Chap. 3
כִּי֩ הִנֵּ֨ה הָאָד֜וֹן יְהוָ֣ה צְבָא֗וֹת מֵסִ֤יר מִירוּשָׁלִַ֙ם֙ וּמִ֣יהוּדָ֔ה מַשְׁעֵ֖ן וּמַשְׁעֵנָ֑ה כֹּ֚ל מִשְׁעַן־לֶ֔חֶם וְכֹ֖ל מִשְׁעַן־מָֽיִם:
Voyez, l’Éternel-Cebaot enlève à Jérusalem et à Juda tout appui et tout soutien, toute ressource en pain et toute ressource en eau ;
Rachi
מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וגו'. כּוּלָּהּ מְפוֹרֶשֶׁת בְּמַסֶּכֶת חֲגִיגָה שְׁמֹנָה עָשָׂר קְלָלוֹת קִלֵּל יְשַׁעְיָה אֶת יִשְׂרָאֵל וְלֹא נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ עַד שֶׁאָמַר יִרְהֲבוּ הַנַּעַר בַּזָּקֵן וְהַנִּקְלֶה בַּנִּכְבָּד:
1
גִּבּ֖וֹר וְאִ֣ישׁ מִלְחָמָ֑ה שׁוֹפֵ֥ט וְנָבִ֖יא וְקֹסֵ֥ם וְזָקֵֽן:
héros et hommes de guerre, juges et prophètes, devins et anciens ;
Rachi
וְקֹסֵם. זֶה מֶלֶךְ שֶׁנֶּאֱמַר קֶסֶם עַל שִׂפְתֵי מֶלֶךְ:
2
שַׂר־חֲמִשִּׁ֖ים וּנְשׂ֣וּא פָנִ֑ים וְיוֹעֵ֛ץ וַחֲכַ֥ם חֲרָשִׁ֖ים וּנְב֥וֹן לָֽחַשׁ:
chefs militaires et gens considérés, conseillers ainsi qu’artisans experts et habiles enchanteurs.
Rachi
וְיוֹעֵץ. יוֹדֵעַ לְעַבֵּר שָׁנִים וְלִקְבּוֹעַ חֳדָשִׁים: וַחֲכַם חֲרָשִׁים. שֶׁכְּשֶׁפּוֹתֵחַ בְּדִבְרֵי תּוֹרָה נַעֲשׂוּ הַכֹּל כְּחֵרְשִׁים: וּנְבוֹן לָחַשׁ. רָאוּי לִמְסוֹר לוֹ סִתְרֵי תּוֹרָה שֶׁנָּתְנוּ בְּלַחַשׁ כְּגוֹן מַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית וּמַעֲשֶׂה מֶרְכָּבָה:
3
וְנָתַתִּ֥י נְעָרִ֖ים שָׂרֵיהֶ֑ם וְתַעֲלוּלִ֖ים יִמְשְׁלוּ־בָֽם:
Je leur donnerai des jeunes gens comme maîtres, et des écervelés domineront sur eux.
Rachi
וְנָתַתִּי נְעָרִים שָׂרֵיהֶם. אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם הַמְנוֹעָרִים מִן הַמִּצְוֹת: וְתַעֲלוּלִים יִמְשְׁלוּ בָם. שׁוּעָלִים בְּנֵי אָדָם חַלָּשִׁים וַאֲנִי אוֹמֵר לְפִי פְּשׁוּטוֹ תַּעֲלוּלִים לֵיצָנֵי בְּנֵי אָדָם הַמִּתְעוֹלְלִים בָּהֶן וּמְבַזִּין אוֹתָם כְּמוֹ (אִיּוֹב טו) וְעוֹלַלְתִּי בְּעָפָר קַרְנִי אֶת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי (שְׁמוֹת י):
4
וְנִגַּ֣שׂ הָעָ֔ם אִ֥ישׁ בְּאִ֖ישׁ וְאִ֣ישׁ בְּרֵעֵ֑הוּ יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד:
Chez ce peuple, l’un usera de sévices contre l’autre, chacun contre chacun ; le jouvenceau sera arrogant envers le vieillard, l’homme de rien envers le plus respectable.
