12 commandements
8 commandements positifs
4 commandements négatifs
הִזְהִירָנוּ מֵהַשִּׂים מַחֲשַׁבְתֵּנוּ לַחֲמוֹד מַה שֶׁיֵּשׁ לְאָחִינוּ וּלְהִתְאַוּוֹת בּוֹ שֶׁזֶּה יִהְיֶה מָבוֹא לַעֲשׂוֹת תַּחְבּוּלָה לִקְנוֹתוֹ, וְזֶהוּ לְשׁוֹן הָאַזְהָרָה בְּזֶה הָעִנְיָן אָמְרוֹ לֹא תִּתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ, וְאֵין שְׁנֵי לָאוִין אֵלּוּ בְּעִנְיָן אֶחָד אֲבָל הַלָּאו הָרִאשׁוֹן וְהוּא לֹא תַּחֲמוֹד מַזְהִיר לִקְנוֹת מַה שֶׁיֵּשׁ לְזוּלָתֵנוּ, וְלָאו שֵׁנִי מַזְהִיר אֲפִילּוּ לְהִתְאַוּוֹת בְּלִבֵּנוּ לְבַד. וּלְשׁוֹן מְכִילְתָּא נֶאֱמַר כָּאן (שְׁמוֹת כ, יד) (דְּבָרִים ה, יח) (דְּבָרִים ז, כה) ''לֹא תַחְמֹד'' וּלְהַלָּן הוּא אוֹמֵר (דְּבָרִים ה, יח) ''וְלֹא תִּתְאַוֶּה'' לְחַיֵּיב עַל הַתַּאֲוָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ וְעַל הַחִמּוּד בִּפְנֵי עַצְמוֹ, וְשָׁם אָמְרוּ מִנַּיִן שֶׁאִם הַתַּאֲוָה שֶׁסּוֹפוֹ לַחֲמוֹד שֶׁנֶּאֱמַר (דְּבָרִים ה, יח) ''וְלֹא תִּתְאַוֶּה'' (שְׁמוֹת כ, יד) (דְּבָרִים ה, יח) (דְּבָרִים ז, כה) ''וְלֹא תַּחְמֹד'' מִנַּיִן שֶׁאִם חָמַד שֶׁסּוֹפוֹ לֶאֱנוֹס וְלִגְזוֹל תַּלְמוּד לוֹמַר (מִיכָה ב, ב) ''וְחָמְדוּ שָׂדוֹת וְגָזָלוּ''. וּבֵאוּר זֶה שֶׁאִם רָאָה דָּבָר יָפֶה אֵצֶל אֶחָד אִם גָּבְרָה מַחֲשַׁבְתּוֹ עָלָיו וְהִתְאַוָּה בּוֹ עָבַר עַל (דְּבָרִים ה, יח) ''לֹא תִּתְאַוֶּה'', וְאִם הִתְעַסֵּק בְּאַהֲבַת הַדָּבָר הַהוּא עַד שֶׁיִּשְׁתַּדֵּל לְהַגִּיעוֹ אֶצְלוֹ וְלֹא יָסוּר מֵחַלּוֹת פָּנָיו וּלְהַכְבִּיד עָלָיו שֶׁיִּמְכְּרֶנּוּ לוֹ אוֹ יַחֲלִיף אוֹתוֹ אֵלָיו בְּמַה שֶׁהוּא יוֹתֵר טוֹב מִמֶּנּוּ הִנֵּה כְּבָר עָבַר עַל ''לֹא תַּחְמֹד'' גַּם כֵּן אַחַר שֶׁקָּנָה הַדָּבָר שֶׁהָיָה לַחֲבֵירוֹ וְלֹא הָיָה רְצוֹנוֹ לְמָכְרוֹ אֲבָל הִכְבִּיד עָלָיו וְהֶעֱרִים עַד שֶׁלְּקָחוֹ וְיִהְיֶה שֶׁלּוֹ כְּבָר עָבַר שְׁנֵי לָאוִין ''לֹא תִּתְאַוֶּה'' ''וְלֹא תַּחְמֹד'', וְאִם נִמְנָע הָאִישׁ הַהוּא מִלִּמְכּוֹר אוֹ לְהַחֲלִיפוֹ בְּאַהֲבָתוֹ בְּדָבָר הַהוּא הִנֵּה הוּא יִקָּחֵהוּ בְּאוֹנֶס וְהֶכְרֵחַ בְּחוֹזֶק אַהֲבָתוֹ בַּדָּבָר הַהוּא בְּנַפְשׁוֹ עוֹבֵר עַל לֹא תִגְזוֹל, הִנֵּה זֶה הַהֶפְרֵשׁ בֵּין ''לֹא תִּתְאַוֶּה'' ''וְלֹא תַּחְמֹד''. (וָאֶתְחַנַּן, שָׁם):
