Chap. 4
הַמַּעֲשִׂים הַטּוֹבִים ־הֵם הַמַּעֲשִׂים הַשָּׁוִים, הַמְמֻצָּעִים בֵּין שְׁתֵּי קְצָווֹת שֶׁשְּׁתֵּיהֶן רָע: הָאַחַת מֵהֶן ־תּוֹסֶפֶת, וְהַשֵּׁנִית ־חֶסְרוֹן. וְהַמַּעֲלוֹת ־הֵן תְּכוּנוֹת נַפְשִׁיּוֹת וְקִנְיָנִים מְמֻצָּעִים בֵּין שְׁתֵּי תְכוּנוֹת רָעוֹת: הָאַחַת מֵהֶן ־יְתֵרָה, וְהָאַחֶרֶת ־חֲסֵרָה. מִן הַתְּכוּנוֹת הָאֵלֶּה יִתְחַיְּבוּ הַפְּעֻלּוֹת הָהֵן. וְהַמָּשָׁל בּוֹ: הַזְּהִירוּת, שֶׁהִיא מִדָּה מְמֻצַּעַת בֵּין רֹב הַתַּאֲוָה וּבֵין הֶעְדֵּר הֶרְגֵּשׁ הַהֲנָאָה. הַזְּהִירוּת הִיא מִפְּעֻלּוֹת הַטּוֹבוֹת; וּתְכוּנַת הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תִּתְחַיֵּב מִמֶּנָּה הַזְּהִירוּת ־הִיא מַעֲלַת הַמִּדּוֹת. אֲבָל רֹב הַתַּאֲוָה ־הוּא הַקָּצֶה הָרִאשׁוֹן; וְהֶעְדֵּר הֶרְגֵּשׁ הַהֲנָאָה לְגַמְרֵי ־הוּא הַקָּצֶה הָאַחֲרוֹן, וּשְׁנֵיהֶם רַע גָּמוּר. וּשְׁתֵּי תְכוּנוֹת הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר מֵהֶן יִתְחַיֵּב רֹב הַתַּאֲוָה, וְהִיא: הַתְּכוּנָה הַיְתֵרָה; וְהֶעְדֵּר הַהַרְגָּשָׁה, וְהִיא: הַתְּכוּנָה הַחֲסֵרָה ־שְׁתֵּיהֶן יַחַד פְּחִיתֻיּוֹת מִפְּחִיתֻיּוֹת הַמִּדּוֹת.
וְכֵן הַנְּדִיבוּת ־מְמֻצַּעַת בֵּין הַכִּילוּת וְהַפִּזּוּר; וְהַגְּבוּרָה ־מְמֻצַּעַת בֵּין הַמְּסִירָה לְסַכָּנוֹת וּבֵין רֹךְ הַלֵּבָב; וְהַסִּלְסוּל ־מְמֻצָּע בֵּין הַהִתְנַשְּׂאוּת וּבֵין הַנְּבָלָה. וּפֵרוּשׁ סִלְסוּל ־הוּא: מִי שֶׁמִּתְכַּבֵּד כָּרָאוּי וְאֵינוֹ מִתְנַבֵּל בְּדָבָר. וְהַהִתְנַשְּׂאוּת ־הִיא: שֶׁיִּתְכַּבֵּד הָאָדָם יוֹתֵר מִן הָרָאוּי לוֹ. וְהַנְּבָלָה ־יְדוּעָה, וְהִיא: שֶׁיַּעֲשֶׂה אָדָם מַעֲשִׂים בִּלְתִּי הֲגוּנִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם פְּחִיתוּת הַרְבֵּה וְחֶרְפָּה. וְהַנַּחַת ־מְמֻצַּעַת בֵּין הַקִּטְרוּג וְהַקַּנְטְרָנוּת, וּבֵין רַכּוּת הַטֶּבַע, מַה שֶּׁקּוֹרִין בלע''ז: מולד''ה וְהוּא: מִי שֶׁהוּא בְּלֹא דִבּוּר וּבְלֹא מַעֲשֶׂה לִכְבֵדוּת טִבְעוֹ וְקֹר מִזְגּוֹ, וְהוּא כְּנֶגֶד הַקִּטְרוּג שֶׁיָּבֹא מֵחִדּוּד טִבְעוֹ וְחֹם מִזְגּוֹ. וְהָעֲנָוָה ־מְמֻצַּעַת בֵּין הַגַּאֲוָה וּבֵין שִׁפְלוּת הָרוּחַ. וְהַהִסְתַּפְּקוּת ־מְמֻצַּעַת בֵּין אַהֲבַת הַמָּמוֹן וּבֵין הָעַצְלוּת. וְטוּב־לֵב ־מְמֻצָּע בֵּין הַנְּבָלָה וְיִתְרוֹן טוּב הַלֵּבָב ־וּמִפְּנֵי שֶׁאֵין לַמִּדּוֹת הָאֵלֶּה שֵׁם יָדוּעַ בִּלְשׁוֹנֵנוּ ־צָרִיךְ לְפָרֵשׁ עִנְיְנֵיהֶם, וּמַה שֶּׁרוֹצִים בּוֹ הַפִּילוֹסוֹפִים: לֵב טוֹב ־קוֹרְאִים: מִי שֶׁכָּל כַּוָּנָתוֹ לְהֵיטִיב לִבְנֵי אָדָם בְּגוּפוֹ, וַעֲצָתוֹ, וּבְמָמוֹנוֹ בְּכֹל יְכָלְתּוֹ, בִּלְתִּי שֶׁיַּשִּׂיגֵהוּ נֶזֶק אוֹ בִּזָּיוֹן, וְהוּא: הָאֶמְצָעִי. וְהַנָּבָל ־הוּא הֵפֶךְ זֶה, וְהוּא: מִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לְהוֹעִיל לִבְנֵי אָדָם בְּדָבָר, אֲפִילּוּ בְּמַה שֶּׁאֵין לוֹ בּוֹ חֶסְרוֹן, וְלֹא טֹרַח, וְלֹא נֶזֶק ־וְהוּא: הַקָּצֶה הָאַחֲרוֹן. וְיִתְרוֹן טוּב הַלֵּבָב ־הוּא: שֶׁעוֹשֶׂה דְבָרִים הַנִּזְכָּרִים בְּ־''לֵב טוֹב'', וַאֲפִלּוּ אִם יַשִּׂיגֵהוּ בָּזֶה נֶזֶק גָּדוֹל, אוֹ בִּזָּיוֹן, אוֹ טֹרַח רַב וְהֶפְסֵד מְרֻבֶּה ־וְהוּא: הַקָּצֶה הָרִאשׁוֹן. וְהַסַּבְלָנוּת ־מְמֻצָּע בֵּין הַכַּעַס וְהֶעְדֵּר הַרְגָּשַׁת חֶרְפָּה וָבוּז. וּבֹשֶׁת פָּנִים ־מְמֻצָּע בֵּין הָעַזּוּת וְהַבַּיְשָׁנוּת (פֵּרוּשׁ נִרְאֶה לִי מִדִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, שֶׁהַבַּיְשָׁן הוּא אֶצְלָם: מִי שֶׁיֶּשׁ לוֹ רֹב בֹּשֶׁת; וּבֹשֶׁת פָּנִים, הִיא הַמְמֻצָּע ־מִמַּאֲמָרָם: ''לֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד'' (אָבוֹת ב ה), וְלֹא אָמְרוּ: אֵין בֹּשֶׁת פָּנִים לָמֵד; וְאָמְרוּ: ''בֹּשֶׁת־פָּנִים לְגַן־עֵדֶן'' (שם ה כ), וְלֹא אָמְרוּ: הַ־''בַּיְשָׁן'' ־וְלָזֶה סִדַּרְתִּים כָּךְ). וְכֵן שְׁאָר הַמִּדּוֹת יִצְטָרְכוּ עַל כָּל פָּנִים לְשֵׁמוֹת מֻנָּחִים לָהֶם מֵהַסְכָּמָה, שֶׁיִּהְיוּ הָעִנְיָנִים מוּבָנִים.
וְהַרְבֵּה פְּעָמִים יִטְעוּ בְנֵי אָדָם בְּאֵלּוּ הַפְּעֻלּוֹת וְיַחְשְׁבוּ אַחַד מֵהַקְּצָווֹת ־טוֹב וּמַעֲלָה מִמַּעֲלוֹת הַנֶּפֶשׁ. פְּעָמִים יַחְשְׁבוּ הַקָּצֶה הָרִאשׁוֹן ־טוֹב, כְּמוֹ שֶׁיַּחְשְׁבוּ הַמְּסִירָה לְסַכָּנוֹת ־מַעֲלָה, וְיִקְרְאוּ הַמּוֹסְרִים עַצְמָם לְסַכָּנוֹת: גִּבּוֹרִים; וּכְשֶׁיִּרְאוּ מִי שֶׁהוּא בְּתַכְלִית זֹאת הַמִּדָּה, רְצוֹנִי לוֹמַר: שֶׁמּוֹסֵר עַצְמוֹ לְסַכָּנוֹת וּמוֹסֵר עַצְמוֹ לְמִיתָה בְּכַוָּנָה, וּפְעָמִים יִנָּצֵל בְּמִקְרֶה ־יַחֲשִׁיבוּהוּ בָּזֶה וְיֹאמְרוּ עָלָיו שֶׁהוּא: גִּבּוֹר. וּפְעָמִים יַחְשְׁבוּ הַקָּצֶה הָאַחֲרוֹן שֶׁהוּא טוֹב, וְיֹאמְרוּ עַל פְּחוּת הַנֶּפֶשׁ ־שֶׁהוּא: סַבְלָן; וְעַל הֶעָצֵל ־שֶׁהוּא: שָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ; וְעַל נֶעְדַּר הֶרְגֵּשׁ הַהֲנָאוֹת לָעֳבִי טִבְעוֹ ־שֶׁהוּא: נִזְהָר, כְּלוֹמַר: יְרֵא חֵטְא. וְעַל זֶה הַמִּין מִן הַטָּעוּת יַחְשְׁבוּ גַּם־כֵּן הַפִּזּוּר וְיִתְרוֹן טוּב הַלֵּב מִן הַפְּעֻלּוֹת הַטּוֹבוֹת ־וְזֶה כֻּלּוֹ טָעוּת. וְאָמְנָם יְשֻׁבַּח בֶּאֱמֶת הַמְמֻצָּע, וְאֵלָיו צָרִיךְ לָאָדָם שֶׁיְּכַוֵּן וְיִשְׁקֹל פְּעֻלּוֹתָיו כֻּלָּם תָּמִיד עַד שֶׁיִּתְמַצְעוּ.