Rachi
וְנִגַּשׂ הָעָם. יִהְיוּ דְּחוּקִין וְנִגּוּשִׂין זֶה עַל זֶה בְּתִיגּוּר וְחֵירוּם: יִרְהֲבוּ הַנַּעַר בַּזָּקֵן. יִתְגַּדֵּל הַנַּעַר עַל הַזָּקֵן: וְהַנִּקְלֶה בַּנִּכְבָּד. כִּפְשׁוּטוֹ וּמִדְרָשׁוֹ יָבֹא מִי שֶׁחֲמוּרוֹת דּוֹמוֹת עָלָיו כְּקַלּוֹת וְיִרְהַב בְּמִי שֶׁהַקַּלּוֹת דּוֹמוֹת עָלָיו כִּכְבֵדוֹת:
5
כִּֽי־יִתְפֹּ֨שׂ אִ֤ישׁ בְּאָחִיו֙ בֵּ֣ית אָבִ֔יו שִׂמְלָ֣ה לְכָ֔ה קָצִ֖ין תִּֽהְיֶה־לָּ֑נוּ וְהַמַּכְשֵׁלָ֥ה הַזֹּ֖את תַּ֥חַת יָדֶֽךָ:
Que si quelqu’un exerce une pression sur un parent dans la maison paternelle en disant : "Tu possèdes un manteau, consens donc à être notre chef, à soutenir de ta main cet édifice chancelant ;"
Rachi
כִּי יִתְפֹּשׂ אִישׁ בְּאָחִיו. כַּאֲשֶׁר יִתְפּוֹשׂ אִישׁ בְּאָחִיו בְּבֵית אָבִיו לֵאמֹר עָשִׁיר אַתָּה בַּתּוֹרָה וּמְחֻוֶּורֶת הִיא בְּיָדְךָ כַּשִּׂמְלָה: קָצִין תִּהְיֶה לָּנוּ. וַתְּלַמְּדֵנוּ: וְהַמַּכְשֵׁלָה הַזֹּאת. שֶׁאָנוּ נִכְשָׁלִים בָּהּ בְּאִיסּוּר אוֹ בְּהֶיתֵּר בְּטוּמְאָה אוֹ בְּטָהֳרָה תַּחַת יָדֶיךָ הוּא שֶׁאַתָּה יוֹדֵעַ לְהוֹרוֹת לָּנוּ, דָּבָר אַחֵר שִׂמְלָה לְךָ לְהַלְבִּישׁ עָרוֹם: וְהַמַּכְשֵׁלָה. (פיילנצ''א בלע''ז) מֵחֶסְרוֹנִי שֶׁאֲנִי מְחוּסַּר לֶחֶם תַּחַת יָדֶיךָ לְהַסְפִּיקֵנִי וּלְכָךְ קָצִין תִּהְיֶה לָּנוּ וְהוּא מֵשִׁיב בְּבֵיתִי אֵין לֶחֶם וְאֵין שִׂמְלָה וּמַה טִּיבִי לְקָצִין:
6
יִשָּׂא֩ בַיּ֨וֹם הַה֤וּא | לֵאמֹר֙ לֹא־אֶהְיֶ֣ה חֹבֵ֔שׁ וּבְבֵיתִ֕י אֵ֥ין לֶ֖חֶם וְאֵ֣ין שִׂמְלָ֑ה לֹ֥א תְשִׂימֻ֖נִי קְצִ֥ין עָֽם:
celui-ci protestera en ce jour par ces paroles : "Non, je ne puis être votre sauveur, alors que, dans ma maison, il n’y a ni pain ni vêtement ; ne m’érigez pas en chef de ce peuple"
Rachi
יִשָּׂא בַיּוֹם הַהוּא. אֵין יִשָּׂא אֶלָּא לְשׁוֹן שְׁבוּעָה הוּא יִשָּׁבַע לָהֶם לֹא אֶהְיֶה חוֹבֵשׁ לֹא אֶהְיֶה מֵחוֹבְשֵׁי בֵּית הַמִּדְרָשׁ וּבְבֵיתִי אֵין לֶחֶם וְשִׂמְלָה אֵין בְּיָדִי לֹא טַעַם מִשְׁנָה וְלֹא טַעַם אַגָּדָה, דָּבָר אַחֵר לְפִי פְּשׁוּטוֹ לֹא אֶהְיֶה חוֹבֵשׁ לֹא אֶהְיֶה שׁוֹפֵט שֶׁהוּא חוֹבֵשׁ אֶת הַנִּדּוֹנִים בְּבֵית הַסּוֹהַר:
7
כִּ֤י כָשְׁלָה֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם וִיהוּדָ֖ה נָפָ֑ל כִּֽי־לְשׁוֹנָ֤ם וּמַֽעַלְלֵיהֶם֙ אֶל־יְהוָ֔ה לַמְר֖וֹת עֵנֵ֥י כְבוֹדֽוֹ:
Oui, Jérusalem a trébuché, Juda est tombé ; car leurs paroles et leurs actes sont dirigés contre l’Éternel et bravent ses regards augustes.