הִיא הַצִּוּוּי שֶׁצִּוָּנוּ בְּהַאֲמָנַת הַיִּחוּד, וְהוּא שֶׁנַּאֲמִין שֶׁפּוֹעַל הַמְּצִיאוּת וְסִבָּתוֹ הָרִאשׁוֹנָה אֶחָד, וְהוּא אָמְרוֹ יִתְעַלֶּה (דְּבָרִים ו, ד) ''שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד'', וּבְרוֹב הַמִּדְרָשׁוֹת תִּמְצָאֵם אוֹמְרִים עַל מְנָת לְיַחֵד אֶת שְׁמִי, עַל מְנָת לְיַחֲדֵנִי, וְרַבִּים כָּאֵלֶּה, רוֹצִים בְּזֶה הַמַּאֲמָר אֲנַחְנוּ אָמְנָם הוֹצִיאָנוּ מֵעַבְדוּת וְעָשָׂה עִמָּנוּ מַה שֶׁעָשָׂה מִן הַחֲסָדִים וְהַטּוֹבוֹת עַל תְּנַאי הַאֲמָנַת הַיִּחוּד כִּי אֲנַחְנוּ מְחוּיָּיבִים בָּזֶה, וְהַרְבֵּה מַה שֶׁיֹּאמְרוּ מִצְוַת יִחוּד, וַיִּקְרְאוּ גַּם כֵּן זֹאת הַמִּצְוָה מַלְכוּת שָׁמַיִם כִּי הֵם אוֹמְרִים כְּדֵי לְקַבֵּל עָלָיו מַלְכוּת שָׁמַיִם, ר''ל הַהוֹדָאָה בַּיִּחוּד וְהַאֲמָנָתוֹ. (בְּפָרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, מַדָּע הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה פֶּרֶק א'):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ בְּאַהֲבָתוֹ יִתְעַלֶּה. וְזֶה שֶׁנַּחְשׁוֹב וְנִתְבּוֹנֵן בְּמִצְוֹתָיו וּמַאֲמָרָיו וּפְעוּלּוֹתָיו עַד שֶׁנַּשִּׂיגֵהוּ וְנֶהֱנֶה בְּהַשָּׂגָתוֹ בְּתַכְלִית הַהֲנָאָה, וְזֹאת הִיא הָאַהֲבָה הַמְחוּיֶּיבֶת, וּלְשׁוֹן סִפְרִי לְפִי שֶׁנֶּאֱמַר (דְּבָרִים ו, ה) ''וְאָהַבְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ'' אֵינִי יוֹדֵעַ כֵּיצַד אוֹהַב אֶת הַמָּקוֹם תַּלְמוּד לוֹמַר (דְּבָרִים ו, ו) ''וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבְךָ'' שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ אַתָּה מַכִּיר אֶת מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם. הִנֵּה בֵּאַרְנוּ לְךָ שֶׁבְּהִתְבּוֹנְנוּת תַּעֲלֶה בְּיָדְךָ הַהַשָּׂגָה וְתַגִּיעַ הַהֲנָאָה וַתָּבֹא הָאַהֲבָה בְּהֶכְרֵחַ. וּכְבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁזֹּאת הַמִּצְוָה גַּם כֵּן כּוֹלֶלֶת שֶׁנִּהְיֶה קוֹרְאִים לִבְנֵי הָאָדָם כּוּלָּם לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְעַלֶּה וּלְהַאֲמִין בּוֹ, וְזֶה שֶׁאַתָּה כְּשֶׁתֹּאהַב אִישׁ אֶחָד תְּסַפֵּר בִּשְׁבָחָיו וַתַּרְבֶּה בָּהֶם וַתִּקְרָא בְּנֵי הָאָדָם לֶאֱהוֹב אוֹתוֹ וְזֶה עד''מ כֵּן כְּשֶׁתֹּאהַב אוֹתוֹ יִתְעַלֶּה בֶּאֱמֶת כַּאֲשֶׁר הִגִּיעַ לְךָ מֵהַשָּׂגַת אֲמִתָּתוֹ אַתָּה קוֹרֵא בְּלִי סָפֵק הַסְּכָלִים וְהַפְּתָיִים לְדַעַת יְדִיעַת הָאֱמֶת אֲשֶׁר יְדַעְתּוֹ. וּלְשׁוֹן סִפְרִי ''וְאָהַבְתָּ אֶת ה''' אַהֲבֵהוּ עַל הַבְּרִיּוֹת כְּאַבְרָהָם אָבִיךָ שֶׁנֶּאֱמַר (בְּרֵאשִׁית יב, ה) ''וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְּחָרָן'' ור''ל כְּמוֹ שֶׁאַבְרָהָם מִפְּנֵי שֶׁהָיָה אוֹהֵב כְּמוֹ שֶׁהֵעִיד הַכָּתוּב אַבְרָהָם אוֹהֲבִי וְזֶה בְּעוֹצֶם הַשָּׂגָתוֹ קָרָא בְּנֵי הָאָדָם לְהַאֲמִין בַּשֵׁם מֵרוֹב אַהֲבָתוֹ כֵּן אַתָּה אֱהוֹב אוֹתוֹ עַד שֶׁתִּקְרָא אֵלָיו בְּנֵי הָאָדָם. (בְּפָרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, מַדָּע הִלְכוֹת יְסוֹדֵי הַתּוֹרָה פֶּרֶק ב'):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לִלְמוֹד תּוֹרָה וּלְלַמְּדָהּ וְזֶהוּ הַנִּקְרָא תַּלְמוּד תּוֹרָה, וְהוּא אָמְרוֹ (דְּבָרִים ו, ז) ''וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ'' וְכָתוּב בְּסִפְרִי ''לְבָנֶיךָ'' אֵלּוּ הַתַּלְמִידִים שֶׁהַתַּלְמִידִים קְרוּיִים בָּנִים שֶׁנֶּאֱמַר (מְלָכִים ב ב, ג) ''וַיֵּצְאוּ בְּנֵי הַנְּבִיאִים'', וְשָׁם נֶאֱמַר (דְּבָרִים ו, ז) ''וְשִׁנַּנְתָּם'' שֶׁיִּהְיוּ מְחוּדָּדִים בְּתוֹךְ פִּיךָ כְּשֶׁאָדָם שׁוֹאַלְךָ דָּבָר לֹא תְּהֵא מְגַמְגֵּם לוֹ אֶלָּא אֱמוֹר לוֹ מִיָּד. וּכְבָר נִכְפַּל זֶה הַצִּוּוּי פְּעָמִים רַבּוֹת (דְּבָרִים ה, א) ''וְלִמַּדְתֶּם'' ''וַעֲשִׂיתֶם'' ''לְמַעַן יִלְמְדוּן'', וּכְבָר נִתְפַּזֵּר הַצִּוּוּי וְהַזֵּרוּז עַל מִצְוָה זוֹ בִּמְקוֹמוֹת רַבִּים מִן הַתַּלְמוּד, וְהַנָּשִׁים אֵין חַיָּיבוֹת בָּהּ מֵאָמְרוֹ (דְּבָרִים יא, יט) ''וְלִמַּדְתֶּם אוֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם'' אָמְרוּ בְּנֵיכֶם וְלֹא בְּנוֹתֵיכֶם כְּמוֹ שֶׁהִתְבָּאֵר בַּגְּמָרָא (גְּמָרָא קִידּוּשִׁין לו, א). (בְּפָרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, מַדָּע הִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה פֶּרֶק א'):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לִקְרוֹא קְרִיאַת שְׁמַע עַרְבִית וְשַׁחֲרִית וְהוּא אָמְרוֹ (דְּבָרִים ו, ז) ''וְדִבַּרְתָּ בָּם''. וּכְבָר נִתְבָּאֲרוּ מִשְׁפְּטֵי מִצְוָה זוֹ בְּמַסֶּכֶת בְּרָכוֹת (גְּמָרָא בְּרָכוֹת כא־ א) וְשָׁם נִתְבָּאֵר