּאֵיזֶה אֹפֶן שֶׁהוּא יָכוֹל לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה דְּתוֹרָה, אִם הוּא לַמְדָּן גָּדוֹל, לְפִי לִמּוּדוֹ, וְאַף אִם הוּא אִישׁ שֶׁאֵינוֹ לַמְדָּן, גַּם הוּא יָכוֹל לִלְמֹד סִפְרֵי קֹדֶשׁ הַמָּעְתָּקִים לִלְשׁוֹן אַשְׁכְּנַז בִּזְמַנֵּנוּ, כְּגוֹן ''חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת'' ו־''מְנוֹרַת הַמָּאוֹר'' וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, הַמַּכְנִיסִים בִּלְבַב הָאָדָם יִרְאָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְלֹא לֵישֵׁב בָּטֵל מִן הַתּוֹרָה וּלְסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת.
וְכֵן רָאִיתִי כָּתוּב בְּשֵׁם הַגְּרָ''א (קול אליהו החדש, אבות פרק ג'), שֶׁפֵּרֵשׁ מַהוּ דִּין וּמַהוּ חֶשְׁבּוֹן, וּפֵרֵשׁ: דִּין הַיְנוּ עַל עֲבֵרָה עַצְמָהּ, וְחֶשְׁבּוֹן הַיְנוּ שֶׁמְּחַשְּׁבִין עִמּוֹ בְּעֵת הַדִּין עַל הַזְּמַן שֶׁעָבַר עֲבֵרָה, שֶׁהָיָה יָכוֹל לְקַיֵּם מִצְוָה. וְאוֹי לָנוּ מִיּוֹם הַדִּין, מַה נַּעֲנֶה, אֲפִלּוּ אִם רַק יַחְשֹׁב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִמָּנוּ עַל כָּל רֶגַע וְרֶגַע, שֶׁדִּבַּרְנוּ שִׂיחָה בְּטֵלָה שֶׁל גְּנַאי וְקַלּוּת רֹאשׁ אוֹ רְכִילוּת וְלָשׁוֹן הָרָע עַל הֶעָוֹן שֶׁל פְּרִישַׁת הַתּוֹרָה בְּזֶה הַזְּמַן בִּלְבַד, כִּי בֶּאֱמֶת בְּכָל תֵּבָה וְתֵבָה שֶׁל לִמּוּד הַתּוֹרָה הוּא מְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה בִּפְנֵי עַצְמָהּ, וְאִם לוֹמֵד פֶּרֶק מִשְׁנָיוֹת אוֹ דַּף גְּמָרָא, הוּא מְקַיֵּם כַּמָּה מֵאוֹת מִצְוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַגְּרָ''א זַ''ל בִּשְׁנוֹת אֵלִיָּהוּ פֶּרֶק א' דְּפֵאָה (משנה א' בפרוש הארוך) בְּשֵׁם הַיְרוּשַׁלְמִי, וְאִם כֵּן נָבוֹא לְחֶשְׁבּוֹן כַּמָּה אֲלָפִים תֵּבוֹת קְדוֹשׁוֹת שֶׁל תּוֹרָה, שֶׁכָּל אַחַת בִּפְנֵי עַצְמָהּ הִיא מִצְוָה רַבָּה שֶׁבִּטַּלְנוּ בַּיָּדַיִם, וּכְנֶגְדָּם הִכְנַסְנוּ כַּמָּה אֲלָפִים עֲוֹנוֹת שֶׁל בִּטּוּל מִצְוַת עֲשֵׂה דְּתַלְמוּד תּוֹרָה בָּעֵת הַזֶּה גּוּפָא.
* וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ יוֹנָה בְּשַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה, שֶׁאִם אָדָם עוֹשֶׂה בְּמֵזִיד, אֲפִילּוּ דָּבָר אֶחָד שֶׁלֹּא כְּדִין תּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, כַּמָּה פְּעָמִים, נֶחְשָׁב לוֹ כְּאִלּוּ עָשָׂה עֲוֹנוֹת חֲלוּקִין, וּרְאָיָה מִמַּכּוֹת (דַּף כא) בְּנָזִיר שֶׁאָמְרוּ לוֹ: אַל תִּשְׁתֶּה. אַל תִּשְׁתֶּה. חַיָּב עַל כָּל אַחַת, כְּאִלּוּ הָיוּ עֲוֹנוֹת חֲלוּקִין. וּמִמֵּילָא פָּשׁוּט דְּהוּא הַדִּין בְּמִצְוַת עֲשֵׂה בְּנִדּוֹן דִּידַן. וְאֵינוֹ דּוֹמֶה לִנְטִילַת לוּלָב אוֹ שׁוֹפָר וְכַדּוֹמֶה, דְּשָׁאנֵי הָתָם, שֶׁצִּוּוּי ה' הָיָה רַק פַּעַם אַחַת בַּיּוֹם, מַה שֶׁאֵין כֵּן כָּאן, שֶׁהַמִּצְוָה הִיא כָּל רֶגַע וָרֶגַע, וְלֹא נִפְטָר רֶגַע זוֹ בְּמַה שֶׁלְּפָנֶיהָ, מִמֵּילָא דְּהַמְבַטֵּל כַּמָּה שָׁעוֹת, עוֹבֵר בְּכָל רֶגַע מִצְוָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ. (הַגָּהָה)
וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁבָּעֵת הַזֶּה, שֶׁהוּא פּוֹרֵשׁ עַצְמוֹ מִן הַתּוֹרָה הוּא מְסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע וְכַדּוֹמֶה לָזֶה, כִּי בְּכָל סִפּוּר וְסִפּוּר שֶׁל גְּנוּת שֶׁהוּא מְסַפֵּר עַל חֲבֵרוֹ עוֹבֵר עַל לָאו בִּפְנֵי עַצְמוֹ, וּכְאָמְרָם בְּמַכּוֹת (דף כ, א) אַל תִּלְבַּשׁ וְכוּ', וְכנַּ''ל בְּשֵׁם רַבֵּנוּ יוֹנָה. וְהִנֵּה אִם בָּאנוּ לַחֲשֹׁב רַק בְּעָוֹן שֶׁל פְּרִישַׁת הַתּוֹרָה בְּכָל רֶגַע וְעָוֹן שֶׁל דִּבּוּר לָשׁוֹן הָרָע, יִתְרַבּוּ עָלָיו כַּמָּה מֵאוֹת לָאוִין וַעֲשִׂין, וְאַף כִּי יְצָרֵף לָזֶה הַרְבֵּה לָאוִין וַעֲשִׂין אֲחֵרִים, שֶׁהֶאֱרַכְנוּ עַד פֹּה, וְלָכֵן צָרִיךְ לִזָּהֵר מִסִפּוּרֵי הֲבָלִים כָּאֵלֶּה.
וְכָל זֶה שֶׁדִּבַּרְנוּ עַד עַתָּה הוּא אֲפִלּוּ אִם הוּא מְסַפֵּר דְּבַר אֱמֶת עַל חֲבֵרוֹ, אֲבָל אִם בְּתוֹךְ הַלָּשׁוֹן הָרָע אוֹ הָרְכִילוּת שֶׁלּוֹ נִתְעָרֵב (יג) תַּעֲרֹבֶת שֶׁל שֶׁקֶר בְּמִקְצָתוֹ עוֹבֵר גַּם כֵּן עַל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (שמות כג, ז): ''מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק'', וְגַם נִשְׁתַּנָּה שְׁמוֹ לִפְגָם עַל יְדֵי זֶה לְהִקָּרֵא עַתָּה בְּשֵׁם מוֹצִיא שָׁם רָע, וְעָנְשׁוֹ חָמוּר הַרְבֵּה יוֹתֵר מִסְּתַם לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת.