Rachi
כִּי כָשְׁלָה יְרוּשָׁלִַם. כּוּלָּם חֲסֵירִים וּנְפוּלִים וְאֵין עוֹזֵר זֶה לָזֶה וְלָמָּה כִּי מֵאֲנוּ לִשְׁמוֹעַ וְעַתָּה כּוּלָּם מַכְעִיסִים: כִּי לְשׁוֹנָם וּמַעַלְלֵיהֶם אֶל ה'. לְנֶגְדּוֹ לְהַכְעִיסוֹ: לַמְרוֹת עֵנֵי כְבוֹדוֹ. לְהַקְנִיט לִפְנֵי כְבוֹדוֹ ד''א עִנְיְנֵי כְבוֹדוֹ:
8
הַכָּרַ֤ת פְּנֵיהֶם֙ עָ֣נְתָה בָּ֔ם וְחַטָּאתָ֛ם כִּסְדֹ֥ם הִגִּ֖ידוּ לֹ֣א כִחֵ֑דוּ א֣וֹי לְנַפְשָׁ֔ם כִּֽי־גָמְל֥וּ לָהֶ֖ם רָעָֽה:
L’impudence de leur visage témoigne contre eux, ils affichent leur crime à l’exemple de Sodome et ne dissimulent rien. Malheur à eux ! Ils se sont préparés eux-mêmes la ruine.
Rachi
הַכָּרַת פְּנֵיהֶם. עָוֹן שֶׁהֵם מַכִּירִים פָּנִים בְּדִין הִיא עָנְתָה בָּם לְפָנַי, ל''א הַכָּרַת פְּנֵיהֶם נִיכָּרִים הֵם בְּעַזּוּת פְּנֵיהֶם: כִּסְדֹם הִגִּידוּ לֹא כִחֵדוּ. בְּפַרְהֶסְיָא עָשׂוּ:
9
אִמְר֥וּ צַדִּ֖יק כִּי־ט֑וֹב כִּֽי־פְרִ֥י מַעַלְלֵיהֶ֖ם יֹאכֵֽלוּ:
Annoncez au juste qu’il sera heureux et jouira du fruit de ses œuvres.
Rachi
אִמְרוּ. לְמִי שֶׁהוּא צַדִּיק כִּי טוֹב עָשָׂה:
10
א֖וֹי לְרָשָׁ֣ע רָ֑ע כִּֽי־גְמ֥וּל יָדָ֖יו יֵעָ֥שֶׂה לּֽוֹ:
Mais hélas ! le malheur atteindra le méchant, car il sera traité selon l’œuvre de ses mains.
Rachi
אוֹי לְרָשָׁע רָע. שֶׁהוּא רָע לְעַצְמוֹ וְרַע לַאֲחֵרִים גּוֹרֵם רָעָה לּוֹ וְלַאֲחֵרִים בְּתַנְחוּמָא וְהַמִּקְרָא מוּסָב עַל אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב לּוֹ וְאוֹי לּוֹ לְרָשָׁע רָע:
11
עַמִּי֙ נֹגְשָׂ֣יו מְעוֹלֵ֔ל וְנָשִׁ֖ים מָ֣שְׁלוּ ב֑וֹ עַמִּי֙ מְאַשְּׁרֶ֣יךָ מַתְעִ֔ים וְדֶ֥רֶךְ אֹֽרְחֹתֶ֖יךָ בִּלֵּֽעוּ: (פ)
Mon peuple, des enfants le pressurent, et des femmes le tyrannisent ; ô mon peuple, ce sont tes guides qui t’égarent et qui détruisent la trace de tes routes.