דִּקְרִיאַת שְׁמַע דְּאוֹרַיְיתָא. וְכָתוּב בַּתּוֹסֶפְתָּא כְּשֵׁם שֶׁנָּתְנָה תּוֹרָה קֶבַע לִקְרִיאַת שְׁמַע כָּךְ נָתְנוּ חֲכָמִים זְמַן לִתְפִלָּה, רוֹצֶה לוֹמַר שֶׁזְּמַנֵּי הַתְּפִלָּה אֵינָם מִן הַתּוֹרָה אָמְנָם חִיּוּב הַתְּפִלָּה עַצְמָהּ מִן הַתּוֹרָה כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, וַחֲכָמִים ז''ל סִדְּרוּ לָהֶם זְמַנִּים. וְזֶהוּ עִנְיָן אָמְרָם (גְּמָרָא בְּרָכוֹת כו, ב) תְּפִלּוֹת כְּנֶגֶד תְּמִידִים תִּקְּנוּם, רוֹצֶה לוֹמַר שֶׁתִּקְּנוּ זְמַנֵּיהֶם כְּפִי זְמַנֵּי הַקָּרְבָּן. וּמִצְוָה זוֹ אֵין הַנָּשִׁים חַיָּיבוֹת בָּהּ. (בְּפָרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, אַהֲבָה הִלְכוֹת קְרִיאַת שְׁמַע פ''א):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לְהַנִּיחַ תְּפִילִּין שֶׁל יָד וְהוּא אָמְרוֹ (דְּבָרִים ו, ח) ''וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדְךָ''. וּכְבָר נִכְפַּל זֶה הַצִּוּוּי אַרְבַּע פְּעָמִים, וְהָרְאָיָה עַל הֱיוֹת תְּפִילִּין שֶׁל רֹאשׁ וְשֶׁל יָד שְׁתֵּי מִצְוֹת אָמְרָם בַּגְּמָרָא (גְּמָרָא מְנָחוֹת מד, ב) עַל צַד הַתֵּימַהּ מִמִּי שֶׁיַּחֲשׁוֹב שֶׁתְּפִּילִין שֶׁל רֹאשׁ וְשֶׁל יָד לֹא יוּנַח אֶחָד מֵהֶם בִּלְתִּי הָאַחֵר אֶלָּא אִם יִהְיוּ שְׁתֵּיהֶן יַחַד מַאֲמָר זֶה לְשׁוֹנוֹ, מַאן דְּלֵית לֵיהּ שְׁתֵּי מִצְוֹת חֲדָא מִצְוָה לֹא לַעֲבִיד, כְּלוֹמַר מִי שֶׁלֹּא יוּכַל לַעֲשׂוֹת שְׁתֵּי מִצְוֹת לֹא יַעֲשֶׂה הָאַחַת, אֵינוֹ כֵּן אֲבָל יַעֲשֶׂה הַמִּצְוָה אֲשֶׁר נִזְדַּמְּנָה וּלְפִיכָךְ יַנִּיחַ אֵיזֶה מֵהֶן שֶׁיִּזְדַּמֵּן לוֹ, הִנֵּה הִתְבָּאֶר לְךָ שֶׁקָּרְאוּ לִתְפִילִין שֶׁל יָד וְשֶׁל רֹאשׁ שְׁתֵּי מִצְוֹת. וְאֵלֶּה שְׁתֵּי הַמִּצְוֹת לֹא יִתְחַיְּיבוּ לְנָשִׁים מִפְּנֵי אָמְרוֹ יִתְעַלֶּה בְּסִבַּת חִיּוּבָם (שְׁמוֹת יג, ט) ''לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ'' וְנָשִׁים אֵינָן חַיָּיבוֹת בְּתַלְמוּד תּוֹרָה, וְכֵן בֵּאֲרוּ בִּמְכִילְתָּא. וּכְבָר נִתְבָּאֵר כְּלָל מִשְׁפְּטֵי אֵלֶּה שְׁתֵּי הַמִּצְוֹת בְּפֶרֶק רְבִיעִי מִמְּנָחוֹת. (בְּפָרָשַׁת בּוֹא, וָאֶתְחַנַּן, עֵקֶב, אַהֲבָה הִלְכוֹת תְּפִילִּין וּמְזוּזָה וְסֵפֶר תּוֹרָה פ"א):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לְהַנִּיחַ תְּפִילִּין