עוֹד נִרְאֶה (יד) שֶׁעוֹבֵר גַּם עַל מִצְוַת עֲשֵׂה דִּ־''וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו'', שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ בָּזֶה לֵילֵךְ בְּמִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֲשֶׁר הֵם כֻּלָּם רַק לְטוֹב, כְּמַאֲמָרָם זַ''ל (שבת קלג): מַה הוּא רַחוּם, אַף אַתָּה רַחוּם; מַה הוּא חַנּוּן, אַף אַתָּה חַנּוּן, וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בִּשְׁאָר מִדּוֹת טוֹבוֹת, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בָּרַמְבַּ''ם בְּהִלְכוֹת דֵּעוֹת (פרק א' הלכה ה' ו'). וּמָצִינוּ בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, בְּמִדּוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת וְהַטְּהוֹרוֹת, שֶׁהוּא שׂוֹנֵא דֵּלָטוֹרְיָא בְּכָל אֳפָנִים אֲפִלּוּ עַל אִישׁ גָּרוּעַ עַד מְאֹד, כְּמַאֲמָרָם זַ''ל בְּסַנְהֶדְרִין (דף יא): וְכִי דֵּלָטוֹר אֲנִי לָךְ? גַּבֵּי מַעֲשֶׂה דְּעָכָן, עַיֵּן שָׁם. וְצוֹפֶה לְטוֹבָה וְאֵין צוֹפֶה לְרָעָה, וּכְמוֹ שֶׁאִיתָא בְּתָנָא דְּבֵי אֵלִיָּהוּ (פרק א'). וְאָמְרוּ (סוֹטָה מב): אַרְבַּע כִּתּוֹת אֵין מְקַבְּלוֹת פְּנֵי שְׁכִינָה וְכוּ' כַּת מְסַפְּרֵי לָשׁוֹן הָרָע, דִּכְתִיב (תהלים ה' ה'): ''כִּי לֹא אֵל חָפֵץ רֶשַׁע אָתָּה לֹא יְגֻרְךָ רָע''. וְאִם כֵּן מִי שֶׁמַּרְגִּיל עַצְמוֹ בְּמִדָּה רָעָה הַזּוֹ, אֵינוֹ הוֹלֵךְ בְּדַרְכֵי ה' שֶׁהוּא רַק לְהֵיטִיב לְזוּלָתוֹ, וְהוּא עוֹשֶׂה לְהֶפְכוֹ, וּמִפְּנֵי זֶה כִּנָּהוּ הַכָּתוּב בְּשֵׁם רָע, לָכֵן עוֹבֵר עַל מִצְוַת עֲשֵׂה זוֹ גַּם כֵּן.
הֲרֵי שֶׁחִשַּׁבְנוּ יד מִצְוֹת עֲשֵׂה, שֶׁרְגִילִין לַעֲבֹר עֲלֵיהֶם עַל יְדֵי סִפּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת, לְבַד מִי''ז לָאוִין הַנַּ''ל. וְאַף שֶׁכָּל הַי''ז לָאוִין וְי''ד עֲשִׂין אֵין יָכוֹל לָבוֹא בְּאִישׁ אֶחָד וּבְסִפּוּר אֶחָד, כַּמְבֹאָר לַמְעַיֵּן, אַף עַל פִּי כֵן מִי שֶׁרָגִיל, חַס וְשָׁלוֹם, בְּמִדָּה רָעָה זוֹ, בְּוַדַּאי יַעֲבֹר עַל כֻּלָּן בְּהֶרְחֵב הַזְּמַן, כִּי פְּעָמִים יֶאֱרַע לוֹ לְדַבֵּר לָשׁוֹן הָרָע עַל זָקֵן, וּפְעָמִים עַל חָכָם, וּפְעָמִים יְגַנֵּהוּ בַּלָּשׁוֹן הָרָע שֶׁלּוֹ בְּפָנָיו, וּפְעָמִים שֶׁלֹּא בְּפָנָיו, וְהַכֹּל כַּנַּ''ל.
Textes partiellement reproduits, avec autorisation, et modifications, depuis les sites de Torat Emet Online et de Sefaria.
Traduction du Tanakh du Rabbinat depuis le site Wiki source