Rachi
נֹגְשָׂיו מְעוֹלֵל. לֵיצָנִים הֵם: וְנָשִׁים מָשְׁלוּ בוֹ. נָשִׁים נוֹאֲפוֹת מָשְׁלוּ בוֹ כְּמוֹ שֶׁאָמַר לְמַטָּה יַעַן כִּי גָּבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן והטו לִבָּם לְרָעָה (לְפִיכָךְ כָּל חַלָּשִׁים מָשְׁלוּ בּוֹ) וְיוֹנָתָן תִּירְגֵּם לְשׁוֹן (נוֹשִׁים): מְאַשְּׁרֶיךָ. מַדְרִיכֶיךָ שֶׁיֵּשׁ לָהֶם לְאַשְּׁרֶךָ בְּדֶרֶךְ טוֹב הֵם מַתְעִים אוֹתָם. בִּלֵּעוּ. קִלְקְלוּ:
12
נִצָּ֥ב לָרִ֖יב יְהוָ֑ה וְעֹמֵ֖ד לָדִ֥ין עַמִּֽים:
L’Éternel s’avance pour faire justice ; il se présente pour juger les peuples ;
Rachi
נִצָּב לָרִיב. שֶׁל יִשְׂרָאֵל מְעוּמָּד שֶׁלֹּא לְדַקְדֵּק בְּדִינָם: וְעֹמֵד לָדִין עַמִּים. וּמִתְעַכֵּב וּמַאֲרִיךְ בְּדִינָן שֶׁל אוּמּוֹת. עֲמִידָה זוֹ לְשׁוֹן עַכָּבָה:
13
יְהוָה֙ בְּמִשְׁפָּ֣ט יָב֔וֹא עִם־זִקְנֵ֥י עַמּ֖וֹ וְשָׂרָ֑יו וְאַתֶּם֙ בִּֽעַרְתֶּ֣ם הַכֶּ֔רֶם גְּזֵלַ֥ת הֶֽעָנִ֖י בְּבָתֵּיכֶֽם:
il vient demander raison aux anciens de son peuple et à ses princes : "C’est vous qui avez dévoré la vigne, entassé dans vos maisons les dépouilles des pauvres.
Rachi
ה' בְּמִשְׁפָּט יָבוֹא עִם זִקְנֵי עַמּוֹ. שֶׁהָיָה לָהֶם לִמְחוֹת, ולעכו''ם אוֹמֵר אַתֶּם בִּעַרְתֶּם אֶת כַּרְמִי אֲנִי קָצַפְתִּי מְעַט וְאַתֶּם עֶזְרָתָם לְרָעָה: גְּזֵלַת הֶעָנִי. דּוֹר שֶׁהָיוּ עֲנִיִּים בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים כָּל זֶה בְּמִדְרַשׁ אַגָּדָה וּלְפִי מַשְׁמָעוּת פְּשׁוּטוֹ כָּל הָעִנְיָן עַל יִשְׂרָאֵל וְעוֹמֵד לָדִין עַמִּים הֵם הַשְּׁבָטִים. וְאַתֶּם בִּעַרְתֶּם הַכֶּרֶם. הַזְּקֵנִים וְהַשָּׂרִים אָכְלוּ אֶת שְׁאָר הָעָם:
14
(מלכם) מַה־לָּכֶם֙ תְּדַכְּא֣וּ עַמִּ֔י וּפְנֵ֥י עֲנִיִּ֖ים תִּטְחָ֑נוּ נְאֻם־אֲדֹנָ֥י יְהוִ֖ה צְבָאֽוֹת: (ס)
De quel droit écrasez-vous mon peuple et broyez-vous la face des indigents ?" Ainsi parle le Seigneur, l’Éternel-Cebaot.
Rachi
מלכם. כְּמוֹ מַה לָּכֶם: תִּטְחָנוּ. תִּכְתְּתוּ וְתַמְעִיטוּ לְבַזּוֹת בְּדִינָם:
15
וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה יַ֚עַן כִּ֤י גָֽבְהוּ֙ בְּנ֣וֹת צִיּ֔וֹן וַתֵּלַ֙כְנָה֙ (נטוות) נְטוּי֣וֹת גָּר֔וֹן וּֽמְשַׂקְּר֖וֹת עֵינָ֑יִם הָל֤וֹךְ וְטָפֹף֙ תֵּלַ֔כְנָה וּבְרַגְלֵיהֶ֖ם תְּעַכַּֽסְנָה:
L’Éternel dit encore : "Puisque les filles de Sion sont si arrogantes, s’avançant le cou dressé, lançant des regards provocants, puisqu’elles marchent à pas mesurés et font sonner les clochettes de leurs pieds,
Rachi
וַיֹּאמֶר ה'. עַל הַנָּשִׁים אֲשֶׁר מָשְׁלוּ בְּעַמִּי יַעַן פֵּיאוֹת נָכְרִיּוֹת קְלִיעַת שְׂעָרוֹת כִּי גָבְהוּ וגו': וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם. לְשׁוֹן הַבָּטָה ד''א צוֹבְעוֹת עֵינֵיהֶם בְּסִיקְרָא וּבִכְחוֹל: הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה. לְשׁוֹן דָּבָר צָף עַל גַּבֵּי חֲבֵירוֹ כְּמוֹ (דְּבָרִים יא) אֲשֶׁר הֵצִיף וּמְתַרְגְּמִינָן דְּאָטֵיף כד הָיְתָה אֲרוּכָּה מְהַלֶּכֶת בֵּין שְׁתֵּי קְצָרוֹת כְּדֵי שֶׁתְּהֵא נִרְאֵית צָפָה לְמַעְלָה מֵהֶם וְיוֹנָתָן תִּירְגֵּם וּבְפָתְהֵן מַקְפָן, הָיוּ קוֹשְׁרוֹת פֵּיאוֹת נָכְרִיּוֹת קְלִיעַת שְׂעָרוֹת תְּלוּשִׁין כּוֹרְכוֹת עִם קְלִיעוֹתֵיהֶן שֶׁיֵּרָאוּ גַּסּוֹת וּטְפוּפוֹת: וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה. כְּשֶׁהָיוּ עוֹבְרוֹת בַּשּׁוּק אֵצֶל בַּחוּרֵי יִשְׂרָאֵל דּוֹרְסַתּוּ בְּרַגְלוֹ וְרִמְּזַתּוּ צַד חִיבַּת נוֹאֲפוֹת כְּדֵי לְהַבְעִיר בּוֹ יֵצֶר הָרָע כְּעֶכֶס זֶה שֶׁל נָחָשׁ. עֶכֶס. הוּא אֶרֶס שֶׁל נָחָשׁ:
16
וְשִׂפַּ֣ח אֲדֹנָ֔י קָדְקֹ֖ד בְּנ֣וֹת צִיּ֑וֹן וַיהוָ֖ה פָּתְהֵ֥ן יְעָרֶֽה: (ס)
le Seigneur dépouillera la tête des filles de Sion et mettra à nu leur honte."
Rachi