וְדַע שֶׁאֵלּוּ הַמַּעֲלוֹת וְהַפְּחִיתֻיּוֹת אֲשֶׁר לַמִּדּוֹת לֹא יַגִּיעוּ וְלֹא יִתְיַשְּׁבוּ בַּנֶּפֶשׁ, רַק בִּכְפֹל הַפְּעֻלּוֹת הַבָּאוֹת מִן הַמִּדָּה הַהִיא פְּעָמִים רַבּוֹת וּבִזְמָן אָרֹךְ וְהַרְגִּילוּת בָּהֶן. וְאִם הָיוּ הַפְּעֻלּוֹת הָהֵן טוֹבוֹת, יִהְיֶה הַמַּגִּיעַ לָנוּ מֵהֶן ־מַעֲלָה; וְאִם הָיוּ רָעוֹת, יִהְיֶה הַמַּגִּיעַ לָנוּ מֵהֶן ־פְּחִיתוּת. וּמִפְּנֵי שֶׁאֵין אָדָם בְּטִבְעוֹ בִּתְחִלַּת עִנְיָנוֹ בַּעַל מַעֲלָה, וְלֹא בַּעַל חִסָּרוֹן ־כְּמוֹ שֶׁנְּבָאֵר בַּפֶּרֶק הַשְּׁמִינִי ־וְהוּא יַרְגִּיל בְּלֹא סָפֵק פְּעֻלּוֹת מִקַּטְנוּתוֹ, כְּפִי מִנְהַג קְרוֹבָיו וְאַנְשֵׁי אַרְצוֹ. וְאֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ הַפְּעֻלּוֹת הָהֵן מְמֻצָּעוֹת, וְאֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ מוֹתִירוֹת, אוֹ מְחַסְּרוֹת, כְּפִי שֶׁסִּפַּרְנוּ, וְתִהְיֶה נַפְשׁוֹ חוֹלָה ־רָאוּי שֶׁיֵּלְכוּ בִּרְפוּאָתוֹ כְּדֶרֶךְ רְפוּאוֹת הַגּוּפוֹת בְּשָׁוֶה: כְּשֵׁם שֶׁהַגּוּף, כְּשֶׁיָּצָא מִשִּׁוּוּיוֹ נִרְאֶה אֶל אֵיזֶה צַד נָטָה וְיָצָא, וְנַעֲמֹד כְּנֶגְדּוֹ בְּהֶפְכּוֹ, עַד שֶׁיָּשׁוּב אֶל הַשִּׁוּוּי. וּכְשֶׁיִּשְׁתַּוֶּה, נְסַלֵּק יָדֵינוּ מִן הַהִפּוּךְ וְנָשׁוּב לַעֲשׂוֹת לוֹ מַה שֶּׁיַּעֲמִידֵהוּ עַל שִׁוּוּיוֹ ־כֵּן נַעֲשֶׂה בַּמִּדּוֹת בְּשָׁוֶה. וְהַמָּשָׁל בּוֹ: כְּשֶׁנִּרְאֶה אָדָם שֶׁהָיְתָה לּוֹ תְּכוּנָה בְּנַפְשׁוֹ וְחִסֵּר בָּהּ נַפְשׁוֹ מִכָּל טוֹבָה לְרֹב הַכִּילוּת ־וְזוֹ פְּחִיתוּת מִפְּחִיתֻיּוֹת הַנֶּפֶשׁ; וְהַפֹּעַל אֲשֶׁר יַעֲשֵׂהוּ ־מִפְּעֻלּוֹת הָרַע, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּזֶה הַפֶּרֶק. וּכְשֶׁנִּרְצֶה לְרַפְּאוֹת זֶה הֶחֳלִי, לֹא נְצַוֵּהוּ לְהַרְגִּיל בִּנְדִיבוּת־שֶׁזֶּהוּ, כְּמוֹ שֶׁיְּרַפֵּא מִי שֶׁיִּגְבַּר עָלָיו הַחֹם בְּדָבָר הַמְמֻצָּע הַשָּׁוֶה, שֶׁלֹּא יַבְרִיאֵהוּ מֵחָלְיוֹ; אֲבָל צָרִיךְ שֶׁנְּבִיאֵהוּ לְפַזֵּר, וְיִכְפֹּל מַעֲשֵׂה הַפִּזּוּר פַּעַם אַחַר פַּעַם פְּעָמִים רַבּוֹת, עַד שֶׁתָּסוּר מִנַּפְשׁוֹ הַתְּכוּנָה הַמְחַיֶּבֶת לְכִילוּת, וְיִהְיֶה קָרוֹב לְהַגִּיעַ אֶל תְּכוּנַת הַפִּזּוּר ־וְאָז נְסַלֵּק פְּעֻלּוֹת הַפִּזּוּר, וּנְצַוֵּהוּ לְהַתְמִיד עַל פְּעֻלּוֹת הַנְּדִיבוּת וְיִשְׁקֹד עֲלֵיהֶן: לֹא יוֹתִיר וְלֹא יְחַסֵּר.
וְכֵן כְּשֶׁנִּרְאֵהוּ מְפַזֵּר ־נְצַוֵּהוּ לַעֲשׂוֹת פְּעֻלּוֹת הַכִּילוּת וְלִשְׁנוֹתָן; אֲבָל לֹא יִשְׁנֶה פֹּעַל הַכִּילוּת פְּעָמִים רַבּוֹת כִּשְׁנוֹתוֹ פֹּעַל הַפִּזּוּר. וְזֶה הַחִדּוּשׁ הַטּוֹב ־הוּא סֵדֶר הָרְפוּאָה וְסוֹדָהּ, וְהוּא: שֶׁשּׁוֹב הָאָדָם מִן הַפִּזּוּר לַנְּדִיבוּת ־יוֹתֵר קַל וְיוֹתֵר קָרוֹב, מִשּׁוּבוֹ מִן הַכִּילוּת לַנְּדִיבוּת. וְכֵן שׁוֹב נֶעְדַּר הַרְגָּשַׁת הַהֲנָאָה נִזְהָר וִירֵא חֵטְא ־יוֹתֵר קַל וְיוֹתֵר קָרוֹב לָשׁוּב, מִשּׁוּב בַּעַל הַתַּאֲווֹת נִזְהָר. וְלָזֶה נִכְפֹּל עַל בַּעַל הַתַּאֲווֹת פְּעֻלַּת הֶעְדֵּר הַהֲנָאָה, יוֹתֵר מִשֶּׁנִּכְפֹּל עַל נֶעְדַּר הַהַרְגָּשׁוֹת פְּעֻלַּת הַתַּאֲוָה; וּנְחַיֵּב עַל רַךְ הַלֵּבָב מְסִירַת עַצְמוֹ לְסַכָּנוֹת, יוֹתֵר מִשֶּׁנְּחַיֵּב הַמּוֹסֵר עַצְמוֹ לְסַכָּנוֹת רַכּוּת הַלֵּבָב; וְנַרְגִּיל הַנָּבָל בְּיִתְרוֹן טוֹב הַלֵּבָב, יוֹתֵר מִשֶּׁנַּרְגִּיל מִי שֶׁיֶּשׁלוֹ יִתְרוֹן לֵב טוֹב בִּנְבָלָה ־זֶהוּ סֵדֶר רְפוּאוֹת הַמִּדּוֹת וְזָכְרֵהוּ.