שֶׁל רֹאשׁ וְהוּא אָמְרוֹ (שְׁמוֹת יג, טז) (דְּבָרִים ו, ח) ''וְהָיוּ לְטוֹטָפוֹת בֵּין עֵינֶיךָ''. וּכְבָר נִכְפַּל זֶה הַצִּוּוּי אַרְבַּע פְּעָמִים. (בפ' בּוֹא וָאֶתְחַנַּן עֵקֶב, אַהֲבָה הִלְכוֹת תְּפִילִּין וּמְזוּזָה פ''א):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לַעֲשׂוֹת מְזוּזָה וְהוּא אָמְרוּ יִתְעַלֶּה (דְּבָרִים ו, ט) ''וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ''. וְהִנֵּה נִכְפַּל הַצִּוּוּי הַזֶּה. וּכְבָר הִתְבָּאֲרוּ דִּינֵי מִצְוָה זוֹ בפ''ג מִמְּנָחוֹת. (בְּפָרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן, עֵקֶב, אַהֲבָה הִלְכוֹת תְּפִילִּין פֶּרֶק ה'):
שֶׁהִזְהִירָנוּ שֶׁלֹּא לְנַסּוֹת יִעוּדִין וְיִחוּלִין שֶׁיִּעֲדוּ אוֹתָנוּ בָּהֶם נְבִיאֵינוּ עַל צַד הַסָּפֵק שֶׁנְּסַפֵּק בָּהֶם אַחַר שֶׁנֵּדַע אֲמִתַּת נְבוּאַת הַנָּבִיא שֶׁיְּסַפֵּר בָּהֶם. וְהוּא אָמְרוֹ יִתְעַלֶּה (דְּבָרִים ו, טז) ''לֹא תְנַסּוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם''. (וָאֶתְחַנַּן, שָׁם בְּסוֹפוֹ):
הִיא שֶׁצִּוָּנוּ לַהֲרוֹג שִׁבְעָה עַמְמִין שֶׁיָּשְׁבוּ בָּאָרֶץ כְּנַעַן וּלְאַבְּדָם, שֶׁהֵם שׁוֹרֶשׁ ע''ז וִיסוֹדָם הָרִאשׁוֹן. וְהוּא אָמְרוּ יִתְעַלֶּה (דְּבָרִים כ, יז) ''הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם''. וּבְאֵר לָנוּ בְּהַרְבֵּה כְּתוּבִים שֶׁסִּבַּת זֶה כְּדֵי שֶׁלֹּא נִלְמוֹד מִכְּפִירָתָם. וְהִנֵּה בָּאוּ כְּתוּבִים רַבִּים לִרְמוֹז עַל זֶה רוֹצֶה לוֹמַר עַל הֲרִיגָתָם לְחַזֵּק בָּזֶה, וּמִלְחַמְתָּם מִלְחֶמֶת מִצְוָה. וְאוּלַי יַחֲשׁוֹב חוֹשֵׁב שֶׁזֹּאת מִצְוָה שֶׁאֵינָהּ נוֹהֶגֶת לְדוֹרוֹת, אַחַר שֶׁשִּׁבְעָה עַמְמִין כְּבָר אָבְדוּ. וְזֶה אָמְנָם יַחֲשׁוֹב אוֹתוֹ מִי שֶׁלֹּא הֵבִין עִנְיָן מִנְהַג נוֹהֵג לְדוֹרוֹת וְאֵינוֹ נוֹהֵג לְדוֹרוֹת, כִּי הַצִּוּוּי שֶׁנִּשְׁלַם בְּהַגִּיעַ תַּכְלִיתוֹ מִבִּלְתִּי שֶׁיִּהְיֶה זֶה תָּלוּי בִּזְמַן יָדוּעַ לֹא יֵאָמֵר בּוֹ אֵינוֹ נוֹהֵג לְדוֹרוֹת, אֲבָל הוּא נוֹהֵג בְּכָל דּוֹר שֶׁיִּמָּצֵא בּוֹ אֶפְשָׁרוּת הַדָּבָר הַהוּא. הֲתַחְשׁוֹב כְּשֶׁיֵּאַבֵּד הַשֵּׁם יִתְעַלֶּה זֶרַע עֲמָלֵק וְיַכְרִיתֵהוּ עַד אַחֲרִיתוֹ כְּמוֹ שֶׁיִּהְיֶה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, כְּמוֹ שֶׁהִבְטִיחַ אוֹתָנוּ בְּאָמְרוֹ (שְׁמוֹת יז, יד) ''כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק'', אֵינוֹ לְדוֹרוֹת, זֶה לֹא יֵאָמֵר, אֲבָל נוֹהֵג בְּכָל דּוֹר וָדוֹר כָּל זְמַן שֶׁנִּמְצָא מִזֶּרַע עֲמָלֵק מִצְוָה לְהַכְרִיתוֹ. וְכֵן לַהֲרוֹג שִׁבְעָה עַמְמִין וּלְאַבְּדָם צִוּוּי נִצְטַוֵּינוּ בּוֹ וְהוּא מִלְחֶמֶת מִצְוָה וַאֲנַחְנוּ מְצוּוִּים לְחַטֵּט אַחֲרֵיהֶם וּלְרָדְפָם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עַד שֶׁיִּכְלוּ וְלֹא יִשָּׁאֵר מֵהֶן אִישׁ, וְכֵן עָשִׂינוּ עַד אֲשֶׁר תֻּמּוֹ וְנִכְרְתוּ בִּימֵי דָּוִד וְנִתְפַּזְּרוּ הַנִּשְׁאָרִים וְנִתְעָרְבוּ בָּאוּמּוֹת עַד שֶׁלֹּא נִשְׁאַר בָּהֶם שֹׁרֶשׁ, וְלֹא בַּעֲבוּר שֶׁנִּכְרְתוּ תִּהְיֶה הַמִּצְוָה שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ לְהָרְגָם בִּלְתִּי נוֹהֶגֶת לְדוֹרוֹת וַאֲפִילּוּ אַחַר כַּלּוֹתָם וְאָבְדָם, מִפְּנֵי שֶׁאֵלֶּה הַמִּצְוֹת אֵינָן נִקְשָׁרוֹת בִּזְמַן וְלֹא בְּמָקוֹם מְיוּחָד כְּמוֹ הַמִּצְוֹת הַמְּיוּחָדוֹת בַּמִּדְבָּר אֲבָל הֵם נִקְשָׁרוֹת בּוֹ כָּל זְמַן שֶׁיִּמָּצֵא שֶׁיִּהְיֶה אֶפְשָׁר בּוֹ הַצִּוּוּי הַהוּא. וּבִכְלַל הִנֵּה רָאוּי לְךָ לְהָבִין וְלָדַעַת הַהֶבְדֵּל אֲשֶׁר בֵּין הַמִּצְוֹת וְהַדָּבָר הַהוּא שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ עָלָיו, כִּי פְּעָמִים הַרְבֵּה תִּהְיֶה הַמִּצְוָה נוֹהֶגֶת לְדוֹרוֹת אֲבָל יִהְיֶה הַדָּבָר שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ עָלָיו כְּבָר נֶעְדַּר בְּאֶחָד מֵהַמְּקוֹמוֹת וּמֵהַדּוֹרוֹת, וְלֹא בְּהֵעָדֵר הַדָּבָר שֶׁנִּצְטַוֵּינוּ עָלָיו תָּשׁוּב הַמִּצְוָה בִּלְתִּי נוֹהֶגֶת לְדוֹרוֹת, אֲבָל תִּהְיֶה בִּלְתִּי נוֹהֶגֶת לְדוֹרוֹת כְּשֶׁיִּהְיֶה הָעִנְיָן בְּהֵפֶךְ, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה דָּבָר נִמְצָא בְּעִנְיָן אֶחָד מִן הָעִנְיָנִים, וְהוּא חַיָּיב לַעֲשׂוֹת הַמַּעֲשֶׂה אֶחָד אוֹ מִשְׁפָּט אֶחָד בִּזְמַן מִן הַזְּמַנִּים וְהוּא הַיּוֹם בִּלְתִּי נוֹהֵג אע''פ שֶׁהַדָּבָר הַהוּא נִמְצָא בְּאוֹתוֹ עִנְיָן, כְּמוֹ לֵוִי שֶׁהָיָה פָּסוּל בַּמִּדְבָּר וְהוּא כָּשֵׁר אֶצְלֵנוּ הַיּוֹם, וּכְמוֹ שֶּׁהִתְבָּאֵר בִּמְקוֹמוֹ. וְהַבֵּן זֶה הַשֹּׁרֶשׁ וְשִׂים אוֹתוֹ בִּלְבָבְךָ. (שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים, הִלְכוֹת מְלָכִים פֶּרֶק ה'):