וְשִׂפַּח. לְשׁוֹן צָרַעַת כְּמוֹ (וַיִּקְרָא יג) מִסְפַּחַת הִיא וְעַל שֶׁנִּכְתַּב בשי''ן דָּרְשׁוּ בּוֹ רַבּוֹתֵינוּ שֶׁתֵּעָשֶׂינָה שְׁפָחוֹת מְכוּדָּנוֹת וְיֵשׁ שֶׁדְּרָשׁוּהוּ שֶׁהִרְבָּה בָּהֶן מִשְׁפָּחוֹת מִשְׁפָּחוֹת שֶׁל כִּנִּים: פָּתְהֵן יְעָרֶה. כְּלֵיהֶן יְעָרֶה ל' אֲרַמִּי הִיא פַּתְיָא אוּכָּמָא הֵן הָיוּ אוֹמְרוֹת יְמַהֵר יָחִישָׁה מַעֲשֵׂהוּ שַׂר רוֹאֶה אוֹתִי וְנוֹטֵל אוֹתִי כְּשֶׁבָּא הַפּוּרְעָנוּת הָיוּ שָׁרֵי נ''נ נוֹטְלִין אוֹתָן לִהְיוֹת לְנָשִׁים מֵחֲמַת יוֹפְיָן, וְרָמַז הקב''ה וְהָיוּ שׁוֹפְעוֹת כְּאָדָם הַמְּעָרֶה מִכְּלִי אֶל כְּלִי וְכַאֲשֶׁר נֶעֶנְשׁוּ בְּדַם נִדָּה וְהָיוּ נִמְאָסוֹת עֲלֵיהֶן וּמַשְׁלִיכִין אוֹתָן לָאָרֶץ מֵעַל קְרוֹנוֹת שֶׁלָּהֶן, וי''ת יְקָרְהָן יַעְדִּי: פָּתְהֵן. ל' רוֹחַב ל' גּוֹדֶל:
17
בַּיּ֨וֹם הַה֜וּא יָסִ֣יר אֲדֹנָ֗י אֵ֣ת תִּפְאֶ֧רֶת הָעֲכָסִ֛ים וְהַשְּׁבִיסִ֖ים וְהַשַּׂהֲרֹנִֽים:
En ce jour, le Seigneur supprimera le luxe des clochettes, les filets et les croissants ;
Rachi
בַּיּוֹם הַהוּא. לֶעָתִיד לָבֹא כְּשֶׁיָּבֹא הקב''ה לְהָשִׁיב אֵת יִשְׂרָאֵל אֵלָיו יָסִיר הַ' מֵהֶם אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים שֶׁלֹּא יְהוּ תּוֹלִין תִּפְאַרְתָּם בְּנוֹי תַּכְשִׁיטֵי נָשִׁים וְדִבְרֵי נְבָלָה: הָעֲכָסִים. הַמִּנְעָלִים אֲשֶׁר בְּרַגְלֵיהֶם אֲשֶׁר בָּהֶם תְּעַכַּסְנָה: וְהַשְּׁבִיסִים. מִינֵי שְׂבָכָה לְתַכְשִׁיטֵי הָרֹאשׁ וְהַרְבֵּה יֵשׁ בִּלְשׁוֹן מִשְׁנָה שָׁבִיס שֶׁל שְׂבָכָה: וְהַשַּׂהֲרֹנִים. יוֹנָתָן תִּירְגֵּם סַבְכַיָא:
18
הַנְּטִיפ֥וֹת וְהַשֵּׁיר֖וֹת וְהָֽרְעָלֽוֹת:
les pendants d’oreilles, les bracelets et les voiles ;
Rachi
הַנְּטִיפוֹת. עונקיא לְשׁוֹן עֲנָקִים לְגַרְגְּרוֹתֶיךָ (מִשְׁלֵי א) וּלְשׁוֹן נְטִיפוֹת ע''ש שֶׁתְּלוּיוֹת עַל הַצַּוָּאר וְנוֹטְפוֹת עַל הֶחָזֶה וְהֵן כְּמִין מַרְגָּלִיּוֹת נְקוּבוֹת וַחֲרוּזוֹת בְּחוּט ובלע''ז מושטינצא''ש: וְהַשֵּׁירוֹת. צְמִידַי הַזְּרוֹעַ דִּמְתַרְגֵּם וְשִׁירַיָּא: וְהָרְעָלוֹת. צָנִיף שֶׁמַּצְנִיפוֹת כָּל פַּרְצוּפֵיהֶם חוּץ מִגַּלְגַּל הָעַיִן כְּדֵי שֶׁיִּתְאַוֶּה אָדָם לִיזּוֹן בְּמַרְאוֹת הַלְּסָתוֹת (סא''א) ל''א וְהָרְעָלוֹת מִינֵי סַרְבָּלִים נָאִים לְהִתְעַטֵּף בָּהֶן ובל' מִשְׁנָה יֵשׁ עַרְבִיּוֹת רְעוּלוֹת במס' שַׁבָּת:
19
הַפְּאֵרִ֤ים וְהַצְּעָדוֹת֙ וְהַקִּשֻּׁרִ֔ים וּבָתֵּ֥י הַנֶּ֖פֶשׁ וְהַלְּחָשִֽׁים:
les diadèmes, les chaînettes des pieds, les ceintures, les boîtes à parfums et les amulettes ;
