8 commandements
6 commandements positifs
2 commandements négatifs
שֶׁהִזְהִירָנוּ שֶׁלֹּא לֵיהָנוֹת בְּתַכְשִׁיטִין שֶׁיְּקַשְּׁטוּ בָּהֶן לע''ז. וְהוּא אָמְרוֹ יִתְבָּרַךְ (דְּבָרִים ז, כה) ''לֹא תַחְמֹד כֶּסֶף וְזָהָב עֲלֵיהֶם''. וּבְסִפְרִי בֵּאֵר שֶׁצִּפּוּי נֶעֱבָד אָסוּר וְסָמְכוּ אוֹתוֹ בְּאָמְרוֹ יִתְבָּרַךְ (דְּבָרִים ז, כה) ''לֹא תַחְמֹד''. וּמִי שֶׁעָבַר עַל לָאו זֶה חַיָּיב מַלְקוֹת. וּכְבָר הִתְבָּאֲרוּ מִשְׁפְּטֵי מִצְוָה זוֹ בע''ז. (וְהָיָה עֵקֶב, שָׁם פ''ח):
שֶׁהִזְהִירָנוּ מֵחַבֵּר דָּבָר מע''ז אֶל מָמוֹנֵנוּ, אֲבָל נַרְחִיק מִמֶּנָּה וּמִבַּתֶּיהָ וּמִכָּל מַה שֶׁיְּיוּחַס אֵלֶיהָ. וְהוּא אָמְרוֹ (דְּבָרִים ז, כו) ''וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ''. וּמִי שֶׁנֶּהֱנָה מִדָּבָר מִמֶּנָּה חַיָּיב מַלְקוֹת. וּכְבָר בֵּאֲרוּ בְּסוֹף מַכּוֹת (גְּמָרָא מַכּוֹת כב, א) שֶׁמִּי שֶׁבִּשֵּׁל בַּעֲצֵי אֲשֵׁרָה לוֹקֶה שְׁתַּיִם, אַחַת מִשּׁוּם (דְּבָרִים ז, כו) ''לֹא תָּבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ'' וְאַחַת מִשּׁוּם (דְּבָרִים יג, יח) ''וְלֹא יִדְבַּק בְּיָדְךָ'', וְדַע זֶה. וּכְבָר הִתְבָּאֲרוּ מִשְׁפְּטֵי מִצְוָה זוֹ בִּשְׁלִישִׁי מִסַּנְהֶדְרִין, (וְהָיָה עֵקֶב, שָׁם):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לְבָרְכוֹ אַחַר אֲכִילָה וְהוּא אָמְרוֹ (דְּבָרִים ח, י) ''וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ''. וּלְשׁוֹן הַתּוֹסֶפְתָּא בִּרְכַּת הַמָּזוֹן מִן הַתּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר (דְּבָרִים ח, י) ''וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ''. וּכְבָר הִתְבָּאֲרוּ מִשְׁפְּטֵי מִצְוָה זוֹ בִּמְקוֹמוֹת רַבִּים מִמַּסֶּכֶת בְּרָכוֹת. (וְהָיָה עֵקֶב, אַהֲבָה הִלְכוֹת בְּרָכוֹת פ''א):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לֶאֱהוֹב אֶת הַגֵּרִים וְהוּא אָמְרוֹ יִתְעַלֶּה (דְּבָרִים י, יט) ''וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר'', ואע''פ שֶׁהָיָה נִכְלָל בָּזֶה עִם יִשְׂרָאֵל בְּאָמְרוֹ (וַיִּקְרָא יט, יח) ''וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ'' שֶׁזֶּה הַגֵּר גֵּר צֶדֶק אֲבָל מִפְּנֵי שֶׁנִּכְנַס בְּתוֹרָתֵנוּ הוֹסִיף הָאֵל אַהֲבָה עַל אַהֲבָתוֹ וְיִיחֵד לוֹ מִצְוָה נוֹסֶפֶת כְּמוֹ שֶׁעָשָׂה בְּאַזְהָרַת וְלֹא תוֹנוּ וְאָמַר (שְׁמוֹת כב, כ) ''וְגֵר לֹא תוֹנֶה''. וְהִתְבָּאֵר