וּלְזֶה הָעִנְיָן לֹא הָיוּ הַחֲסִידִים מַנִּיחִים תְּכוּנַת נַפְשׁוֹתֵיהֶם תְּכוּנָה הַמְמֻצַּעַת בְּשָׁוֶה ־אַךְ הָיוּ נוֹטִים מְעַט לְצַד הַיֶּתֶר, אוֹ הַחֶסֶר, עַל דֶּרֶךְ הַסְּיָג וְהַשְּׁמִירָה. רְצוֹנִי לוֹמַר, עַל דֶּרֶךְ מָשָׁל: שֶׁהָיוּ נוֹטִים מִן הַזְּהִירוּת ־לְצַד הֶעְדֵּר הֶרְגֵּשׁ הַהֲנָאָה מְעַט; וּמִן הַגְּבוּרָה ־לְצַד מְסִירוּת נֶפֶשׁ בְּסַכָּנוֹת מְעַט; וּמִטּוֹב הַלֵּבָב ־לְצַד יִתְרוֹן טוֹב הַלֵּבָב מְעַט; וּמִן הָעֲנָוָה ־לְצַד שִׁפְלוּת הָרוּחַ מְעַט, וְכֵן בִּשְׁאָר הָעִנְיָנִים. וְאֶל זֶה הָעִנְיָן רָמְזוּ בְּאָמְרָם: ''לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין'' (ברכות ז א).
אֲבָל מַה שֶּׁעָשׂוּ אוֹתָם הַחֲסִידִים בִּקְצָת הַזְּמַנִּים, וּקְצָת הַמְּקוֹמוֹת, וּקְצָת אֲנָשִׁים מֵהֶם גַּם כֵּן מִנְּטוֹת אַחַר הַקָּצֶה הָאֶחָד: בְּצוֹם, וְקוֹם בַּלֵּילוֹת, וְהַנָּחַת אֲכִילַת בָּשָׂר וּשְׁתִיַּת יַיִן, וְהַרְחָקַת הַנָּשִׁים, וְלָבֹשׁ הַצֶּמֶר וְהַשֵּׂעָר, וּשְׁכוּנַת הֶהָרִים, וְהִתְבּוֹדֵד בְּמִדְבָּרוֹת ־לֹא עָשׂוּ דָּבָר מִזֶּה אֶלָּא עַל דֶּרֶךְ רְפוּאוֹת, כְּמוֹ שֶׁזָּכַרְנוּ. וּלְהֶפְסֵד אַנְשֵׁי הַמְּדִינָה גַּם כֵּן: כְּשֶׁיִּרְאוּ שֶׁהֵם נִפְסָדִים בְּחֶבְרָתָם וּרְאוֹת פְּעֻלּוֹתֵיהֶם, עַד שֶׁיִּפְחֲדוּ מֵהֶפְסֵד מִדּוֹתֵיהֶם בַּעֲבוּרָם ־וְעַל כֵּן בָּרְחוּ לָהֶם לְמִדְבָּרוֹת וּלְמָקוֹם שֶׁאֵין שָׁם אָדָם רָע. כְּמַאֲמַר יִרְמִיָה הַנָּבִיא, עָלָיו הַשָּׁלוֹם: ''מִי יִתְּנֵנִי בַמִּדְבָּר מְלוֹן אֹרְחִים וְאֶעֶזְבָה אֶת עַמִּי וְאֵלְכָה מֵאִתָּם, כִּי כֻלָּם מְנָאֲפִים עֲצֶרֶת בֹּגְדִים'' (יִרְמְיָה ט א). וְכַאֲשֶׁר רָאוּ הַכְּסִילִים שֶׁהַחֲסִידִים עָשׂוּ אֵלֶּה הַפְּעֻלּוֹת וְלֹא יָדְעוּ כַּוָּנָתָם, חָשְׁבוּ שֶׁהֵן טוֹבוֹת וְכִוְּנוּ אֲלֵיהֶן, בְּחָשְׁבָם שֶׁיִּהְיוּ כְּמוֹתָם. וַיְעַנּוּ אֶת גּוּפָתָם בְּכָל מִינֵי עִנּוּי, וַיַחְשְׁבוּ שֶׁהֵם קָנוּ לְעַצְמָם מַעֲלָה וּמִדָּה טוֹבָה וְשֶׁעָשׂוּ טוֹבָה, וְשֶׁבָּזֶה יִתְקָרֵב הָאָדָם לַשֵּׁם ־כְּאִלּוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שׂוֹנֵא הַגּוּף וְרוֹצֶה לְאַבְּדוֹ. וְהֵם לֹא יָדְעוּ שֶׁאֵלּוּ הַפְּעֻלּוֹת רָע, וְשֶׁבָּהֶן תַּגִּיעַ פְּחִיתוּת מִפְּחִיתֻיּוֹת הַנֶּפֶשׁ. וְאֵין לְהַמְשִׁילָם אֶלָּא לְאִישׁ שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ בִּמְלֶאכֶת הָרְפוּאוֹת, כְּשֶׁיִּרְאֶה בְּקִיאִים מֵהָרוֹפְאִים שֶׁהִשְׁקוּ חוֹלִים נוֹטִים לָמוּת סַמִּים הַנִּקְרָאִים בְּעֲרָבִית: שַׁחַם, חַנְטָל וּמַחְמֻדָּה, ובלע''ז ־קוֹלוֹקִינְטִידָא וְאַשְׁקְמוֹנְיָא; וְהַצַּבָּר, ובלע''ז ־אַלוֹאֵי וְכַיּוֹצֵא בָהֶם; וּפָסְקוּ מֵהֶם הַמָּזוֹן, וְנִרְפְּאוּ מֵחָלְיָם וְנִמְלְטוּ מִן הַמָּוֶת הַצָּלָה גְמוּרָה ־וְאָמַר הַסָּכָל הַהוּא: אַחַר שֶׁאֵלּוּ הַדְּבָרִים מְרַפְּאִים מִן הַחֹלִי, כָּל שֶׁכֵּן שֶׁיַּעֲמִידוּ הַבָּרִיא עַל בְּרִיאוּתוֹ, אוֹ יוֹסִיפוּ כֹּחַ. וְהִתְחִיל לָקַחַת אוֹתָם תָּמִיד וּלְהִתְנַהֵג בְּהַנְהָגוֹת הַחוֹלִים, שֶׁהוּא יֶחֱלֶה בְּלֹא סָפֵק ־כֵּן הֵם חוֹלֵי הַנְּפָשׁוֹת אֵלּוּ בְּלֹא סָפֵק בְּלָקְחָם הָרְפוּאוֹת עַל הַבְּרִיאוּת.
וְזֹאת הַתּוֹרָה הַתְּמִימָה הַמַּשְׁלֶמֶת אוֹתָנוּ, כְּמוֹ שֶׁהֵעִיד עָלֶיהָ יוֹדְעָהּ: ''תּוֹרַת ד' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ, עֵדוּת ד' נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי'' (תהלים יט ח) ־לֹא זָכְרָה דָּבָר מִזֶּה. וְאָמְנָם כִּוְנָה לִהְיוֹת הָאָדָם טִבְעִי הוֹלֵךְ בַּדֶּרֶךְ הָאֶמְצָעִי: יֹאכַל מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ לֶאֱכֹל ־בְּשִׁוּוּי, וְיִשְׁתֶּה מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ לִשְׁתּוֹת ־בְּשִׁוּוּי, וְיִבְעַל מַה שֶּׁמֻּתָּר לוֹ לִבְעֹל ־בְּשִׁוּוּי, וְיִשְׁכֹּן בַּמְּדִינוֹת בְּיֹשֶׁר וּבֶאֱמוּנָה; לֹא שֶׁיִּשְׁכֹּן בְּמִדְבָּרִיּוֹת וּבֶהָרִים, וְלֹא שֶׁיִּלְבַּשׁ הַצֶּמֶר וְהַשֵּׂעָר, וְלֹא שֶׁיְּעַנֶּה גּוּפוֹ. וְהִזְהִירָה מִזֶּה, לְפִי מַה שֶּׁבָּא בְקַבָּלָה. נֶאֱמַר בְּנָזִיר: ''וְכִפֶּר עָלָיו מֵאֲשֶׁר חָטָא עַל הַנָּפֶשׁ'' (במדבר ו יא). וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: ''וְכִי עַל אֵיזֶה נֶפֶשׁ חָטָא זֶה? ־אֶלָּא עַל שֶׁצִּעֵר עַצְמוֹ מִן הַיַּיִן. וַהֲלֹא דְבָרִים קַל וָחֹמֶר: מַה זֶּה שֶׁצִּעֵר עַצְמוֹ מִן הַיַּיִן ־צָרִיךְ כַּפָּרָה, הַמְצַעֵר עַצְמוֹ מִכָּל דָּבָר וְדָבָר עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה'' (תענית יא א).
וּבְדִבְרֵי נְבִיאֵינוּ וְחַכְמֵי תוֹרָתֵנוּ רָאִינוּ, שֶׁהָיוּ מְכַוְּנִים עַל הַשִּׁוּוּי וּשְׁמִירַת נַפְשָׁם וְגוּפָם, עַל מַה שֶּׁתְּחַיְּבֵם הַתּוֹרָה. וְעָנָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל יַד נְבִיאוֹ לְמִי שֶׁשָּׁאַל לָצוּם יוֹם אֶחָד בָּעוֹלָם אִם יַתְמִיד אִם לָאו, וְהוּא אָמְרָם לִזְכַרְיָה הַנָּבִיא: ''הַאֶבְכֶּה בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִשִּׁי, הִנָּזֵר כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי זֶה כַּמֶּה שָׁנִים? '' (זכריה ז ג) וְעָנָה אוֹתָם: ''כִּי צַמְתֶּם וְסָפוֹד בַּחֲמִישִׁי וּבַשְּׁבִיעִי וְזֶה שִׁבְעִים שָׁנָה, הֲצוֹם צַמְתֻּנִּי אָנִי? וְכִי תֹאכְלוּ וְכִי תִשְׁתּוּ הֲלוֹא אַתֶּם הָאֹכְלִים וְאַתֶּם הַשֹּׁתִים'' (שם ה־ו). וְאַחַר־כָּךְ צִוָּה אוֹתָם בְּיֹשֶׁר וּבְמַעֲלָה לְבָד, לֹא בְצוֹם, וְהוּא אָמְרוֹ לָהֶם: ''כֹּה אָמַר ד' צְבָאוֹת לֵאמֹר: מִשְׁפַּט אֱמֶת שְׁפֹטוּ, וְחֶסֶד וְרַחֲמִים עֲשׂוּ אִישׁ אֶת אָחִיו; וְאַלְמָנָה וְיָתוֹם, גֵּר וְעָנִי אַל תַּעֲשֹׁקוּ, וְרָעַת אִישׁ אָחִיו אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם'' (שם ט־י). וְאָמַר אַחַר כָּךְ: ''כֹּה אָמַר ד' צְבָאוֹת: צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים, וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ'' (שם ח יט). וְדַע, שֶׁהָ־''אֱמֶת'' ־הֵן הַמַּעֲלוֹת הַשִּׂכְלִיּוֹת, מִפְּנֵי שֶׁהֵן אֲמִתִּיּוֹת לֹא יִשְׁתַּנּוּ, כְּמוֹ שֶׁזָּכַרְנוּ בַּפֶּרֶק הַשֵּׁנִי; וְהַ־''שָׁלוֹם'' ־הֵן מַעֲלוֹת הַמִּדּוֹת, אֲשֶׁר בָּהֶן יִהְיֶה הַשָּׁלוֹם בָּעוֹלָם.