Rachi
הַפְּאֵרִים. תַּרְגּוּם כְּלִילַיָא כְּמוֹ (שְׁמוֹת לט) פַּאֲרֵי הַמִּגְבָּעוֹת: וְהַצְּעָדוֹת. אֶצְעָדָה שֶׁל שׁוֹקַיִם: וְהַקִּשֻּׁרִים. כְּמַשְׁמָעוֹ קִשׁוּרִים קְצָרִים שֶׁקּוֹשְׁרִים בָּהֶן שְׂעָרָן וְיֵשׁ שֶׁעוֹשִׂין אוֹתוֹ מוּזְהָבִים פרשיינ''ש בלע''ז: וּבָתֵּי הַנֶּפֶשׁ. שֶׁכְּנֶגֶד הַלֵּב נושק''א בלע''ז: וְהַלְּחָשִׁים. נִזְמֵי הָאוֹזֶן מָקוֹם שֶׁלּוֹחֲשִׁין לָהּ שָׁם:
20
הַטַּבָּע֖וֹת וְנִזְמֵ֥י הָאָֽף:
les bagues et les anneaux du nez ;
21
הַמַּֽחֲלָצוֹת֙ וְהַמַּ֣עֲטָפ֔וֹת וְהַמִּטְפָּח֖וֹת וְהָחֲרִיטִֽים:
les vêtements de fête, les manteaux, les écharpes et les sachets ;
Rachi
הַמַּחֲלָצוֹת. כִּיתּוֹנְיָא כְּמוֹ (שְׁמוּאֵל ב ב) וְקַח לְךָ אֶת חֲלִצָתוֹ שֶׁהַגּוּף מְלוּבָּשׁ בָּהֶם וּכְשֶׁפּוֹשְׁטִין אוֹתָם חוֹלְצִין אוֹתָם מִן הַגּוּף: וְהַמַּעֲטָפוֹת. מַצְּעוֹת הַמִּטָּה כְּתַרְגּוּמוֹ שׁוּשִׁיפַיָא. וְהַמִּטְפָּחוֹת. מַפּוֹת: וְהָחֲרִיטִים. תַּרְגּוּמוֹ מְחַכַּיָא דְּפוּס שֶׁל בֵּית הָרֶחֶם כְּדִמְתַרְגְּמִינַן וְכוּמָז מָחוֹךְ (שְׁמוֹת לה):
22
וְהַגִּלְיֹנִים֙ וְהַסְּדִינִ֔ים וְהַצְּנִיפ֖וֹת וְהָרְדִידִֽים:
les miroirs, les fines tuniques, les turbans et les surtouts...
Rachi
וְהַגִּלְיֹנִים. הֵן הַמַּרְאוֹת כְּתַרְגּוּמוֹ מִחְזַיְּיתָא (ספייקיי''ו בלע''ז) עַל שֵׁם שמגלות צוּרוֹת הַפָּנִים קִרְוִין גִּלְיוֹנִים אוֹ שֶׁמָּא מַרְאוֹת שֶׁלָּהֶם נִגְלָלוֹת הָיוּ: וְהַסְּדִינִים. עַל פִּשְׁתָּן הֵם הַמִּתְעַטְּפִין בָּהֶם: וְהַצְּנִיפוֹת. (מולקינ''ש בלע''ז): וְהָרְדִידִים. כְּבִינְתָא (פרמל''ץ בלע''ז) וְהֵם שֶׁל זָהָב שֶׁמְכַבְּנִין בָּהּ הַסַּרְבָּל שֶׁהָאִשָּׁה מִתְעַטֶּפֶת בּוֹ:
23
וְהָיָה֩ תַ֨חַת בֹּ֜שֶׂם מַ֣ק יִֽהְיֶ֗ה וְתַ֨חַת חֲגוֹרָ֤ה נִקְפָּה֙ וְתַ֨חַת מַעֲשֶׂ֤ה מִקְשֶׁה֙ קָרְחָ֔ה וְתַ֥חַת פְּתִיגִ֖יל מַחֲגֹ֣רֶת שָׂ֑ק כִּי־תַ֖חַת יֹֽפִי:
Au lieu de parfums il y aura de la pourriture ; au lieu de ceinture, une corde ; au lieu de nattes bien tressées, de la calvitie ; au lieu d’un large manteau, un cilice ; des stigmates de brûlure remplaceront la beauté.