מִלְּשׁוֹן הַגְּמָרָא (גְּמָרָא בָּבָא מְצִיעָא פט, ב) שֶׁחַיָּיבִין עַל אוֹנָאַת הַגֵּר מִשּׁוּם (וַיִּקְרָא כה, יז) ''לֹא תוֹנוּ'' וּמִשּׁוּם (שְׁמוֹת כב, כ) ''וְגֵר לֹא תוֹנֶה'' גַּם אֲנַחְנוּ חַיָּיבִין בְּאַהֲבָתוֹ מִשּׁוּם (וַיִּקְרָא יט, יח) ''וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ'' וּמִשּׁוּם (דְּבָרִים י, יט) ''וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר'', וְזֶה מְבוֹאָר אֵין סָפֵק בּוֹ וְאֵינִי יוֹדֵעַ אָדָם מִמִּי שֶׁמָּנָה הַמִּצְוֹת שֶׁסִּכֵּל זֶה, וּבְרוֹב הַמִּדְרָשׁוֹת בֵּאֲרוּ שֶׁהָאֵל צִוָּנוּ עַל הַגֵּר כְּמוֹ שֶׁצִּוָּנוּ עַל עַצְמוֹ אָמַר: (דְּבָרִים ו, ה) ''וְאָהַבְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ'' וְאָמַר (דְּבָרִים י, יט) ''וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר''. (וְהָיָה עֵקֶב, מַדָּע הִלְכוֹת דֵּעוֹת פ''ו):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לְהַאֲמִין יִרְאָתוֹ יִתְעַלֶּה וּלְהִפָּחֵד מִמֶּנּוּ, וְלֹא נִהְיֶה כַּכּוֹפְרִים הַהוֹלְכִים בִּשְׁרִירוּת לִבָּם וּבְקֶרִי אֲבָל נִירָא בְּיִרְאַת עָנְשׁוֹ בְּכָל עֵת וְזֶהוּ אָמְרוֹ (דְּבָרִים ו, יג) ''אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא'', וּבַגְּמָרָא (גְּמָרָא סַנְהֶדְרִין נו, א) אָמְרוּ עַל דֶּרֶךְ וִיכּוּחַ בְּאָמְרוֹ (וַיִּקְרָא כד, טז) ''וְנוֹקֵב שֵׁם ה' מוֹת יוּמָת'' וְאֵימַא פֵּירֵשׁ דִּכְתִיב (בַּמִּדְבָּר א, יז) ''אֲשֶׁר נִקְּבוּ בְּשֵׁמוֹת'' וְאַזְהָרָתֵיהּ מִן (דְּבָרִים ו, יג) ''אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא'', רוֹצֶה לוֹמַר אוּלַי אָמְרוֹ (וַיִּקְרָא כד, טז) ''וְנוֹקֵב שֵׁם ה' '' הוּא שֶׁיַּזְכִּיר הַשֵּׁם לְבַד מִבִּלְתִּי שֶׁיְּבָרֵךְ, וְאִם תֹּאמַר אֵי זֶה עָוֹן בָּזֶה נֹאמַר כִּי הוּא עָזַב הַיִּרְאָה כִּי מִיִּרְאַת הַשֵּׁם שֶׁלֹּא יַזְכִּיר שְׁמוֹ לְבַטָּלָה, הָיָה הַמַּעֲנֶה עַל זֹאת הַשְּׁאֵלָה וּדְחִיַּת זֶה הַמַּאֲמָר וְאָמַר חֲדָא דְּבָעֵינָא שֵׁם בְּשֵׁם וְלֵיכָּא, וְרוֹצֶה לוֹמַר שֶׁיְּבָרֵךְ הַשֵּׁם בְּשֵׁם כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ יַכֶּה יוֹסִי אֶת יוֹסִי, וְעוֹד אַזְהָרַת עֲשֵׂה הִיא וְכָל אַזְהָרַת עֲשֵׂה לֹא שְׁמָהּ אַזְהָרָה, רוֹצֶה לוֹמַר שֶׁזֶּה שֶׁאָמַרְתָּ אַזְהָרָתֵיהּ מ־(דְּבָרִים ו, יג) ''אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא'' אֵינוֹ אַזְהָרָה כִּי הוּא צִוּוּי וְהוּא מִצְוַת עֲשֵׂה וְאֵין מַזְהִירִין בַּעֲשֵׂה. הִנֵּה נִתְבָּאֵר לְךָ כִּי אָמְרוֹ ''אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא'' זוֹ מִצְוַת עֲשֵׂה. (בְּפָרָשַׁת עֵקֶב, מַדָּע הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה):