הִזְהִירָנוּ מֵחֲמוֹל כְּלָל עַל עוֹבְדֵי ע''ז וּמִלְיַּפּוֹת דָּבָר מִכָּל מַה שֶׁמְּיוּחָד לָהֶם. וְהוּא אָמְרוֹ (דְּבָרִים ז, ב) ''לֹא תְחָנֵּם'' וּבָאָה הַקַּבָּלָה לֹא תִתֵּן לָהֶם חֵן. עַד שֶׁהָאִישׁ הָעוֹבֵד ע''ז יְפֵה הַצּוּרָה אָסוּר לָנוּ לוֹמַר זֶה יְפֵה תֹּאַר כְּמוֹ שֶּׁהִתְבָּאֵר בַּגְּמָרָא דִּילָן (גְּמָרָא עֲבוֹדָה זָרָה כ, א). וּבַגְּמָרָא יְרוּשַׁלְמִי (גְּמָרָא עֲבוֹדָה זָרָה פ''א ה''ט) אָמַר לֹא תִתֵּן לָהֶם חֵן בְּלֹא תַּעֲשֶׂה. (וָאֶתְחַנַּן, מַדָּע הִלְכוֹת ע''ז וְחֻקּוֹת העכו''ם פ''י):
הִזְהִירָנוּ מֵהִתְחַתֵּן בַּכּוֹפְרִים. וְהוּא אָמְרוֹ יִתְעַלֶּה (דְּבָרִים ז, ג) ''לֹא תִתְחַתֵּן בָּם'', וּבְאֵר הַחַתְנוּת מַהוּ (דְּבָרִים ז, ג) ''בִּתְּךָ לֹא תִתֵּן לִבְנוֹ'', וּבַבֵּאוּר אָמְרוּ דֶּרֶךְ חַתְנוּת אָסְרָה תּוֹרָה. וְהָעוֹבֵר עַל לָאו זֶה יֵשׁ בְּעָנְשׁוֹ הֶפְרֵשׁ, וְזֶה שֶׁהַבּוֹעֵל אֲרַמִּית כְּשֶׁבָּא עָלֶיהָ בְּפַרְהֶסְיָא כָּל מִי שֶׁיַּהַרְגֵהוּ וְהוּא דָּבֵק בַּעֲבֵירָה הִנֵּה קִיֵּים הָעוֹנֶשׁ כְּמוֹ שֶׁעָשָׂה פִּנְחָס לְזִמְרִי, וְאָמְרוּ (גְּמָרָא סַנְהֶדְרִין פ''א, ב) הַבּוֹעֵל אֲרַמִּית קַנָּאִין פּוֹגְעִין בּוֹ, אֲבָל בִּתְנָאִים שֶׁאָמַרְנוּ וְהוּא שֶׁיָּבֹא עָלֶיהָ בְּפַרְהֶסְיָא וּבִשְׁעַת מַעֲשֶׂה וְכַּמַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה, וְאִם לֹא עָשָׂה זֶה בְּפַרְהֶסְיָא אוֹ שֶׁפֵּירֵשׁ וְלֹא פָּגְעוּ בּוֹ קַנָּאִין הִנֵּה הוּא מְחוּיָּיב כָּרֵת אֲבָל לֹא הִתְבָּאֶר זֶה הַכָּרֵת בַּתּוֹרָה, אָמְרוֹ לֹא פָּגְעוּ בּוֹ קַנָּאִים מַהוּ וְהִתְבָּאֵר שֶׁהוּא בְּכָרֵת מַאֲמָרוֹ (מַלְאָכִי ב, יא) ''כִּי חִלֵּל יְהוּדָה קֹדֶשׁ ה' אֲשֶׁר אָהֵב וּבַעַל בַּת אֵל נֵכָר'' (מַלְאָכִי ב, יב) ''יַכְרֵת ה' לָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂנָּה עֵר וְעוֹנֶה'' מִכְּלָל שֶׁהוּא בְּכָרֵת. וּכְשֶׁהִתְאַמֵּת עַל אָדָם שֶׁהוּא בַּעַל אֲרַמִּית בְּעֵדִים וְהַתְרָאָה לוֹקֶה מִדְּאוֹרַיְיתָא וְדַע זֶה. (וָאֶתְחַנַּן, קְדוּשָּׁה הִלְכוֹת אִיסּוּרֵי בִּיאָה פי''ב):
Textes partiellement reproduits, avec autorisation, et modifications, depuis les sites de Torat Emet Online et de Sefaria.
Traduction du Tanakh du Rabbinat depuis le site Wiki source