וְאָשׁוּב אֶל כַּוָּנָתִי. שֶׁאִם יֹאמְרוּ אֵלּוּ הַמִּתְדַּמִּים בָּאֻמּוֹת מֵאַנְשֵׁי תוֹרָתֵנוּ ־שֶׁאֵינִי מְדַבֵּר אֶלָּא בָהֶם ־שֶׁהֵם אֵינָם עוֹשִׂים מַה שֶּׁעוֹשִׂים אוֹתוֹ: מֵהַטְרִיחוּת גּוּפוֹתָם, וּפִסּוּק הֲנָאוֹתֵיהֶם, אֶלָּא עַל דֶּרֶךְ הַלִּמּוּד לְכֹחוֹת הַנֶּפֶשׁ, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ נוֹטִים אֶל הַצַּד הָאַחֵר מְעַט, כְּפִי מַה שֶּׁבֵּאַרְנוּ בְּזֶה הַפֶּרֶק, שֶׁרָאוּי שֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם כֵּן ־זוֹהִי טָעוּת מֵהֶם, כַּאֲשֶׁר אֲבָאֵר. וְזֶהוּ: שֶׁהַתּוֹרָה לֹא אָסְרָה מַה שֶּׁאָסְרָה, וְלֹא צִוְּתָה מַה שֶּׁצִּוְּתָה ־אֶלָּא מִפְּנֵי זֹאת הַסִּבָּה, רְצוֹנִי לוֹמַר: כְּדֵי שֶׁנִּתְרַחֵק מִן הַצַּד הָאֶחָד יוֹתֵר עַל צַד הַהֶרְגֵּל. שֶׁאִסּוּר הַמַּאֲכָלוֹת הָאֲסוּרוֹת כֻּלָּן, וְאִסּוּר הַבְּעִילוֹת הָאֲסוּרוֹת, וְהָאַזְהָרָה עַל הַקְּדֵשָׁה, וּמַה שֶּׁהִצְרִיךְ בִּכְתֻבַּת אִשָּׁה וְקִדּוּשֶׁיהָ, וְעִם כָּל זֶה אֵינָהּ מֻתֶּרֶת תָּמִיד, אֲבָל תֵּאָסֵר בְּעֵת הַנִּדּוֹת וְהַלֵּדָה, וְעִם כָּל זֶה גָּזְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, לְמַעֵט הַמִּשְׁגָּל וּמְנָעוּהוּ בַּיּוֹם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּסַנְהֶדְרִין ־זֶה כֻּלּוֹ, אָמְנָם, צִוָּנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְהִתְרַחֵק מִקְצֵה רֹב הַתַּאֲוָה רִחוּק גָּדוֹל, וְלָצֵאת מִן הַמִּצּוּעַ אֶל צַד הֶעְדֵּר הַרְגָּשַׁת הַהֲנָאָה מְעַט, עַד שֶׁתִּתְחַיֵּב וְתִתְחַזֵּק בְּנַפְשׁוֹתֵינוּ תְּכוּנַת הַזְּהִירוּת.
וְכֵן כֹּל מַה שֶּׁבַּתּוֹרָה: כִּנְתִינַת הַמַּעְשְׂרוֹת, וְהַלֶּקֶט, וְהַשִּׁכְחָה, וְהַפֵּאָה, וְהַפֶּרֶט, וְהָעוֹלֵלוֹת, וְדִין שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל, וְהַצְּדָקָה ''דֵּי מַחְסוֹרוֹ'' (דברים טו ח) ־זֶה כֻּלּוֹ קָרוֹב מִיִּתְרוֹן טוֹב לֵבָב, עַד שֶׁנִּתְרַחֵק מִקְצֵה הַנְּבָלָה רִחוּק גָּדוֹל וְנִתְקָרֵב לִקְצֵה יִתְרוֹן טוֹב לֵבָב, עַד שֶׁיִּתְחַזֵּק לָנוּ ''לֵב טוֹב''. וּבְזֹאת הַבְּחִינָה בְּחַן רֹב הַמִּצְווֹת, תִּמְצָאֵן כֻּלָּן שֶׁהֵן מְלַמְּדוֹת וּמַרְגִּילוֹת כֹּחוֹת הַנָּפֶשׁ. כְּמוֹ שֶׁאָסְרָה הַנְּקִימָה וְהַנְּטִירָה וּגְאֻלַּת הַדָּם, בְּאָמְרוֹ: ''לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר'' (ויקרא יט יח); ''עָזֹב תַּעֲזֹב'' (שמות כג ה); ''הָקֵם תָּקִים עִמּוֹ''(דברים כב ד) ־עַד שֶׁיֶּחֱלַשׁ כֹּחַ הַכַּעַס וְהָרֹגֶז. וְכֵן ''הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם'' (שם שם א) ־עַד שֶׁתָּסוּר תְּכוּנַת הַכִּילוּת. וְכֵן: ''מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן'' (ויקרא יט לב); ''כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ'' (שמות כ יב);''לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ'' (דברים יז יא) ־עַד שֶּׁתָּסוּר תְּכוּנַת הָעַזּוּת וְתַגִּיעַ תְּכוּנַת הַבֹּשֶׁת. וְאַחַר כָּךְ הִרְחִיק מִן הַקָּצֶה הָאַחֲרוֹן, רְצוֹנִי לוֹמַר: רֹב הַבּשֶׁת. וְאָמַר: הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ (ויקרא יט יז); לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ (דברים א יז) ־עַד שֶׁיָּסוּר רֹב הַבּשֶׁת גַּם כֵּן וְיִשָּׁאֵר בַּדֶּרֶךְ הָאֶמְצָעִי. וּכְשֶׁיָּבֹא הָאִישׁ הַסָּכָל בְּלֹא סָפֵק וְיִשְׁתַּדֵּל לְהוֹסִיף עַל אֵלּוּ הַדְּבָרִים, כְּמוֹ: שֶׁיֶּאֱסֹר הַמַּאֲכָל וְהַמִּשְׁתֶּה, מוּסָף עַל מַה שֶּׁנֶּאֱסַר מִן הַמַּאֲכָלִים; אוֹ יֶאֱסֹר הַזִּוּוּג יוֹתֵר עַל מַה שֶּׁנֶּאֱסַר מִן הַבְּעִילוֹת; וְיִתֵּן כָּל מָמוֹנוֹ לָעֲנִיִּים אוֹ לַהֶקְדֵּשׁ, מוּסָף עַל מַה שֶּׁבַּתּוֹרָה עַל הַהֶקְדֵּשׁוֹת וְעַל הַצְּדָקוֹת, וְעַל הָעֲרָכִים ־יִהְיֶה עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה הָרָעִים וְהוּא לֹא יֵדַע, וְיַגִּיעַ אֶל הַקָּצֶה הָאַחֵר וְיֵצֵא מִן הַמִּצּוּעַ לְגַמְרֵי. וְלַחֲכָמִים בְּזֶה הָעִנְיָן דָּבָר, לֹא שָׁמַעְתִּי כְּלָל יוֹתֵר נִפְלָא מִמֶּנּוּ, וְהוּא בַּגְּמָרָא דִּבְנֵי מַעֲרָבָא בַּפֶּרֶק הַתְּשִׁיעִי מִנְּדָרִים, דִּבֶּר בִּגְנוּת הַמְקַבְּלִים עַל עַצְמָם שְׁבוּעוֹת וּנְדָרִים עַד שֶׁיִּשָּׁאֲרוּ כְּעֵין אֲסוּרִים. אָמְרוּ שָׁם בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: ''אָמַר רַב אִידִי בְּשֵׁם רַבִּי יִצְחָק: לֹא דַיֶּךָ בְּמַה שֶּׁאָסְרָה תּוֹרָה, אֶלָּא שָׁאַתָּה אוֹסֵר עָלֶיךָ דְּבָרִים אֲחֵרִים''? וְזֶה הָעִנְיָן שֶׁזָּכַרְנוּ בְּשָׁוֶה בְּלֹא תוֹסֶפֶת וּבְלֹא חִסָּרוֹן.
הִנֵּה הִתְבָּאֶר לְךָ מִכֹּל מַה שֶּׁזְּכַרְנוּהוּ בְּזֶה הַפֶּרֶק: שֶׁצָּרִיךְ לְכַוֵּן אֶל הַפְּעֻלּוֹת הַמְמֻצָּעוֹת, וְשֶׁלֹּא יֵצֵא מֵהֶן אֶל קָצֶה מִן הַקְּצָווֹת ־אֶלָּא עַל צַד הָרְפוּאוֹת וְלַעֲמֹד כְּנֶגְדּוֹ בְּהֵפֶךְ. כְּמוֹ שֶׁהָאָדָם הַיּוֹדֵעַ בִּמְלֶאכֶת הָרְפוּאוֹת, כְּשֶׁיִּרְאֶה מִזְגּוֹ שֶׁנִּשְׁתַּנָּה מְעַט שִׁנּוּי, לֹא יִשְׁכַּח וְלֹא יַנִּיחַ הֶחֳלִי לְהִתְחַזֵּק עַד שֶׁיִּצְטָרֵךְ אֶל רְפוּאָה חֲזָקָה בְּתַכְלִית; וּכְשֶׁיֵּדַע שֶׁאֵבֶר מֵאֲבָרָיו חָלוּשׁ, יִשְׁמְרוֹ תָּמִיד וְיִתְרַחֵק מִדְּבָרִים הַמַּזִּיקִים לוֹ וִיכַוֵּן לְמַה שֶּׁיוֹעִילֵהוּ, עַד שֶׁיַּבְרִיא הָאֵבֶר הַהוּא, אוֹ עַד שֶׁלֹּא יוֹסִיף חֻלְשָׁה ־כֵּן הָאָדָם הַשָּׁלֵם צָרִיךְ לוֹ שֶׁיִּזְכֹּר מִדּוֹתָיו תָּמִיד, וְיִשְׁקֹל פְּעֻלּוֹתָיו, וְיִבְחַן תְּכוּנוֹת נַפְשׁוֹ יוֹם יוֹם. וְכָל מַה שֶּׁיִּרְאֶה נַפְשׁוֹ נוֹטָה לְצַד קָצֶה מִן הַקְּצָווֹת, יְמַהֵר בִּרְפוּאָה וְלֹא יַנִּיחַ הַתְּכוּנָה הָרָעָה לְהִתְחַזֵּק בִּשְׁנוֹתוֹ מַעֲשֶׂה רָע, כְּמוֹ שֶׁזָּכַרְנוּ. וְכֵן יָשִׂים לְנֶגֶד עֵינָיו הַמִּדּוֹת הַפְּחוּתוֹת אֲשֶׁר לוֹ וְיִשְׁתַּדֵּל לְרַפֹּאתָם תָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁזָּכַרְנוּ ־שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָאָדָם מִבִּלְתִּי חִסָּרוֹן. שֶׁהַפִּילוֹסוֹפִים כְּבָר אָמְרוּ: ''כָּבֵד הוּא וְרָחוֹק שֶׁיִּמָּצֵא מִי שֶׁהוּא בְטֶבַע לְמַעֲלוֹת כֻּלָּן, ר''ל: לְמַעֲלוֹת הַמִּדּוֹת וּלְמַעֲלוֹת הַשִּׂכְלִיּוֹת, מְזֻמָּן וּמוּכָן''. אֲבָל בְּסִפְרֵי הַנְּבִיאִים נִמְצָא זֶה בָּהֶם הַרְבֵּה. אָמַר: הֵן בַּעֲבָדָיו לֹא יַאֲמִין וּבְמַלְאָכָיו יָשִׂים תָּהֳלָה (איוב ד יח); וּמַה יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם אֵל, וּמַה יִזְכֶּה יְלוּד אִשָּׁה (שם כה ד). וּשְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, אָמַר סְתָם: כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טוֹב וְלֹא יֶחֱטָא (קהלת ז כ). וְאַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁאֲדוֹן הָרִאשׁוֹנִים וְהָאַחֲרוֹנִים: משֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, כְּבָר אָמַר אֵלָיו הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ: יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (במדבר כ יב); עַל אֲשֶׁר מְרִיתֶם אֶת פִּי לְמֵי מְרִיבָה (שם כד); עַל אֲשֶׁר לֹא קִדַּשְׁתֶּם אוֹתִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (דברים לב נא). וְחֶטְאוֹ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, הוּא: שֶׁנָּטָה לְצַד אֶחָד מִן הַקְּצָווֹת מִמַּעֲלַת הַמִּדּוֹת, וְהִיא: הַסַּבְלָנוּת. כַּאֲשֶׁר נָטָה לְצַד הָרַגְזָנוּת בְּאָמְרוֹ: שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים (במדבר כ י), דִּקְדֵּק עָלָיו הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ: שֶׁיִּהְיֶה אָדָם כָּמוֹהוּ כּוֹעֵס לִפְנֵי עֲדַת יִשְׂרָאֵל בְּמָקוֹם שֶׁאֵין רָאוּי בּוֹ הַכַּעַס? ! וְכַיּוֹצֵא בָזֶה בְּדִין הָאִישׁ הַהוּא ־חִלּוּל הַשֵּׁם הוּא. מִפְּנֵי שֶׁמִּתְּנוּעוֹתָיו וּמִדְּבָרָיו כֻּלָּם לְמֵדִים, וְהָיוּ מְקַוִּים לְהַגִּיעַ בָּהֶם אֶל הַצְלָחַת הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא ־וְאֵיךְ יֵרָאֶה בוֹ הַכַּעַס, וְהוּא מִפְּעֻלּוֹת הָרַע, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וְלֹא יָבֹא כִּי אִם מִתְּכוּנוֹת רָעוֹת מִתְּכוּנוֹת הַנָּפֶשׁ. אֲבָל אָמְרוֹ בָּעִנְיָן: ''מְרִיתֶם אֶת פִּי'' ־הוּא כְּמוֹ שֶׁאֲבָאֵר, וְהוּא: שֶׁלֹּא הָיָה מְדַבֵּר עִם סְכָלִים, וְלֹא עִם מִי שֶׁאֵין לוֹ מַעֲלָה; אֲבָל עִם אֲנָשִׁים שֶׁהַקְּטַנָּה שֶׁבִּנְשֵׁיהֶם הָיְתָה כִּיחֶזְקֵאל בֶּן בּוּזִי, כְּמוֹ שֶׁזָּכְרוּ הַחֲכָמִים, וְכָל מַה שֶּׁיֹּאמַר אוֹ יַעֲשֶׂה יִבְחָנוּהוּ. וְכַאֲשֶׁר רָאוּהוּ שֶׁכָּעַס, אָמְרוּ: שֶׁהוּא, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וַדַּאי אֵין לוֹ פְּחִיתוּת מִדָּה, וְלוּלֵא שֶׁהָיָה יוֹדֵעַ שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כָּעַס עָלֵינוּ בְּבַקָּשַׁת הַמַּיִם וְשֶׁאֲנַחְנוּ הִכְעַסְנוּהוּ, יִתְבָּרַךְ, לֹא הָיָה כּוֹעֵס ־וְאָנוּ לֹא מָצִינוּ שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כָּעַס בְּדַבְּרוֹ אֵלָיו בְּזֶה הָעִנְיָן, אֲבָל אָמַר: קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה וְגוֹ' (במדבר כח).
וְהִנֵּה יָצָאנוּ מִכַּוָּנַת הַשַּׁעַר; אֲבָל הִתַּרְנוּ סָפֵק מִסְּפֵקֵי הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ דְּבָרִים רַבִּים, וְנִשְׁאַל פְּעָמִים רַבּוֹת: ''אֵיזֶה חֵטְא חָטָא''? וּרְאֵה מַה שֶּׁנֶּאֱמַר בּוֹ וּמַה שֶּׁאָמַרְנוּ בוֹ אֲנַחְנוּ ־וְהָאֱמֶת תַּעֲשֶׂה דַּרְכָּהּ.
וְאָשׁוּב אֶל כַּוָּנָתִי: כִּי כְּשֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם שׁוֹקֵל פְּעֻלּוֹתָיו תָּמִיד וּמְכַוֵּן אֶל אֶמְצָעוּתָם, יִהְיֶה בְּמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה מִמַּדְרֵגַת בְּנֵי אָדָם, וּבָזֶה יִתְקָרֵב אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְיַשִּׂיג אֶל טוּבוֹ ־וְזֶה הַדֶּרֶךְ הַשָּׁלֵם שֶׁבְּדַרְכֵי הָעֲבוֹדָה. וּכְבָר זָכְרוּ הַחֲכָמִים, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, זֶה הָעִנְיָן וְכָתְבוּ עָלָיו וְאָמְרוּ: כָּל הַשָּׁם אָרְחוֹתָיו וּמַשְׁגִּיחַ בָּהֶם ־זוֹכֶה וְרוֹאֶה בִישׁוּעָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר: וְשָׂם דֶּרֶךְ אַרְאֶנּוּ בְּיֵשַׁע אֱלֹהִים (תהלים נ כג). אַל תִּקְרֵי ''וְשָׂם'', אֶלָּא ''וְשָׁם''. וְהַ־''שִּׁימָה'' ־הִיא הַשִּׁעוּר וְהַסְּבָרָא. זֶה הָעִנְיָן אֲשֶׁר פֵּרַשְׁנוּ בְּזֶה הַפֶּרֶק כֻּלּוֹ בְּשָׁוֶה, וְזֶהוּ שִׁעוּר מַה שֶּׁרְאִינוּהוּ שֶׁצָּרִיךְ בְּזֶה הָעִנְיָן.
Textes partiellement reproduits, avec autorisation, et modifications, depuis les sites de Torat Emet Online et de Sefaria.
Traduction du Tanakh du Rabbinat depuis le site Wiki source