הוּא שֶׁצִּוָּנוּ לְעָבְדוֹ, וּכְבָר נִכְפַּל זֶה הַצִּוּוּי פַעֲמַיִם בְּאָמְרוֹ (שְׁמוֹת כג, כה) ''וַעֲבַדְתֶּם אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם'', וְאָמַר (דְּבָרִים ו, יג) ''וְאוֹתוֹ תַעֲבֹד''. ואע''פ שֶׁזֶּה הַצִּוּוּי הוּא גַּם כֵּן מֵהַצִּוּוּיִים הַכּוֹלְלִים כְּמוֹ שֶׁבֵּיאַרְנוּ בְּשׁוֹרֶשׁ ד', הִנֵּה יֵשׁ בּוֹ יִחוּד אַחֵר שֶׁהוּא צִוּוּי לִתְפִלָּה. וּלְשׁוֹן סִפְרִי ''וּלְעָבְדוֹ'' זוֹ תְּפִלָּה. וְאָמְרוּ גַּם כֵּן ''וּלְעָבְדוֹ'' זוֹ תַּלְמוּד, וּבְמִשְׁנָתוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אָמְרוּ מִנַּיִן לְעִיקַּר תְּפִלָּה מִצְוָה מֵהָכָא (דְּבָרִים ו, יג) ''אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא וְאוֹתוֹ תַעֲבֹד'', וְאָמְרוּ עִבְדוּהוּ בְּתוֹרָתוֹ וְעִבְדוּהוּ בְּמִקְדָּשׁוֹ, רוֹצֶה לוֹמַר הַכִּוּוּן אֵלָיו לְהִתְפַּלֵּל שָׁם כְּמוֹ שֶׁבְּאֵר שְׁלֹמֹה ע''ה. (בְּפָרָשַׁת וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים, אַהֲבָה הִלְכוֹת תְּפִלָּה וּבִרְכַּת כֹּהֲנִים פ''א):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לְהִתְחַבֵּר עִם הַחֲכָמִים וּלְהִתְיַחֵד עִמָּהֶם וּלְהַתְמִיד בִּישִׁיבָתָם בְּכָל אוֹפֶן מֵאוֹפְנֵי הָעֲבוֹדָה וְהַחֶבְרָה בְּמַאֲכָל וּבְמִשְׁתֶּה וְהָעֵסֶק כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעַ לָנוּ לְהִדָּמוֹת בְּמַעֲשֵׂיהֶם וּלְהַאֲמִין הָאֲמִתִּיּוֹת מִדִּבְרֵיהֶם. וְהוּא אָמְרוֹ יִתְעַלֶּה (בַּמִּדְבָּר לו, ז) ''וּבוֹ תִּדְבַּק'' וּכְבָר נִכְפַּל זֶה הַצִּוּוּי גַּם כֵּן וּלְדָבְקָה בּוֹ. וּבָא בְּסִפְרִי (דְּבָרִים יא, כב) (דְּבָרִים ל, כ) ''וּלְדָבְקָה בוֹ'' הִדָּבֵק בַּחֲכָמִים וְתַלְמִידֵיהֶם. וְכֵן הֵבִיאוּ רְאָיָה עַל זֶה חִיּוּב הָאָדָם לִישָּׂא בַּת תַּלְמִיד חָכָם וּלְהַאֲכִיל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְלָתֵת לָהֶם עֵסֶק מֵאָמְרוֹ וּבוֹ תִּדְבַּק וְאָמְרוּ וְכִי אֶפְשָׁר לוֹ לְאָדָם לִידָּבֵק בַּשְּׁכִינָה וְהָא כְּתִיב (דְּבָרִים ד, כד) ''כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא'' אֶלָּא כָּל הַמַּשִּׂיא בִּתּוֹ לְתַלְמִיד