Rachi
וְהָיָה תַחַת בֹּשֶׂם מַק. מָקוֹם שֶׁהָיוּ מִתְבַּשְּׂמוֹת בּוֹ יִהְיֶה נִימַּק: וְתַחַת חֲגוֹרָה נִקְפָּה. מָקוֹם שֶׁחָגְרָה שָׁם יִהְיֶה נִיקָּף נֶחְתַּךְ בַּחֲבוּרוֹת וְרִשּׁוּמֵי מַכּוֹת כְּמוֹ וְאַחַר עוֹרִי נִקְּפוּ (אִיּוֹב יט) וְנִקַּף סִבְכֵי הַיַּעַר (לְקַמָּן י'): וְתַחַת מַעֲשֶׂה מִקְשֶׁה. מָקוֹם שֶׁהָיוּ עוֹשׂוֹת בּוֹ הַמַּעֲשֶׂה הָאָמוּר לְמַעְלָה הָלוֹךְ וְטָפוֹף תֵּלַכְנָה וְהוּא בְּגוֹבַהּ הָרֹאשׁ שָׁם תִּהְיֶה מִקְשֶׁה קָרְחָה מַכָּה הַמְּקָרַחַת אֶת הָרֹאשׁ מִקְשֶׁה ל' דָא לְדָא נָקְשָׁן (דָּנִיֵּאל ה) וַאֲנִי הָיִיתִי מְפָרְשׁוֹ תַחַת הַמַּעֲשֶׂה מִקְשֶׁה מָקוֹם שֶׁהָיוּ שָׁם חֲגוּרוֹת נוֹתְנוֹת טַסֵּי הַזָּהָב הָעֲשׂוּיוֹת מִקְשֶׁה בטדי''ץ בלע''ז אֶלָּא שֶׁהוּא נָקוּד פַּתָּח וְהוּא בַּמְּסוֹרָה בַּעֲשָׂרָה נִקּוּדִים פַּתָּח וְאֵין אֶחָד מֵהֶם דָּבוּק לַתֵּיבָה שֶׁל אַחֲרָיו וְכָל מַעֲשֶׂה שֶׁהוּא דָּבוּק לַתֵּיבָה שֶׁל אַחֲרָיו נָקוּד קָמָץ: וְתַחַת פְּתִיגִיל. וְהָוֵי (ס''א הֲרֵי) כִּשְׁתֵּי תֵּיבוֹת פֶּתִי גִיל כְּלִי שֶׁהוּא מְבִיאָן לִידֵי גִּילָה וְהוּא בֵּית הָרֶחֶם הָאָמוּר לְמַעְלָה פָּתְהֵן חִלּוּף אוֹתָהּ גִּילָה תִּהְיֶה מַחֲגוֹרֶת שָׂק בְּכָל מַתַּנְיָה: כִּי תַחַת יֹפִי. כִּי זֹאת הוֹגֶנֶת לִהְיוֹת לָהֶם תַחַת יוֹפִי שֶׁהָיוּ מִשְׁתַּחֲצוֹת בּוֹ:
24
מְתַ֖יִךְ בַּחֶ֣רֶב יִפֹּ֑לוּ וּגְבוּרָתֵ֖ךְ בַּמִּלְחָמָֽה:
Tes hommes de guerre tomberont sous le glaive et tes vaillants succomberont dans les combats.
Rachi
מְתַיִךְ. גִּבּוֹרַיִךְ מֵתֵי מִלְחֲמוֹתַיִךְ הַיּוֹצְאִים בַּצָּבָא בְּמִנְיָין:
25
וְאָנ֥וּ וְאָבְל֖וּ פְּתָחֶ֑יהָ וְנִקָּ֖תָה לָאָ֥רֶץ תֵּשֵֽׁב:
Une morne tristesse envahira les portes de la ville ; Sion, complètement dépouillée, s’assoira à terre.
Rachi
וְאָנוּ. ל' אֲנִינָה: פְּתָחֶיהָ. שַׁעֲרֵי עֲיָירוֹת וּבָתִּים בְּכָל שַׁעֲרֵיהֶם יְהֵא הֶסְפֵּד: וְנִקָּתָה. וְתִתְרוֹקֵן מִכָּל כְּמוֹ וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָהֶם נִקָּיוֹן שִׁינַּיִם (עָמוֹס ד) ובל' מִשְׁנָה יָצָא פְּלוֹנִי נָקִי מִנְּכָסָיו: לָאָרֶץ תֵּשֵׁב. מִגּוֹבַהּ לְשִׁפְלוּת יֵשְׁבוּ לָאָרֶץ יִדְּמוּ (אֵיכָה ב) בְּתִשְׁעָה בְּאָב:
26
Textes partiellement reproduits, avec autorisation, et modifications, depuis les sites de Torat Emet Online et de Sefaria.
Traduction du Tanakh du Rabbinat depuis le site Wiki source