חָכָם וְהַנּוֹשֵׂא בַּת תַּלְמִיד חָכָם וְהַמְהַנֶּה תַּלְמִיד חָכָם מִנְּכָסָיו מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ נִדְבָּק בַּשְּׁכִינָה. (בְּפָרָשַׁת עֵקֶב, מַדָּע הִלְכוֹת דֵּעוֹת פֶּרֶק ו'):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לְהִשָּׁבַע בִּשְׁמוֹ כְּשֶׁנִּצְטָרֵךְ לְקַיֵּים דָּבָר מֵהַדְּבָרִים אוֹ לְהַכְחִישׁוֹ, כִּי בָּזֶה תִּהְיֶה הַגְּדוּלָּה וְהַכָּבוֹד וְהָעִילּוּי. וְהוּא אָמְרוֹ יִתְבָּרַךְ (דְּבָרִים ו, יג) (דְּבָרִים י, כ) ''וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ'', וּבַבֵּאוּר אָמְרוּ אָמְרָה תּוֹרָה הִשָּׁבַע בִּשְׁמוֹ וְאָמְרָה תּוֹרָה אַל תִּשָּׁבַע, רוֹצֶה לוֹמַר כְּמוֹ שֶׁהַשְּׁבוּעָה אֲשֶׁר אֵין צוֹרֶךְ אֵלֶיהָ מַזְהִיר מִמֶּנָּה וְהִיא מִצְוַת לֹא תַּעֲשֶׂה כֵּן הַשְּׁבוּעָה בְּעֵת הַצּוֹרֶךְ מִצְוָה בָּהּ וְהִיא מִצְוַת עֲשֵׂה. וְלָזֶה לֹא הוּתַּר לְהִשָּׁבַע בְּדָבָר מִכָּל הַנִּבְרָאִים כְּמוֹ הַמַּלְאָכִים וְהַכּוֹכָבִים אֶלָּא עַל צַד חֶסְרוֹן הַמְצָרֵף כְּמוֹ שֶׁיִּשָּׁבַע בַּשֶּׁמֶשׁ וְהוּא יִרְצֶה לוֹמַר אָדוֹן הַשֶּׁמֶשׁ, וְעַל זֶה הַצַּד תִּשָּׁבַע אֻמָּתֵנוּ בְּשֵׁם מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מַה נִכְבָּד שְׁמוֹ כְּאִלּוּ הַנִּשְׁבָּע נִשְׁבָּע בָּאָדוֹן אוֹ בְּמִי שֶׁשְּׁלָחוֹ, וְכָל עֵת שֶׁלֹּא יְכַוֵּין הַנִּשְׁבָּע זֶה וְנִשְׁבַּע בְּאֶחָד הַנִּבְרָאִים לְהַאֲמִינוֹ שֶׁיֵּשׁ לְאוֹתוֹ הַדָּבָר אֲמִתַּת עֶצֶם עַד שֶׁיִּשָּׁבַע בּוֹ כְּבָר עָבַר וְשִׁתֵּף דָּבָר אַחַר עִם שֵׁם שָׁמַיִם אֲשֶׁר בָּא הַפֵּירוּשׁ (גְּמָרָא סוּכָּה מה, ב) כָּל הַמְשַׁתֵּף שֵׁם שָׁמַיִם עִם דָּבָר אַחֵר נֶעֱקַר מִן הָעוֹלָם. וְלָזֶה הָעִנְיָן כִּיוֵן הַכָּתוּב ''בִּשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ'', רוֹצֶה לוֹמַר שֶׁאֵלָיו בִּלְבַד תַאֲמִין הָאֱמֶת אֲשֶׁר רָאוּי לָאָדָם לְהִשָּׁבַע בּוֹ. וּכְבָר אָמְרוּ בִּתְחִלַּת תְּמוּרָה (גְּמָרָא תְּמוּרָה ג, ב) מִנַּיִן שֶׁנִּשְׁבָּעִין לְקַיֵּים הַמִּצְוֹת דִּכְתִיב (דְּבָרִים ו, יג) (דְּבָרִים י, כ) ''וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ''. (בְּפָרָשַׁת עֵקֶב, הַפְלָאָה הִלְכוֹת שְׁבוּעוֹת י''א):
Textes partiellement reproduits, avec autorisation, et modifications, depuis les sites de Torat Emet Online et de Sefaria.
Traduction du Tanakh du Rabbinat depuis le site Wiki source